כל הפרטים מאחורי הקלעים

הדרמה בסאדיגורה: הצוואה, ההסכם לפשרה - והמפריעים

הצוואה המפורשת שכתב האדמו"ר; הניסיון לשמור על השלום בין בני משפחת האדמו"ר זצוק"ל ובין החסידים; השיחות הארוכות של האדמו"ר מבאיאן והמחלוקת על השטח שמעכב הכתרה (חסידים)

שאול כהנא | כיכר השבת |
(צילום: בעריש פילמר)

מדוע טרם הכריזו על הממשיך בחצר הקודש סאדיגורה? זו השאלה שהסעירה היום רבים בציבור החרדי בכלל והחסידי בפרט. החסידים, הממתינים למעמד ההכתרה ולהסרת הספקות, מתמקדים בינתיים בפע"ח, הרה"צ רבי יצחק יהושע העשיל פרידמן, כאשר בעת העליה לציון היום (שני), התלוו בעיקר אליו.

ככל הידוע, ישנה צוואה של האדמו"ר זצוק"ל, בו הוא מכתיר את בנו, האברך הצעיר בן ה-24, למלאות את מקומו. הצוואה טרם פורסמה, אך היא מוכרת לנגידים ורבנים, לצד עסקני המוסדות.

את הצוואה, כתב האדמו"ר בנוכחות הדיין הרב ישראל ברגר משכונת גני גאולה בירושלים, והנגיד הרב יששכר קנול - ובו הכריע, לפי הידוע, כי רק בנו הרה"צ רבי יהושע העשיל ימונה לאדמו"ר.

לצד זאת, עלה רצון מצד אנשים שונים במשפחת האדמו"ר למנות גם את הבן הבכור, פע"ח הרה"צ רבי מרדכי שלום יוסף פרידמן, לאדמו"ר.

בשל כך, ועל מנת לשמור על האחדות, דחו את מעמד ההכרזה שתוכננה תחילה להתקיים בשעת ההלוויה. הצפי היה כי יכריזו על כך היום, אחרי העליה לציון עם תום ימי השבעה.

במהלך השבוע, ישבו האחים יחדיו וקיבלו את האלפים, בראשם מרנן ורבנן גדולי התורה והחסידות, שעלו לנחם אותם על הסתלקות אביהם הדגול.

כאשר הגיע האדמו"ר מבאיאן לנחם, הוא שוחח ארוכות בחדר סגור עם האחים, בין היותר בניסיון להגיע להבנות מוסכמות על כולם.

גורמים בחסידות טענו כי האח הצעיר, אותו ייעד האבא למלאות את מקומו, הסכים כי אחיו יכהנו אף הם באדמו"רות, אך יש מי שמסכל את המהלך - ודורש לקיים את הצוואה שיש בידי אחד מנגידי החסידות, כלשונה.

יש הטוענים כי מחלוקת על בניין מוסדות חסידות סאדיגורה בירושלים, מקום הנחשב לרווחי שכן חלקו מושכר לישיבה, ויש במקום גם מקווה ואולם, מעכב את ההסכם.

אחרים טוענים כי מדובר בשמועות שווא של כאלו המבקשים לפעול נגד רצונו של האדמו"ר זצוק"ל, כפי שהורה במפורש בצוואה.

במקביל, בבית המדרש של החסידות נצפו ביממה האחרונה אישים, שבחיי האדמו"ר זצוק"ל, הקשר שלהם עם חסידות סאדיגורה עומעם - וכעת, בצל הצוואה, שבו למקום ומנסים אף הם להשפיע על ההחלטות.

בינתיים, מתוך מטרה לנסות ולהגיע בכל זאת להבנות, מעכבים בחסידות בשלב זה את פרסום הצוואה ואת מעמד ההכתרה, בתקווה כי ההבנות בין האחים, המעוניינים לשמור על האחדות, ייצאו אל הפועל - לתפארת בית רוזי'ן סאדיגורה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר