הוראת הפינוי

הזעם על 'בג"ץ מצפה כרמים': "פסיקה ארורה"

שר המשפטים ניסנקורן הפתיע הערב והודיע כי יבקש דיון נוסף בבג"ץ על פינוי הישוב מצפה כרמים - פסק שהכעיס את הימין ועורר צהלה בקרב ארגוני השמאל שעתרו בפרשה (בארץ)

קובי רוזן | כיכר השבת |
שקד. זועמת (צילום: Olivier Fitoussi/Flash90)

פסיקת בג"ץ מוקדם יותר היום, שהפכה את החלטת בית המשפט המחוזי וקבעה כי יש לפנות את בתי הישוב מצפה כרמים שבבנימין, מעוררת זעם אדיר בימין, כשהתקווה היא שייערך בענין דיון נוסף.

כזכור, בדעת רוב של נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות והמשנה חנן מלצר, נקבע כי יש לפנות תוך שלוש שנים מבנים בהתנחלות, למנוע הקמת מבנים נוספים במקום, זאת משום שמדובר בקרקע פלסטינית פרטית.

שרת המשפטים לשעבר ח"כ איילת שקד הגיב כך בחריפות רבה, וכתבה: "זו ‏פסיקה ארורה של בג"ץ. צדק בטח אין כאן. פסיקה של מחוזי ירושלים, אישור יועמ"ש, תמיכה של כל הדרג המדיני וגם דעת המיעוט של השופט הנדל, לא מספיקים כדי לעשות את הדבר הנכון".

"תושבי מצפה כרמים", הוסיפה שקד, "נחשוב ביחד בימים הקרובים מה הדבר הנכון לעשות. את פסק הדין הזה צריך להפוך. או בחקיקה, או בדיון נוסף.

הישוב. יפונה? (צילום: דוברות)

בישוב מצפה כרמים עצמו כבר הכריזו כי הם לא מתכוונים להתפנות, ואמרו: "פסק הדין קובע ששוב יש להרוס ישוב בישראל. שוב, הצדק לא עומד לצידן של 45 משפחות וכ-250 התושבים המתגוררים במקום. מההתחלה ועד הסוף, במשך עשר שנים, בג"ץ ניהל משפט פוליטי ולא משפט צדק".

"מן הראוי היה שהעתירה בענייננו הייתה נדחית על הסף כבר לפני עשר שנים. המשפחות והילדים המומים, אך אנו לא מתכוונים להתייאש ואנו נדאג לשנות את ההחלטה דרך החקיקה בכנסת", הוסיפו בישוב.

מנגד, שר המשפטים אבי ניסנקורן (כחול לבן), אמר: "החלטת בג"ץ מאמצת לראשונה את עקרון הסדר תקנת השוק, ששימוש בו יאפשר הסדרה של מאות רבות של בתים באיו"ש. אני מברך על כך. עם זאת, מדובר בהכרעה קשה ביחס לתושבי מצפה כרמים, שהעתיקו את מגוריהם למקום, מתוך אמונה שמדובר בקרקע תפוסה על ידי הצבא".

"לכן", הפתיע השר, "בכוונתי לפנות ליועץ המשפטי לממשלה ולבקש ממנו לשקול הגשת בקשה לדיון נוסף. כמובן שיש לכבד כל הכרעה של בית המשפט העליון, ואני דוחה בתוקף את ההתקפות הבוטות נגד המוסד החשוב הזה, שהוא אבן יסוד בדמוקרטיה שלנו".

תיאור התנהלותו של בג"ץ ביחס להתנחלויות (צילום: תנועת רגבים)

ובקצה השני, ח"כ יאיר גולן (מרצ) צייץ: "בית המשפט מציל אדמה של פלסטינים מהתעללות, ואותם זה מכעיס? מעדיפים להרוס בתי מחבלים, מעשה לא אנושי ומחריד, מלהרוס ישובים של מתנחלים. נעלם המוסר היהודי, נעלם היחס החומל על הגר היתום והאלמנה. זו לא היהדות הרחומה והמכילה שאני גדלתי עליה. זו לא היהדות שלי".

גם באגודה לזכויות האזרח, שהצטרפה לעתירה נגד ההתנחלות כ'ידידת בית המשפט' יחד עם ארגון יש דין, הגיבו בסיפוק רב: "פסק הדין של בית המשפט העליון שניתן היום מוכיח את שטענו מלכתחילה: המאחז מצפה כרמים, כמו מאחזים רבים אחרים והתנחלויות רבות בגדה המערבית, הינו תוצאה של גזל ונישול".

"בין אם נעשו על ידי תושבים ישראלים ובדיעבד נפרשה חסותן של רשויות המדינה על פלישה וגזל זה, ובין אם הליך הנישול היה מכוון מלכתחילה, התוצאה זהה ואינה יכולה לעמוד בעינה", הוסיפו בארגון השמאל.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר