היסטוריה ואקטואליה

סגולה למשוגעים: להיכנס לקבר ולהיוושע

מעשה דומה לאירוע הבהמה המוסלמית בקבר ה"אביר יעקב", הובא בספר "מסע מרון", שאם יכניסו משוגע לקבר רבי יוסי בנאה, הרי שזה סגולה נפלאה ביותר ותבוא הישועה (היסטורי)

ישראל שפירא | כיכר השבת |
הר הזיתים (צילום: MILNER MOSHE, לע"מ)

בפרק הקודם הבאנו את דעת צאצאו של ה"אביר יעקב", שהטיל ספקות במעשה שנכתב בספר "טנא פירות העמל" לגאון רבי זאב שטיימנץ, על ערביי מצרים שהביאו בהמות לקברו של ה"אביר יעקב", שם ארע נס גדול, ולאחר לילה שהבהמה שהתה במקום - היא התעברה למרות שלפי חוקי הרפואה, הרי שהיא "עקרה".

כזכור הצאצא כתב למערכת "היסטוריה ואקטואליה" ב'כיכר השבת' "תגובה זועמת", וכך לשונה: "הזדעזעתי לקרוא את הידיעה על הערבים שמכניסים פרות עקרות למקום קדוש וכו' הגם שכך נכתב כבר בספר שהבאת, אולם כאחד שנולד תחת צילם המרומם של רבני משפחת אביחצירא, וכאחד שלומד רבות מתורת רבי יעקב זיע"א וכבן למשפחה מפוארה זו הזדעזעתי מכך, שלא רק שאין לכך שום ידיעה ושום מקור מהימן מלבד ספר אלמוני אין לכך שום סימוכין.. לדעתי סיפור זה הוא בדיה שאין לה מקור או סמך", עד כאן דברי הצאצא.

• • •

האמת, שצאצאו של מרן האביר יעקב, כיוון לדברי חז"ל הקדושים במדרש תנחומא פרשת ויחי.

על הפסוק שיעקב מצווה את בנו יוסף שלא יקבור אותו במצרים: "וַיִּקְרְבוּ יְמֵי יִשְׂרָאֵל לָמוּת וַיִּקְרָא לִבְנוֹ לְיוֹסֵף וַיֹּאמֶר לוֹ אִם נָא מָצָאתִי חֵן בְּעֵינֶיךָ שִׂים נָא יָדְךָ תַּחַת יְרֵכִי וְעָשִׂיתָ עִמָּדִי חֶסֶד וֶאֱמֶת אַל נָא תִקְבְּרֵנִי בְּמִצְרָיִם".

מבאר המדרש, מדוע יעקב לא רצה להיקבר למצרים?

עונה המדרש: "שלא יעשוהו מצרים עבודה זרה". הנה לנו האביר יעקב לא נמנע מלהיקבר במצרים, ומזעזע שישנם מקורות לכך שקברו נהפך לבית הרבעת בהמות, מה שנראה כדומה כבית עבודה זרה!

שהרי אין לך עבודה זרה יותר מכך - להכניס בהמה לילה שלם לקבר, כדי שתתעבר?! נקווה שאכן המעשה לא היה במציאות.

אומנם יש לציין שמעשה דומה לאירוע הבהמה בקבר ה"אביר יעקב", הובא בספר "מסע מרון" לגה"ק רבי מנחם מנדל ראבין, ראש כולל חיבת ירושלים, מחכמי גליצייה הנודעים ביותר לפני 140 שנים.

בספרו נכתב שאם יכניסו משוגע לקבר רבי יוסי בנאה, הרי שזה סגולה נפלאה ביותר, ועל פי רוב, תבוא הישועה.

• • •

בהקשר להילולא על ציון ה"אביר יעקב" זי"ע. בעבר פורסם[1] ששלטונות מצרים ניסו לבטל את הילולת האביר יעקב, בטענה שהיהודים שותים אלכוהול במהלך האירוע, ומתנהגים בצורה לא מקובלת.

[1]באתר Ynet מאת רועי קייס וקובי נחשוני בתאריך 29.12.14 הובא שהשלטונות אסרו את קיום ההילולא

  • ישראל שפירא, הינו היסטוריון, השם דגש על ההיסטוריה התורנית של ארץ ישראל, מדריך טיולים, ובעלים של סוכנות הטיולים 'ישראל בשטח'
    לפרטים נוספים נא לפנות: sisraerl@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר