למה מומלץ לעשות מדרסים מותאמים אישית?

גוף האדם הוא מערכת משוכללת במיוחד, שמצליחה לבצע פעולות מורכבות ולעמוד בעומסים כבדים. כשאנחנו הולכים, רצים או קופצים, הגוף חווה זעזוע משמעותי, והמפגש של כפות הרגליים עם משטח כזה או אחר משפיע גם על הברכיים, הגב ועוד איברים חשובים(בריאות, מקודם)

אילוסטרציה (צילום: יח"צ)

למעשה גם כשאנחנו רק עומדים, שרירים רבים מתאמצים, ואם היציבה לא תהיה נכונה, התוצאה עלולה להיות פגיעה מצטברת - עד שבשלב כזה או אחר נרגיש כאבים ואפילו מגבלות בתנועה. גם ליקויים מבניים שונים בכפות הרגליים מובילים במקרים רבים לנזק, כאב וקושי לתפקד.

הפתרון הנכון להגנה על כפות הרגליים ושאר האיברים בכל המצבים הנ"ל הוא מדרסים, ובמיוחד אם הם מותאמים אישית.

התאמה למבנה הייחודי של כפות הרגליים

הסיבה הראשונה שבגללה כל המומחים ממליצים באופן חד משמעי על מדרסים בהתאמה אישית, היא שלכל אחד ואחת מאיתנו מבנה שונה של כפות רגליים.

גם בהתבוננות לא מקצועית ניתן לראות מיד הבדלים משמעותיים, ואפילו משמעותיים מאוד, בין כפות הרגליים של אנשים שונים. התפקיד של המדרס הוא לחלק נכון את העומס שיוצרת כל פעולה שאנחנו מבצעים בין החלקים השונים של כף הרגל, ולכן רק מדרס שהותאם באופן מושלם למאפיינים הייחודיים של כף הרגל שעליה הוא אמור להגן באמת יצליח להגן עליה.

החשיבות של ההתאמה למבנה כף הרגל מתחדדת כשיש בה דפורמציה (עיוות). לא מעט אנשים סובלים מליקויים מבניים בכפות הרגליים, כשהנפוץ והמוכר ביותר הוא הפלטפוס - מצב שבו הקשת האורכית לא קיימת בכלל או שהיא קורסת בזמן הדריכה על כף הרגל. לפי הערכות שונות 1 מכל 6 בני אדם סובל מפלטפוס מאחד משני הסוגים הנ"ל. לקשת האורכית תפקיד חיוני: שמירה על הגמישות של כף הרגל, ייצובה בנקודות המרכזיות ובהתאם פיזור מאוזן של העומס. כשהקשת לא מתפקדת, התוצאה עלולה להיות פגיעה חמורה בחלקים שונים של הרגל וגם הגב בסכנה. רק מדרס מותאם אישית לפלטפוס יתקן את הליקוי וימנע כאבים.

התאמה לאופי הפעילות של האדם

דגש חשוב נוסף בהתאמת מדרסים לאדם הוא אפיון ההתנהלות שלו ובפרט הפעילות הגופנית שהוא מבצע. הסיבה לכך היא שיש הבדל בין התנועות הרווחות של כדורגלנים לבין אלה של כדורסלנים, בין מנח כף הרגל במהלך משחק טניס לזה שמאפיין ריצה, אצל החיילים הדגשים הם אחרים וכך גם אצל רקדנים, ובאופן כללי כל מי שזקוק למדרסים כדי שיוכל לבצע פעילות גופנית אינטנסיבית בלי חשש חייב לבחור במדרסים מותאמים לאותה פעילות.

התאמה שכזו מחייבת בקיאות מקצועית וגם ניסיון נרחב. כך למשל כדורגלנים מבצעים שינויי כיוון תכופים ומהירים, ולכן נדרש מדרס גמיש שיאפשר את הפעולה הזו. כדורסלנים וגם כדורעפנים מרבים לנתר ולנחות ולכן זקוקים להגנה מוגברת בשל הזעזוע המשמעותי בכל מפגש עוצמתי עם הקרקע.

איך אפשר להבטיח התאמה מלאה ומדויקת?

המפתח העיקרי ליצירת מדרסים מותאמים אישית הוא כאמור ניסיון. השלב הראשון כולל תשאול מקיף של האדם כדי לברר את הסיבות שעבורן הוא זקוק לפריט זה, והשלב השני הוא בדיקה מקצועית ויסודית של כפות הרגליים. בין השאר נבחנים עובי העור בנקודות שונות בכפות הרגליים, טווח התנועה של המפרקים (בהונות וקרסוליים), מבנה הבהונות ועוד. גם המשקל והגובה של האדם נלקחים בחשבון, ועוד בדיקה חשובה היא של מקומות כואבים בכפות הרגליים (ע"י לחיצה מדויקת וגם הצבע הוא אינדיקציה חשובה שמומחים מנוסים יודעים לקבל ממנה את התובנות הנכונות).

אבחון לפני התאמת מדרסים אורטופדיים מתבצע גם בישיבה וגם בעמידה, כולל עמידה על קצות האצבעות, ולפעמים גם תוך כדי תנועה. על בסיס כל המידע שנאסף, ובנוסף מדידות מדויקות של כפות הרגליים, ניתן להכין תבניות שמותאמות באופן מושלם לכפות הרגליים ולצורך הספציפי של האדם, ומתוך התבניות מיוצרים גם המדרסים עצמם.

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר