ההקלטה נחשפת

ה'אלטערס' ממיר למשגיח: "אל תזרוק אותנו, אנחנו נדרדר"

משגיח ישיבת מיר, הגר"א חדש, קיבל החלטה לפנות את הבחורים המבוגרים מהפנימייה. הבחורים לא מוותרים ופנו לדבר עם המשגיח • "גייחזים רוצים לשנות צביון הישיבה ומפעילים את המשגיח" (ארץ)

אבי רבינא | כיכר השבת |
המשיח, הגר"א חדש (צילום: באדיבות המצלם)

ימים ספורים לפני פתיחת זמן אלול, עולם הישיבות סוער וגועש. לאחר החשיפה של 'כיכר השבת' אמש (ראשון) על המבוגרים של ישיבת חברון, היום, נחשפים הקלטות על עתידם של 'האלטערס', בישיבת מיר.

ימים לא קלים עוברים על בחורים מבוגרים הלומדים בישיבת 'מיר'. מהפך של ממש מתחולל בימים אלו בישיבה הגדולה בעולם ומאיים על מעמדם והמשך דרכם של בחורים מבוגרים מעל גיל 30.

זאת בשל ההחלטה הדרמטית שהתקבלה בהנהלת הישיבה לפיה, בחורים שעברו את גיל 30 ייאלצו לעזוב בזמן הקרוב את פנימיית הישיבה.

אלא שלידי 'כיכר השבת' הגיעה הקלטה מישיבה סוערת וחריגה שהתנהלה בסלון ביתו של משגיח הישיבה הישיש, הגאון רבי אהרון חדש (91).

בישיבה נטלו חלק כעשרה בחורים מעל גיל 30 שמאוימים כעת בסילוק מהישיבה, הבחורים ביקשו תשובות מהנהלת הישיבה וממשגיח הישיבה על המהלך הדרמטי שתפס אותם בהלם ובהפתעה גמורה בערב זמן אלול.

תחילה לפרטים הבסיסיים: בישיבת 'מיר' לומדים, מלבד הבחורים בני חו"ל ואברכים חסידיים, גם מאות בחורים ישראלים בוגרי ישיבות גדולות.

מדובר בבחורים אשר למדו מספר שנים בישיבות המיינסטרים הליטאיות, ובגילאי הקיבוץ עברו לישיבת מיר עד לחתונתם. בין אותם בחורים ישנם בחורים רבים מבוגרים אשר מתעכבים מלהתחתן וממשיכים ללמוד במסגרת הישיבה.

אלא שבתקופה האחרונה, החליט משגיח הישיבה הגאון רבי אהרון חדש לסלק את כל התלמידים מגיל 30 ומעלה מפנימיית הישיבה, בטענה שהשהות בפנימייה גורמת להם לא להתחתן ולשבש את הנהלים של הישיבה.

לפני חודשיים: מרגש; הגר"א חדש שימח כלה יתומה. צפו

על פי ההחלטה, אותם בחורים שמספרם עולה על 60 תלמידים יעזבו את פנימיית הישיבה לאלתר. בשלב הראשון הישיבה תספק להם דירות בסביבת הישיבה למשך חודשיים, ולאחר מכן ייאלצו התלמידים להסתדר בכוחות עצמם.

הבחורים ההמומים מההחלטה הפתאומית של הישיבה, עלו למעונו של משגיח הישיבה, וישבו לשיחה פתוחה על הנושא הכאוב שלטענתם עלול לדרדר רבים מהם לאוניברסיטאות ולהוציאם אל מחוץ לבית המדרש.

תמליל ההקלטה המלא

המשגיח: "צריך לעזוב את הפנימייה לא את הישיבה".

בחור: "לא לכולם יש כסף לשלם על שכר דירה. רוב אלה שמרוויחים כסף הולכים לדירות, מי שנשאר בישיבה אלו בחורים שקשורים לישיבה. חשוב לנו להיות חלק מהישיבה כשאנחנו בפנימיות".

המשגיח: "אין לי ברירה".

בחור: "אולי טיפול אישי לכל אחד מהמשגיח. איך בחורים יממנו את השהות בדירות? לקחת בחורים שלומדים שלוש סדרים בישיבה ולזרוק אותם".

המשגיח: "אני עושה את זה לטובתכם".

בחור: "המשגיח חושב שאם יוציאו את הבחורים הם יתחתנו? בחורים יהיו בעלי חובות בצורה כזאת. זורקים אותנו מהישיבה. זה להגיד לבחורים שאין להם חלק בישיבה. יש בחורים שברגע שיעשו להם את זה ילכו לאוניברסיטה ויפסיקו ללמוד. כשהמשגיח עושה את זה מערכתי יש כאן אמירה שכל בחור מגיל 30 אין מקומו בישיבה".

המשגיח: "בחורים מעל גיל 30 הם נמצאים כל הזמן בפנימייה והם לא מתחתנים".

בחור: "אם בחורים ילכו לדירה הם לא יתחתנו אף פעם יהיה להם טוב בדירה".

המשגיח: "זה מה שהוחלט אין ברירה".

בחור: "יושבים גיחזים שדוחפים את המשגיח לעשות דברים. הם רוצים לשנות את צביון הישיבה. אנשים מפעילים את המשגיח".

בחור: "המשגיח נכנע ללחצים. אלו אנשים שרוצים אופי מסוים שהוא מנוגד לדעתו של המשגיח. הם רוצים להביא בחורים מחברון ופוניבז' ולהכניס פוליטיקה לישיבה".

המשגיח: "הקבוצה המבוגרת הם לא נמצאים במצב טוב. יש לי את הרשות ואת החובה לעשות את זה".

המשגיח: "יש כאלה שכבר חודשיים אין להם הצעות. (שידוכים. א.ר.) לא מקשיבים להצעות"

בחור: "אנחנו מרגישים נרדפים סוג ב'. מגיל 30 צריכים ללכת מהישיבה. זה ישפיע גם על בחורים צעירים".

המשגיח: "הוצאתי בחור בכוח מהפנימייה הוא התחתן – אבל הוא כועס. אל תחשבו שאני לא מכיר את הציבור. אני לא מדבר הרבה אבל יודע הרבה".

בחור: "קשה לנו להבין את זה, אנחנו מרגישים שזה לא מגיע מהמשגיח".

המשגיח: "אני עושה את זה וגמרנו. זה חוק בל יעבור".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר