פוטר או עזב מרצונו?

פרש מהחסידות ורוצה להמשיך ללמד: "הילדים בני ערובה"

מלמד שפרש מחסידות גור לקהילת הגר"ש אלתר, עבר ללמד בת"ת החדש שהקימו, אך תובע במקביל את מקום עבודתו הקודם: החינוך העצמאי ות"ת גור באשדוד • ההורים מתנגדים: "כמו עמנואל" (ארץ)

שאול כהנא | כיכר השבת |
הגר"ש אלתר בשמחת תורה (צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)

יצחק שלאס, לשעבר מלמד בתלמוד תורה גור באשדוד, שהשתתף בחג שמחת תורה עם 'הפורשים' מחסידות גור לקהילת הגר"ש אלתר, ולא חזר אחרי חופשת החגים לתלמוד התורה בשל הפרישה – פנה לביהמ"ש באמצעות עו"ד פיני קלמן, בדרישה שיקנוס את הנהלת הת"ת ולהכניס לכלא את המנהל, אם לא יאפשרו לו ללמד את הילדים – למרות התנגדות הוריהם.

במשך כמה חודשים מאז שפרש, לא הגיע שלאס לחיידר של גור באשדוד כמו כן הוא עזב את מגוריו בעיר ועבר ללמד בירושלים בת"ת של הקהילה החדשה.

גורמים המעורבים בתיק אומרים כי יש לחלק בין המחלוקת המשפטית, לבין עצם העובדה שלא ניתן לאפשר, וכך גם דורשים ההורים, כי אדם שהלך נגד האדמו"ר של החסידות, ילמד את ילדי הקהילה. "בגלל עניין משפטי על כסף, מחזיקים את הילדים כבני ערובה", הם אומרים.

לטענתו, הוא פוטר על ידי מנהל תלמוד התורה אך בית המשפט הכריע בהתאם לעמדת החינוך העצמאי כי הוא לא פוטר והורה לשבץ אותו מחדש, אך בת"ת המדובר מסרבים לקבל אותו, בשל העובדה שההורים רוצים לחנך את ילדיהם לציות לאדמו"ר מגור.

ההורים טוענים: "בחרנו בת"ת בגלל דרך החינוך שלו, ומבחינתנו, המלמד לא יכול להוות דוגמה חינוכית לילדים".

חסידי גור (צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)

במקביל למכתבים מהעו"ד, הושג סיכום על תשלום פיצויים למלמד שפרש, בהסכמת הנהלת העמותה ובהסכמת החינוך העצמאי. מי שייצג את שלאס, הוא הרב משה שפרן.

הסיכום שהושג היה כי החינוך העצמאי יישא בשכרו של שלאס למשך שנת תש"פ במלואה והחינוך העצמאי יוציא את הרב שלאס לחל"ת מקסימלי של עד 3 שנים, ואם יימצא לו תקן חלופי במהלכן, הוא יוכל להשתבץ במוסד חינוכי אחר. עוד סוכם, כי העמותה תשלם לשלאס פיצויים בסך 50,000 ש"ח בגין תקופת עבודתו בעמותה.

כעת נראה כי שלאס מנסה לקבל סכומים נוספים ולפיכך הגיש את התביעה בה הוא טוען כי הוא פוטר ולא עזב. השבוע הגיע שלאס לת"ת וחולל מהומה במקום, כאשר עבר כיתה כיתה, מלווה בעו"ד וצלם, ודרש לשוב לעבודתו וללמד את ילדי החיידר. הילדים, עזבו את הכיתות ושלאס עזב את המקום.

בכתב התביעה כתב עו"ד פיני קלמן כי הרב שלאס פוטר אחרי 19 שנה, "באופן מבזה ומקומם, המנוגד לכל אמות מידה חוקיות, מקצועיות ומוסריות". עוד נטען כי הוא פוטר באמצעות שיחת טלפון, ללא שימוע כדין.

העמותה השיבה, כי הרב שלאס זנח את עבודתו ולכן התפטר ממנה, וכי הוא עובד ומשתכר במוסד חינוכי אחר, ולכן לא מגיע לו תשלום נוסף. התובעים טוענים מנגד כי הרב שלאס התנדב בתלמוד התורה החדש של קהילת הגר"ש אלתר, וכי רק מתחילת שנת הלימודים הנוכחית החל לעבוד במשרה חלקית.

כאמור, ביהמ"ש לא קיבל את טענתו לפיטורים, כפי עמדת החינוך העצמאי, אך קבע כי יש לשבץ אותו שוב לעבודה לשנת הלימודים תשפ"א. מנגד, ההורים מסרבים כי הוא יחנך את ילדיהם, תוך שהם טוענים כי לא ייתכן שאדם שמרד בקהילה, ופעל בניגוד לדעת האדמו"ר יחנך את ילדיהם כפי השקפת עולמו ולא כפי רצון ההורים כי הילדים יחונכו לאורה של דרך החינוך אותה מתווים בגור.

גורם המעורב בתיק המשפטי השווה את הניסיון של אדם שפרש מהקהילה לחנך את ילדי החסידות, למאבק שהתחולל בציבור החרדי בפרשת עמנואל הזכורה לשמצה כאשר בשיאה הוכנסו ההורים לכלא, בגין התעקשותם לקיים את הוראת רבם האדמו"ר מסלונים. "גם שם השתמשו התובעים בסעיפים משפטיים על מנת לכפות על הורים לחשוף את ילדיהם לאורח חיים שאינו מתאים להם".

גורם חינוכי בכיר שהיה מעורב גם בפרשיות דומות של מלמדים מהפלג הירושלמי שכיהנו בת"ת של הציבור הליטאי, אומר כי היה מעורב בתיקים נוספים בעבר, ולטענתו, "חסידות גור הלכה לקראת שלאס כברת דרך ארוכה ומוכנה לשלם לו המון כדי שהשקט ישרור במוסד הלימודים". לדבריו, "זו תביעה חצופה - וזה לפני שדיברנו על ההליכה לערכאות במקום לדין תורה, מי התיר דבר כזה?".

בינתיים, ניסיון נוסף להגיע לפשרה בין הצדדים נתקל בקושי בעקבות סירוב החינוך העצמאי לשלם לשלאס על חלק מהחודשים, ומחלוקת על הפנסיה התקציבית שלו. התיק חוזר כעת לבית הדין לעבודה, שם עדיין לא קבעו מועד לדיון.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר