לקראת החמרה

דו"ח: סגר יעיל - רק אם נמשך כמה שבועות

שעות לפני כינוס הקבינט, במשרד הבריאות תומכים בסגר ובאמ"ן מבהירים כי יש צורך שהוא יימשך כחודש • עשרות רופאים לנתניהו: 'סגרים ומגבלות מביאים נזקים חמורים' (ארץ)

(צילום: Yonatan Sindel/Flash90)

שבוע לפני ראש השנה ושעות לפני כינוס קבינט הקורונה, במשרד הבריאות מבהירים כי הם תומכים בהטלת סגר רחב ככל הניתן לתקופת החגים.

שר הבריאות, יולי אדלשטיין אמר בראיון בגלי צה"ל: "במצב הנוכחי, קשה לי לראות באילו צעדים מערכת הבריאות ואני יכולים לנקוט כדי להימנע מסגר כללי. לפני שלושה חודשים נכנסתי לתפקיד ואמרתי 'אם לא נהיה בסדר - נהיה בסגר'. לצערי הרב, צדקתי".

מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' חזי לוי, אמר בגלי צה"ל: "מתחילים לראות עומס בבתי החולים, הצוותים מדברים על קושי רב מאוד במתן הטיפול המיטבי".

פרופ' לוי טען שההגבלות שננקטו עד עכשיו לא עשו את עבודתן ושבוע לפני ראש השנה - נשקלת החמרה בצעדים: "נצטרך לנקוט במגבלות רוחביות קשות יותר, שתשפענה על אורח חיינו".

מרכז המידע והידע הלאומי למאבק בקורונה של אמ"ן, פרסם הצהריים סקירה בה נכתב כי ככלי להפחתת קצב ההדבקה, סגר הוא כלי מוכח – כאשר נמשך מספיק זמן ומתקיימים התנאים למימושו (יכולת התקיימות האזרח תחת מגבלות התנועה והריחוק, ונכונותו לממשן).

עוד נכתב בסקירה כי במרבית המקרים בעולם, התחלואה ירדה לרמה הרצויה לאחר מספר שבועות. אולם, משך זמן זה, תחת מגבלות תנועה, גוזר גם עלויות גבוהות על החברה והכלכלה באזור.

בדו"ח מצוין עוד כי "ברוב המדינות ההגבלות בגל השני לא הגיעו לרמה של 'עוצר' (איסור יציאה מהבית) כפי שהיה נהוג בחלקן בתחילת המגפה, אלא נותרו בגדר הנחיות להימנע מיציאות בלתי חיוניות, ולעבוד/ללמוד מהבית ככל שמתאפשר.

"ברוב הפעמים גם היו הגבלות על בתי עסק, מסעדות ושאר מוסדות פנאי, שחויבו לסגור באופן גורף או רק במהלך שעות הלילה. בנוסף, בחלק מהמדינות היו הגבלות על טווח התנועה המותר לאזרחים, לדוגמא לשם מניעת מעבר בין ערים".

"השימוש בסגר", נכתב בדו"ח, "נעשה לא רק כצעד רחב למניעת התחלואה ברמה הארצית, אלא גם ככלי נקודתי יותר למניעת התפרצויות עתידיות הצפויות לקרות באירועים שונים הכוללים התקהלויות. אירועים אלו כוללים חגים דתיים או לאומיים; פסטיבלים רבי משתתפים; הדבקות בקרב צעירים במקומות בילוי ועוד.

"ממילא, מטרתו של סגר שכזה היא לא מניעת הדבקה לאורך זמן, אלא מניעת ההדבקה במיקוד זמן מסוים, אירוע מסוים ואוכלוסיה מסוימת. כך, סגרים אלו התאפיינו במשך קצר יותר (כתלות בסוג ההתפרצות אותה ביקשו למנוע) ובהגבלות ממוקדות יותר אשר נועדו למנוע מנהג מסוים (כמו אכילת ארוחת חג במשותף) או התנהגות מסוימת (כמו חגיגות צעירים במהלך הלילה)".

בתוך כך, עשרות רופאים חתמו על מכתב לראש הממשלה בנימין נתניהו עם קריאה שלא להיכנע ללחצים להטיל הגבלות נוספות על הציבור. המכתב פורסם בחדשות 12.

לטענת הרופאים, "סגרים ומגבלות לא רק שאין ביכולתם להעלים את הנגיף, הם אף מביאים איתם נזקים חמורים לבריאותם ולחייהם של אנשים והם מאריכים את הזמן בו הנגיף מועבר בקהילה".

הרופאים מציגים תוכנית עבודה לשלושת החודשים הקרובים, לפני החורף, שתכלול אימוץ מודל מושכל לחיים לצד הנגיף שבמרכזו מזעור ההגבלות על אוכלוסייה שאינה בסיכון וחיזוק מערכת הבריאות ובתי החולים על מנת למנוע שחיקה ומצבי עומס יתר. החיזוק יבוא לידי ביטוי בין היתר על ידי הכשרה מיידית של כוח עזר לבתי החולים ושל רופאים מהקהילה.

עוד מציעים הרופאים להגן על אוכלוסיות בסיכון, לחזק ולהאיץ את המשק ולהוביל למצב של ניצול ממוקד מטרה של מערך הבדיקות. בין היתר, הם מציעים להימנע מביצוע בדיקות מיותרות – מה שמקפיץ את מספר הנדבקים היומי, יוצר פאניקה ומתייג את ישראל כאדומה בניגוד למצבה.

עוד הם מדגישים כי יש לנצל באופן מושכל את מערך החקירות האפידמיולוגיות שמוקם בימים אלו והם מציעים לחדול מלהכניס מאות אלפים לבידוד עקב שהייה בסמוך לחולה מאומת או סימפטומטי ועקב חזרה מחו"ל.

עיקרון נוסף שהם מבקשים ליישם הוא בנייה מחודשת של אמון הציבור על ידי הצגת תמונה ריאלית לגבי הסיכון מהנגיף וביטול דרישות חסרות תועלת מהציבור כמו עטיית מסכות בשטח פתוח ללא התקהלות.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר