לקראת החלטת הסגר

עימות בקבינט: "החגים ייהרסו"; "זה עצוב - אבל אין ברירה"

השרים ליצמן, כץ וגלנט מתנגדים לקו התקיף שמוביל ראש הממשלה בנימין נתניהו ב'קבינט הקורונה', הדוחף לסגר על כל המדינה מאמצע השבוע הבא ולמשך חודש. הדיון הופסק, גמזו יצא להתייעץ (ארץ)

אלי רוטמן | כיכר השבת |
הכתבה פורסמה ב-כ"א באלול תש"פ | 10.09.20
אילוסטרציה (צילום: יהושע פרוכטר)

בישיבת קבינט הקורונה היום (חמישי) פרץ וויכוח סוער בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לבין שר השיכון יעקב ליצמן, בעקבות הכוונה המסתמנת להחליט על סגר כללי בתקופת החגים שבפתח. בעקבות התנגדות של שרים נוספים, ויציאת הפרויקטור גמזו להתייעצות, הופסק הדיון.

"אתה הורס את החגים", הטיח תחילה ליצמן בנתניהו, לפי 'כאן 11', וזה השיב לו: "אני לא הורס את החגים, אלא פועל מול נתונים קשים של תחלואה ותמותה".

ראש הממשלה הוסיף: "לא ניכנע, אנחנו לא משנים החלטות. קבענו תחילה סגר חלקי עד יום שלישי הקרוב, קבענו רמזור והכל ממשיך".

על פי הדיווחים, נתניהו דורש בקבינט להתחיל בצעד דרסטי של הטלת סגר מלא על כל המדינה החל מה-15.09, יום שלישי הקרוב, לאחר מכן לרדת לסגר חלקי ובהמשך לחזור ל'תכנית הרמזור' של גמזו.

ליצמן ונתניהו, בימים יפים יותר (צילום ארכיון: כיכר השבת)

"קיבלנו היום דגל אדום מבתי החולים", אמר ראש הממשלה לשרים החברים בקבינט. "ראינו מה קרה במדינות אחרות, ואנחנו רוצים לעצור קודם לכן‎".

גם שר הביטחון ורה"מ החליפי בני גנץ, יו"ר מפלגת כחול לבן, אמר בישיבה: "אני מגבה את דרישת מערכת הבריאות - אם אכן, כדבריה, בתי החולים מגיעים לאי ספיקה".

המשנה למנכ"ל משרד הבריאות פרופ' איתמר גרוטו: "במשרד הבריאות הוחלט להעדיף את האירועים הפיראטיים מאשר לפתוח אולמות אירועים, נוכח ההתקרבות לאי יכולת ספיקה של מערכת הבריאות".

כאשר שר האוצר ישראל כץ אמר כי הוא מבקש דיון נוסף בספיקה של בתי החולים ובאכיפה, לפני שמחליטים על סגר, דחה אותו נתניהו ואמר: "נצטרך למנות צוות כלכלי ולבחון את הפיצוי לעסקים בזמן הסגרים".

חזית התנגדות נוספת הגיעה מכיוון שר החינוך יואב גלנט, שכאשר הצטרף לישיבה דרש להשמיע את עמדת מערכת החינוך לפני קבלת החלטה, ואמר: "את המדינה מנהלת ממשלה ולא פרופסורים".

שר האוצר ישראל כץ הוסיף: "ההחלטה על סגר לא מסתכלת על הכלכלה. אם בכל זאת עושים צעדים עכשיו, אז לעשות סגר לילי, מ-19.00 עד 05:00, שהוא כן מתחשב גם בכלכלה וגם בבריאות. כך ניתן יהיה לבחון את מערכת הבריאות, ולטפל בה שלא תגיע למצב של אי ספיקה".

מנגד שר הבריאות יולי אדלשטיין הפציר בשרים להחליט על סגר, ואמר: "זה עצוב לי; במשך שלושה חודשים וחצי ניסיתי לנהל את המערכה בצורה אחרת, באופן דיפרנציאלי. אבל התחלואה לא מאפשרת את זה עוד. לכן אין ברירה אלא ללכת לסגר".

בעקבות חוסר ההסכמה בין השרים, ובקשת הפרויקטור גמזו לקיים עוד התייעצויות, ההצבעה בקבינט לא החלה והשרים יצאו להפסקה.

כזכור, על פי דיווח כתב הבריאות של 'חדשות 12' יואב אבן, גם פרופ' עידית מטות מבית החולים איכילוב, שהתפרסמה בעבר בעמדתה החריגה כי ההתייחסות לקורונה לוקה בהפרזה והגזמה, שינתה כעת את דעתה ואמרה בקבינט: "מה שרואים עכשיו, לא דומה למה שהיה עד כה, ולכן צריך לבצע צעדים רציניים"‎.

בגל"צ דווח, כי פרויקטור הקורונה פרופ' רוני גמזו הציג בפני השרים את הנתונים העדכניים ממערכת החינוך, שצפויה להיסגר, לפיהם מאז שנפתחה שנת הלימודים יחל זינוק משמעותי במספרי החולים בגילאי בית ספר, גם באוכלוסיה הכללית וגם במגזרים הערבי והחרדי.

לדבריו, 263 מורים וגננות נדבקו בקורונה נכון לאתמול, בעוד במשפחתונים ובמעונות היום נדבקו 22 מטפלות בלבד.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר