תגלית היסטורית

נחשף: אחוזה מלכותית עם נוף לבית מקדש

מי זכה לגור במבנה המפואר אשר השקיף בתקופת בית ראשון אל בית המקדש, ואשר שרידיו נחשפו בחפירה ארכיאולוגית בטיילת ארמון הנציב? אחד המלכים או אחד העשירים? (מעניין)

מישאל לוי | כיכר השבת |
(צילום ועריכה: יניב ברמן, רשות העתיקות)

אוסף נדיר, מרשים ומיוחד ביותר של כמה עשרות פריטי אבן אדריכליים מעוטרים, אשר שולבו במבנה מפואר, התגלה בחפירות רשות העתיקות לקראת הקמת מרכז מבקרים בטיילת ארמון הנציב.

פריטי אבן אלו עשויים מאבן גיר רכה, הם מגולפים מעשה ידי אומן, וביניהם כותרות בגדלים שונים בסגנון האומנותי המכונה במחקר 'פרוטו-איאולי' - ממאפייני הבנייה המובהקים המלכותיים של ימי הבית הראשון, ומסמליה החזותיים של התקופה.

חשיבותו של מוטיב אומנותי זה כסמל המייצג את ממלכות יהודה וישראל, אף הביאה את בנק ישראל לבחור אותו כעיטור שמקשט את מטבע חמשת השקלים של מדינת ישראל.

האוסף שנחשף כולל, בין היתר, שלוש כותרות-אבן שלמות בגודל בינוני ופריטים של חלונות מפוארים – שבהם שולבו מעקות. אלה,הורכבו מעמודונים מסוגננים שעל גביהם סדרת (מיני-כותרות) – כותרות בגודל זעיר בסגנון הפרוטו-איאולי.

"כשגילינו אותם, לא יכולתי לישון יומיים", מודה יעקב ביליג, מנהל החפירה מטעם רשות העתיקות. "עד היום, לא ראינו שרידי מבנה באיכות כזו, שבו גרו, ככל הנראה, בני המלוכה, עשירי האלפיון העליון דאז או חשובי השלטון בממלכות יהודה וישראל. מדובר בפרק הזמן שבין ימיו של המלך חזקיהו ועד לימיו של המלך יאשיהו".

לדברי ביליג, "מדובר בתגלית מרגשת ביותר. זו למעשה הפעם הראשונה שמתגלים דגמים מוקטנים של כותרות הענק הפרוטו-איאוליות מהסוג שנמצא עד כה באתרים ארכיאולוגים המתוארכים לתקופת ממלכות יהודה וישראל, שם הן שולבו בשערי ארמונות המלכים. רמת הביצוע של הכותרות הנוכחיות היא הטובה ביותר שנראתה עד היום, ורמת השתמרותם של הפריטים נדירה".

היה מפתיע לגלות, ששתיים מתוך שלוש כותרות העמודים נטמנו באופן מסודר, זו על גבי זו. "בשלב זה עדיין קשה לומר מי הטמין את הכותרות באופן שבו הן התגלו, ומדוע הוא עשה זאת, אך אין ספק שזוהי אחת התעלומות באתר המיוחד הזה ונשתדל להציע לה פתרון", מוסיף ביליג.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר