תכנית 'המבדיל'

כיצד ההתמכרות שלנו להרגלי החיים הושפעה מהקורונה?

לקראת יום כיפור, ובתוך ימי התשובה מתארח באולפן הרב איתן אקשטיין, מנכ"ל רטורנו, לדיבור יוצא דופן על התמכרויות: "גם המכור בעצמו יכול להרגיש - אם רק יתבונן, שהוא באמת 'מכור'" (מעניין)

(מנהל אולפן: אריאל ליבא)

לקראת יום כיפור, ובתוך ימי התשובה מתארח באולפן הרב איתן אקשטיין, מנכ"ל רטורנו לדיבור יוצא דופן על התמכרויות (ההבדלה נטולת נגינה עקב אבלותו).

"התמכרות היא כאשר המוח אומר לאדם לעשות פעולה מסויימת, אך איבריו האחרים עושים פעולות אחרות", אומר הרב אקשטיין. "זאת נורת אזהרה לאדם, ונקודת הפתיחה לאיזשהו פתרון".

בהמשך הרב אקשטיין מדבר על חומרים שונים כמו הקנאביס, ומשני תודעה אחרים, המביאים עשרה אחוז של המשתמשים לידי התמכרות קשה, המלווה לעיתים בהתפרצויות שונות.

צריך להבין, מסביר הרב אקשטיין, שאנשים רבים שחוו איזה שהוא חוסר רגשי מסויים, או אחרים בעלי מחלות פסיכולוגיות שייתכן ולא היו מתפרצות לעולם, חשופים בלי לדעת שזה יכול לקרות, לאירוע מכונן שישפיע עליהם לכל החיים.

הרב אקשטיין מתנגד נחרצות ל'ליגליזציה', ואומר שקנאביס הינו תרופה, ועל כן ישנם רופאים האמונים על שחרורו לאלו הנצרכים לו.

בסופו של דבר, גם המכור בעצמו יכול להרגיש אם הוא רק מתבונן, שהוא באמת 'מכור'. לצורך העניין, אם אדם צריך לקום למבחן על הבוקר, ובמקום ללכת לישון נשאר שוב ושוב לדבר עם חברים - ישנה התמכרות. ואם האדם משכיל לבחון את עצמו, ולהבין שישנו גם פתרון - טיפול והתייעצות עם אנשים שמבינים באותן בעיות - הוא יכול להשתחרר מתוך אותה התמכרות, תהיה אשר תהיה, ולולי זאת, הוא יכול לסחוב על גבו התמכרות לאורך שנים, בכאב ובנפילות שוב ושוב.

לסיום, התמכרות איננה יצר הרע, כמו שאנו נוטים לומר לעצמנו, אלא מחלה המושפעת מדופמינים במוח, ותורה לבדה לא תוכל לעזור לה - רק טיפול, כמו כל מחלה אחרת.

•••

בתכנית האירוח "המבדיל" מתארחים מידי שבוע, יוצרים, אמנים, אנשי תרבות ודמויות שונות מרחבי העולם, שידברו על נקודות אור שונות שפגשו במהלך חייהם.

את התכנית מגיש האמן והיוצר זלמן שטוב, בהקדמה של הבדלה בסגנון קרליבך וברעיון קצר מתוך הפרשה. שבוע טוב.

צפו בהבדלה ובראיון המלא:

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר