'המבקר'

יגל הרוש: "שמעתי את הפיוט, דמעתי ומאז חיי השתנו"

המוזיקאי והפייטן יגל הרוש, משיק אלבום סולו חדש משירים מקוריים שכתב בעצמו - בראיון באולפן 'כיכר השבת' על המסע מהגיטרות החשמליות אל הקמנצ'ה המסתורי • צפו (המבקר)

נתנאל לייפר | כיכר השבת |
(ניהול אולפן: יוחנן בלייך ואריאל ליבא)

היוצר והמוזיקאי המוערך, יגל הרוש, הפך בשנים האחרונות לאחד המוזיקאים המעניינים והבולטים במוזיקה היהודית, כשהוא מעטר אלבומים רבים במוזיקה בישראל ומנגן לצדם של אמנים ישראלים מוכרים כאהוד בנאי, ברי סחרוף, דוד ד'אור ועוד. לאחר שנים רבות כחלק מלהקות והרכבים, משיק הרוש אלבום סולו "שירים לחצות הליל", אלבום שכולו שירים שכתב בעצמו בשפה פיוטית עשירה וייחודית.

הוא גדל בבית דתי בדימונה אך לא מצא את עצמו מחובר רגשית למסורת, "כילד וכנער לא מצאתי את עצמי בבתי התפילה ובהתכנסויות האלה של שירת הבקשות, תמיד הייתה מוזיקה בחיי אבל זה היה עם הגיטרות ובסגנון רוק כבד", הוא אומר בחיוך.

"במסגרת הלימודים שלי באוניברסיטת בן גוריון, היה ארגון ששלח מוזיקאים לחפש פיוטים נשכחים, זה היה לפני כ-15 שנה בניצנים הראשונים שעולם הפיוט חדר לעולם התרבות של ישראל וכל הנושא של פיוטים לא היה עדיין באופנה", מספר הרוש.

"ידעתי שבדימונה במקום שבו גדלתי יש אוצר של פיוטים של אנשים שמבצעים את זה והלכתי לשמוע את זה מהמקור. באותה תקופה בתי כנסת לא היו מקום הבילוי המועדף עליי... בכל זאת הלכתי והתיישבתי שם ושמעתי פיוט של רבי ישראל נאג'רה שמדבר על הקשר שבן אדם לקונו. ישבתי שם בצד ופשוט ירדו לי דמעות, שפה כל כך יפה שמתארת את הקשר של האדם עם הקב"ה שלא הכרתי אותה, ואמרתי למה העלימו ממני את הדבר הזה?".

"לקח לי שנים להבין שבאותו רגע נשתנו חיי, כי נקשרתי בעבותות אהבה לתרבות הזו וכל מה שקשור אליה", מספר הרוש.

האלבום החדש מכיל כאמור שירים מקוריים שהרוש כתב במיוחד לזמן תיקון חצות, "אני מנסה לעורר מחדש את נושא עניין תיקון חצות. בכל הדורות בכו על הגלות כפשוטו, על הגלות של עם ישראל מארצו, כעת תיקון חצות מגיע מתוך ההבנה שלמרות שחזרנו לארץ ישראל אנחנו עדיין רחוקים כל כך מהמצב האידיאלי של קרבה אמתית להשם".

הוא מתייחס לנושא הניוון של עולם הפיוט הקלאסי, "התקווה שלי שההוצאה של האלבום הזה תוכל להיות אבן נוספת בהתנעה של עולם הפיוט. זה דפוס חשיבה שאני חפץ להנחיל, שהפתרון לבעיות שלנו נמצא בחשיבה מחודשת על השורשים שלנו, לנסות לאתר את החזון החדש שאנחנו מחפשים בדברים שקדמונינו כתבו".

"הפייטנות היא אומנות בפני עצמה, זה חיקוי אומנותי, אני לא פייטן במובן הזה, אין לי את היכולות הווקאליות שיש לפייטנים אחרים, אבל אני שמח שמסקרן אנשים לראות את הכתיבה השלי והדבר הכי חשוב, זה מעורר אנשים לכתוב בעצמם וזו המטרה שלי".

הרוש מתייחס בראיון להצלחה שלו בשנים האחרונות כנגן קמנצ'ה בהפקות רבות מהשורה הראשונה בישראל, ומנסה להסביר את החיפוש אחר הגוון הישראלי התרבותי בתוך הצומת התרבותית בתוכה אנו נמצאים.

צפו בראיון המלא ובביצוע לייב באולפן עם הקמנצ'ה

לשירים המלאים בפינת 'המסננת':

אהרן רזאל ואביתר בנאי - אני אחר

מאיר גרין - ימי רחמים

אביעד דרף - כמה אני רוצה

שלומי קצנלבוגן - נחפשה

דניאל סעדון - ליקוטי סליחות

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר