צפו בראיון

רב חב"ד בולגריה: 'מכבדים כאן זהות יהודית'

ממשרדו בבית חב"ד בעיר סופיה, מספר הרב על הסיבות לתחלואה הנמוכה במדינה; על פתיחת השמיים לישראלים ומרחיב: מה יש לתייר חרדי לחפש במדינה כיום? • צפו (עולם)

חנני ברייטקופף | כיכר השבת |
הרב סולמון בראיון ממשרדו בסופיה (צילום: כיכר השבת)

אי הצורך בבידוד בחזרה מבולגריה, העלה את התעניינות במדינה המעט אנמית הזו. שליח 'כיכר השבת' לבולגריה, ראיין את רבה של בולגריה קרוב ל-20 שנה, הרב יוסף סולמון, ממשרדו שבבית חב"ד בסופיה.

הראיון המלא

מדוע פתחו את בולגריה?

"רמת התחלואה בבולגריה היא בין הנמוכות מבין המדינות המפותחות, אין לי הסבר מדעי לזה. אך בדיוק השבת, יהודים בולגרים שישבו אצלנו בארוחת שבת, הסבירו על כמות החיסונים שנותנים פה לילדים בגיל קטן, זה אולי הגורם לרמת התחלואה הנמוכה".

מלבד זאת, מוסיף הרב סולמון בהומור האופייני לו, "בית חב"ד התגעגע מאוד לתיירים, אז היו צריכים לפתוח את השמיים לבולגריה".

איך הקשר בין סופיה לתל אביב?

"יש קשרים מצוינים, שני ראשי הממשלות כבר הרבה שנים בקשרים מצויינים, הם תמיד צוחקים שלשניהם קוראים ביבי (לרוה"מ הסלובני קוראים בויקה בורישוב - בקיצור - ביבי). יש פה שגריר ישראלי מצוין והקשרים בין המדינות הדוקים כל הזמן"

מדוע דווקא בולגריה נפתחה? יש פה משהו פוליטי?

"אני לא נכנס לפוליטיקה ולא מבין בזה, אני מאמין שהשיחות שמתנהלות כל הזמן, הן אלה שהובילו לפתיחת השמיים. כמובן שהתיירות הישראלי היא בכמות גדולה מאוד ביחס למדינות אחרות באים אלינו מאות אלפי אנשים בשנה, רק בוורנה ובבורגס יש עשרות טיסות במשך הקיץ, יש שם בתי חב"ד ויש את בית חב"ד בסאני ביץ' בבורגס - היכן שהיה הפיגוע לפני שבע שנים עם המון ישראלים, שדורשים את בית חב"ד והכשרות".

הרב נמצא פה כבר 20 שנה, מה יש לתייר החרדי לחפש בבולגריה?

"היום, אני יכול להגיד שכל תייר חרדי או דתי יכול לקבל פה הכל - מבחינה רוחנית ודתית - כמו שהרבי לימד אותנו. יש מענה לכל הדברים; תפילות במניין, סעודות שבת, רשימת כשרויות של דברים שאפשר לרכוש, מקווה (אנחנו עמלים כעת לפתוח אותו מחדש) וכמובן ארוחות (לא רק בבית חב"ד)".

"אמנם יש עוד מה לשפר ולא הכל מושלם, אך אי אפשר להשוות את זה ממה שהיה לפני 20 כאשר הגעתי לסופיה לראשונה".

מה לגבי אנטישמיות בבולגריה?

"להגיד שאין אנטישמיות זה קשה, כי יש התעוררות אנטישמית בכל העולם. אבל בבולגריה זה שקט מאוד. עוד מימי מלחמת העולם השנייה בולגריה ידועה כאחת מהמדינות הבודדות בעולם שהצילו והגנו על יהודים".

"אגב, תמיד שואלים אותי מי פעל להציל את העם היהודי בשואה, ואני חושב שזה מראה על איכות המקום ועל העם המיוחד הזה. תחשוב, קהילה שלמה (מעל ל-55,000 יהודים ניצלו) לא נשלחה ברכבות, זה דבר עצום. ואנחנו שמחים שהיום, אנחנו יכולים להחזיר על זה קצת בולגרים, יש לנו בקהילה מפעלי חסד לא רק ליהודים אלא גם למקומיים".

הסתובבתי פה קצת, ומדובר במדינה ענייה יחסית, וידוע שבמדינות עניות יש עוינות ליהודים, האם באמת זה המצב בבולגריה כיום?

"תראה אני לא חושב שמפחיד להסתובב פה עם כיפה בכלל - אלא להפך, כל מקום שאני מסתובב עם זהות יהודית רק מכבדים אותי. במשך ה-20 שנה שאני כאן, מעטים המקרים שהיו לנו בעיות אנטישמיות, אמנם היה פיגוע טרור בבורגס, אבל זה לא היה מאנשים מקומיים - אלא אנשים מבחוץ".

יש לכם 'בוטקה' של משטרה בכניסה למקום, מדוע?

"לפני כמה שנים, ראשת העיר סופיה שמיודדת איתנו, הבינה את הצורך בעמדת שמירה - ולכן יש עמדה. בנוסף, ה'בוטקה' הזה נראה לאנשים כמו מקום חשוב ומקום שהמדינה מגנה עליו וזו הייתה המטרה, שאנשים ידעו שעם המקום הזה לא מתעסקים".

ראיתי סביב בית חב"ד שיש קהילה בולגרית מקומית, אשמח שהרב ירחיב על זה מעט.

"נכון, יש לנו קהילה מיהודים מקומיים. מה שמעט משעשע, זה שבארץ מפורסם שיהודים בולגריים הם לא דתיים. חייבים לדעת שיש פה עבר יהודי מפואר, כמו מרן הבית יוסף, שמתוך 20 שנות החיבור שמרן חיבור את השולחן ערוך, 14 שנים הוא כתב את זה בבולגריה וכן היה את הפלא יועץ, שהגיע לגור במיוחד בבולגריה ועוד רבים וטובים".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר