על רקע המאבק

המשגיח של פוניבז': 'אומן זו לא עליה לרגל; מדובר בבריחה'

בעת סיור של ממונה הקורונה רוני גמזו והאלוף במיל' רוני נומה בישיבת פוניבז', סיפר הגרא"ל שפירא, המנהל הרוחני, על העמדה הליטאית נגד תופעת הנסיעה לאומן - שסביבה מתנהל המאבק (חרדים)

אלי רוטמן | כיכר השבת |
הכתבה פורסמה ב-ט' באלול תש"פ | 29.08.20
במעמד 'תיקון הכללי' באומן (צילום ארכיון: ישי כהן, כיכר השבת)

משגיח ישיבת פוניבז' הקטנה (לצעירים), הגאון רבי אריה לייב שפירא, מתנער מהקמפיין החרדי הפוליטי בעד הנסיעות לקברו של רבי נחמן מברסלב באומן שבאוקראינה גם השנה, ומגדיר את התופעה כ'בריחה'.

את הדברים, המביעים עמדה ליטאית קלאסית, חידד הגרא"ל שפירא בשיחה עם הפרשן הפוליטי של ידיעות אחרונות, בעת שזה התלווה לסיור של פרויקטור הקורונה פרופ' רוני גמזו בישיבתו.

במענה לשאלתו של הפרשן הוותיק נחום ברנע מה הוא חושב על אומן, אמר המשגיח של פוניבז': "בשבילי זאת לא עלייה לרגל לאומן. זאת בריחה לאומן".

"מצד שני", הוסיף הרב שפירא וסייג, "לכל יהודי יש את עבודת השם שלו". כשברנע אמר לו כי בעיני רוב הישראלים זו התפרקות המונית על חשבון הבריאות, השיב המשגיח כי "מה שאנחנו קוראים יהדות, אתם קוראים פולקלור; מה שאנחנו קוראים תועבה, אתם קוראים אהבה. שתי מדינות לשני עמים".

המשגיח, הגרא"ל שפירא (באדיבות המצלם)

בהתייחס למידת ההקפדה על הנחיות משרד הבריאות, והעובדה כי לצד שלטים המצווים על חבישת מסכה לא נראה במקום אקדח למדידת חום, הסביר הגרא"ל שפירא: "הם בודקים את החום בבית. אני אומר להורים, אם לא נהיה תקניים, יסגרו לנו את הישיבה. אתם מוכנים לקחת אחריות על ביטול תורה?".

אחרי שפרופ' גמזו יצא מהיכל הישיבה, הוא העיר באוזני הפרשן כי "צריכים לרווח, יש פחות ממטר בין תלמיד לתלמיד. רבנים אומרים לי 'ככה זה כשלומדים. מתכופפים אחד אל השני', אבל אם אתה יושב ככה ארבע שעות ליד אחד שחולה, הוא מדביק אותך".

"אם נמשיך ככה, לא תהיה ברירה אלא ללכת לסגר", הוסיף הפרויקטור. ברגע זה התערב ראש עיריית בני ברק אברהם רובינשטיין ואמר: "מה עוזר סגר. בני ברק גובלת ברמת גן, בגבעת שמואל ובתל אביב. כבר ארבעה חודשים אין סגר. לא ראיתי שתושב בני ברק הדביק אדם אחד בערים השכנות. חוץ מלתת עונש לקבוצה אחת, הסגר לא עושה כלום".

"השאלה היא אם אני יכול לעמוד מקצועית בהקלות שאתה מבקש", ענה לו גמזו, ותהה: "אני רואה שלא עומדים כאן בכללים. מה אני עושה?".

ברנע והבכירים, בסיור בפוניבז' (באדיבות המצלם)

בשלב זה נלקח גמזו לשיחה שקטה בצד, בארבע עיניים, על ידי רוני נומה, האלוף (במיל.) שפיקד על הטיפול בבני ברק בגל הקורונה הראשון וכיום ממונה על הסדרת הלימודים בישיבות.

נומה הסביר לאחר מכן לברנע: "כל חיי האמנתי שאין אסטרטגיה בלי טקטיקה. אבל ביחסים עם החרדים לא די באכיפה. צריך קשב והבנה. אי אפשר רק להוריד הנחיות".

גמזו מצידו התייחס בהמשך למתקפות מצד השר יעקב ליצמן והקריאות להתפטרותו, בעקבות מכתבו לנשיא אוקראינה בדרישה לאסור את העליה לאומן, תוך אזהרה כי המתפללים עלולים להדביק את המקומיים בקורונה.

"אני הכי הגון וישר עם ליצמן", אמר גמזו לברנע. "הגנתי עליו כשהיה בצרות. אבל הוא לא רואה את כל עם ישראל. הוא רואה פלח אחד. לי יש חובה כלפי כולם. את זה הוא לא הצליח אף פעם להבין".

הרב שלום הרוש על הנסיעה לאומן (ניהול אולפן: יוחנן בלייך)

לדברי הפרויקטור, "אתה יכול לעשות הכל למען ליצמן, אבל כאשר אתה עושה משהו שלא מוצא חן בעיניו, הוא מתהפך ברגע משחור ללבן. הוא רוצה אותי חלשלוש".

"נכון ששלחתי את המכתב לנשיא אוקראינה בלי ליידע את ראש הממשלה ושר הבריאות", הודה גמזו, והסביר: "אני מנצל את העובדה שהסמכויות שלי לא הוגדרו, ועושה מה שאני רוצה. אף אחד לא אמר לי שאין לי סמכות לכתוב מכתב לנשיא אוקראינה. בעיני, אני שני רק לראש הממשלה".

גמזו, בסיור בפוניבז' (באדיבות המצלם)

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר