בית מקדש מעט • מרתק

זו הסיבה שויז'ניץ לקחו לבניית בית הכנסת רק פועלים יהודים

בימים הנוראים הקרובים, חסידי ויז'ניץ אמורים להיכנס למבנה המפואר החדש של החסידות - אחד מבתי הכנסת הגדולים בעולם. אך לא כולם יודעים את הסיפור מאחורי בניית בית הכנסת (אנ"ש)

דוד הכהן | כיכר השבת |
הבנייה היהודית (צילום: ללא קרדיט, באדיבות המצלם)

בימים אלו, ההכנות לסיום בית הכנסת המפואר של חסידות ויז'ניץ בבני ברק הולכות ונשלמות (הכניסה למבנה החדש, מתוכננת לימים הנוראים השנה) - מדובר על אחד מבתי הכנסת הגדולים בעולם והעיקר - הוא נבנה רק על ידי ידיים יהודיות.

מדובר על החלטה של האדמו"ר מויז'ניץ, שהחליט כי בניית בית מקדש מעט חובה עליה להיעשות רק על ידי יהודים על אף העלויות העצומות הכרוכות בכך.

כדי להבין את העלויות, צריך להקדים ולומר, כי מדובר באחד פרויקטים המורכבים ביותר לביצוע; ראשית, בשל העבודות בלב שכונת מגורים, שנית, העבודה כללה הריסת מבנה ישן, חפירות מתחת לאדמה, ובעיקר מדובר על בניית קומפלקס אדיר ממדים, בגודל של 2300 מטרים רבועים.

יצחק סקאלי, שאחראי על בניית בית הכנסת, מספר ל'כיכר השבת'. "כמו בבית המקדש, שנבנה כולו ע"י יהודי ירושלים, גם כאן, הכל נבנה ע"י יהודים, ואין מתבקש מכך כאשר מדובר בבית כנסת, שזהו בית גדול וקדוש לה'".

סקאלי, ממשיך לספר: "לרבי מאוד היה חשוב לסיים את המבנה מהר ככל הניתן, כמו שכתוב ברמב"ם שבית כנסת צריך להיבנות ביום ובלילה, ולסיים את בנייתו מהר. פעם אחת כשכנסתי אל הקודש פנימה, הרבי אמר לי שכל יום שיקדימו את סיום הבנייה זו זכות מיוחדת".

"אני זוכר", מוסיף סקאלי, "שלפני שיצאתי הרבי קרא לי ואמר: "למרות שאני רוצה לזרז את הבניה, אל תשכח שמדובר בעובדים יהודים וחל עליך האיסור של 'לא תרדה בו בפרך", צריך להזדרז, אמר לי הרבי, אבל לא לרדות בעובדים היהודים ח"ו".

בחסידות ויז'ניץ מספרים על המורכבות ומוסיפים כי היה מדובר גם בשיקול פרקטי: "צריך לזכור, שמדובר בבנייה בלב עיר חרדית, יש כאן תלמודי תורה, משפחות רבות, להביא לכאן מידי יום מאות עובדים מהשטחים, זה כאב ראש לא פשוט, לכן היה לנו נוח, שהגיעו עובדים שהם לא רק יהודים, אלא רובם שומרי תורה ומצוות".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר