הדרישות, הצעקות והפרישה

מחמישי עד ראשון; התפטרות השר ליצמן, מאחורי הקלעים

הפגישה אצל האדמו"ר מגור • הטענה ש"לא סופרים אותו" • הדרישות שהציב בפני נתניהו • הצעקות בישיבה, דחיית ההכרעה וקבלת כל הדרישות • כך התגלגלה התפטרותו של השר יעקב ליצמן (פוליטי)

ישי כהן | כיכר השבת |
השר יעקב ליצמן (צילום: Olivier FitoussiFlash90)

יו"ר 'יהדות התורה', השר יעקב ליצמן, התפטר היום (ראשון) מתפקידו כשר בממשלה, כאשר הוא טען בין היתר כי מנסים לבזות את חגי ישראל, בהטלת הסגר דווקא בערב ראש השנה, אך גורמים ב'קבינט הקורונה' דוחים את הטענות ואומרים כי ההפך הוא הנכון: הממשלה קיבלה את ההצעות של השר אריה דרעי ושל ליצמן עצמו - אך ליצמן התפטר מסיבות אחרות בהן, כנראה, הקושי לרדת מהעץ של האיום להתפטר מהממשלה.

"רוני גמזו לא רצה את הסגר בשלב הראשון, רק בגלל שהוא חשב שהוא חכם יותר מכולם, שהוא ינצח את הקורונה בלי סגר", מסביר ל'כיכר' גורם המעורה בפרטי ההתרחשות מאחורי הקלעים, "אבל בתוך כמה שבועות הגענו למספרים של 4,000 נדבקים ביום, גמזו נבהל וגם הוא נכנע להמלצה להטיל סגר כללי. אין לזה שום קשר לכך שבכביכול בחגים נוח יותר להטיל סגר, זה טוב לכותרות, מי שבקבינט יודע שזו לא האמת".

לדבריו: "כבר כשהיינו עם 1,000 נדבקים ביום, היו המלצות להטיל סגר, הסיבה שקבינט הקורונה נמנע מכך זו העובדה שלא היה לנו את המערך של קטיעת שרשרת ההדבקה - ואז הסגר לא אפקטיבי, כעת המצב שונה, ולכן החליטו על סגר של שלושה שבועות".

גורם אחר בקבינט הקורונה תקף את ליצמן ואמר: "הוא יושב בקבינט הקורונה ולא יודע להקשיב. הוא צועק בלי להבין שמה שהוא מבקש התקבל על ידי הדרג המקצועי".

אז מה קרה מאחורי הקלעים? המשבר שהוביל לפרישת ליצמן החל ביום חמישי. קבינט הקורונה התכנס לישיבה בה אושר הסגר הכללי. במהלך הישיבה, כך נודע ל'כיכר השבת', ליצמן חשש שבתי הכנסת ייסגרו. יו"ר ש"ס, השר אריה דרעי, החל לפעול מול ראש הממשלה בנימין נתניהו בכדי להגיע להבנות ולקבל את מתווה האלוף (מיל') רוני נומה, שאף אישר את המתווה שהוצע לבית-המדרש של חסידות גור.

ואכן, במהלך ההפסקה בדיוני הקבינט, דרעי וליצמן נכנסו לפגישה עם נתניהו, שם הם הגיעו להסכמות. אך שעה קלה לאחר מכן, עת התכנסו השרים שוב לישיבת הקבינט, דרעי הבחין כי יו"ר המל"ל, מאיר בן שבת, מבקש שבתי הכנסת יפעלו בכל הארץ לפי 'רמזור אדום' - עשרה מתפללים במקום סגור ו-20 במקום פתוח.

בשלב זה פרצה מהומה, וליצמן החל לצעוק: "אתם משקרים אותי, גנבתם את ההצבעה, זה לא מה שסוכם". לדברי גורם בקבינט: "כשליצמן החל לצעוק - לא היה ניתן להשתיק אותו. דרעי ניגש לרוה"מ וטען שזה בניגוד להסכם המוקדם, אך ביבי לא הבין את משמעות הצבעים, את ההבדל הדרמטי בין 'אדום' ל'כתום', ולכן דחינו את ההכרעות ליום ראשון, כדי להגיע להסכמות, אבל את ליצמן זה לא סיפק".

במקביל לזעם ואיומי הפרישה של ליצמן, דרעי החל לפעול מול שר הבריאות, יולי אדלשטיין, ופרויקטור הקורונה, רוני גמזו. ואכן, ביום שישי, הצדדים הגיעו להסכמות על בתי הכנסת, ובמוצאי השבת פרסמו הצעת מחליטים, לפיה, בכל הארץ ינהגו בבתי הכנסת לפי 'רמזור כתום' (חלוקה לקפסולות והכנסת מתפללים לכל בית כנסת - בכפוף ל-4 מ"ר לכל מתפלל), ובאזורים אדומים, ינהגו בבתי הכנסת לפי 'רמזור אדום' (עד 20 מתפללים בתוך בית הכנסת ו-30 במרחב הציבורי), כך שלדוגמה בבית המדרש של חסידות גור בירושלים, ניתן להכניס למעלה מ-500 מתפללים.

"זו ההצעה שליצמן דרש", מספר גורם בקבינט הקורונה, "זה בדיוק מה שסוכם עם ראש הממשלה ביום חמישי, אבל אותו זה לא סיפק. הוא התפטר".

"במבחן התוצאה", אומר לנו גורם אחר בקבינט, בסיפוק, "זה מנע הסתה גדולה נגד הציבור החרדי. ההתפטרות שלו מציגה כאילו החרדים נכשלו בדרישות, אך בפועל הקבינט קיבל את הדרישות של החרדים מיום חמישי".

לדבריו: "בפסח התפללנו במרפסות, אנשים שוכחים את זה. כעת יש מתווה עם עשרות מתפללים בתוך בתי הכנסת. נכון, יהיו מניינים גם במרחב הציבורי, אבל אף אחד לא חלם להשיג מתווה כזה במצב של תחלואה כזו עם 4,000 נדבקים ביום".

"הקבינט אומר לאנשים לא לאכול יחד סעודות חג, אין משפחות ואין כלום, אבל את בתי הכנסת השארנו פתוחים - עם מתווה מצוין, אז על מה בדיוק ליצמן זועם?!", הוא תוהה.

"ומה נראה לכם", מוסיף הגורם, "השרים וגורמי המקצוע לא רואים את התיעודים מחצרות החסידים? מאות אנשים במנייני סליחות, ללא מרחק, ללא מסכות - בשטח סגור. זה מטורף. כשהשרים החילונים שואלים את הנציגים החרדים על התיעודים האלו - הם מורידים את הראש, אין להם באמת איך להסביר את זה. זה טירוף".

גורם נוסף בקבינט הקורונה התייחס להתפטרות ליצמן ומספר כי "ליצמן מרגיש שלא סופרים אותו, אבל זה שלא בצדק. הוא הולך לאדמו"ר מגור ומספר לו... היה אצלו ביום שישי. מה הוא יכל להגיד לו היום? שכל ההצעות שלו התקבלו? אחרי שהוא דיבר נגד ונגד..., ברור שלא, אז הוא התפטר".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר