בטקס החגיגי

שר החוץ האמירתי: נתניהו עצר את הסיפוח

פרטי ההסכם טרם נחשפו, אך באירוע בבית הלבן סיפר נשיא ארה"ב על החלפת שגרירים וקשרים כלכליים, ובאמירויות סיפרו על אי החלת ריבונות בהתיישבות ביו"ש • נתניהו: 'שיא' (מדיני)

(צילום: אבי אוחיון / לע"מ; צילום וידאו: לע"מ)

בטקס חגיגי, חתמו הערב (שלישי) ראש הממשלה בנימין נתניהו ושרי החוץ של איחוד האמירויות ובחריין על הסכמי השלום בין המדינות, שהושג בתיווך נשיא ארה"ב דונלד טראמפ.

פרטי ההסכם טרם נחשפו, והם כפופים את אישור הממשלה והכנסת בישראל, אך בנאומים השונים, הזכירו הנואמים את שיתוף הפעולה המתהווה, ואת ביטול החלת הריבונות על ההתיישבות היהודית ביו"ש.

ראש הנואמים בטקס החגיגי בבית הלבן, היה הנשיא דונלד טראמפ שאמר כי "שלושת המנהיגים של המדינות האלו יחד ייקחו צעד גדול לכיוון העתיד ויחיו יחד בשלום ובשגשוג. האנשים במזרח התיכון לא יאפשרו לשנאה לישראל להוות תירוץ לרדיקליות או לקיצוניות מכל סוג. הם לא יאפשרו לגורל של האזור שלהם להיות בלתי ממומש".

"ישראל, איחוד האמירויות ובחריין יקימו שגרירויות, יחליפו ביניהן שגרירים ויתחילו שיתוף פעולה כשותפים, תיירות, סחר, בריאות, ביטחון הם יעבדו יחד, הם חברים".

הנשיא הוסיף כי "ההסכם פותח את הדלת למוסלמים מרחבי העולם לבקר באתרים ההיסטוריים בישראל ולהתפלל באל-אקצה, האתר השלישי הקדוש לאסלאם. ההסכמים האלה ישרתו כבסיס להסכם מקיף בכל האזור, משהו שאיש לא חשב שאפשרי, בוודאי לא בעידן הזה, אולי עוד עשורים רבים מעכשיו. ברכות על ההישג המדהים הזה".

"במשך דורות תושבי המזרח התיכון עוכבו על ידי סכסוכים, שקרים ועוד. שקרים שהיהודים והערבים הם אויבים, ושמסגד אל-אקצה תחת התקפה. השקרים האלה עברו מדור לדור והדליקו מעגל של אלימות באזור ובכל העולם. ההסכם הזה הוכיח שהם מתגברים על הגישות הכושלות של העבר. עכשיו מתחילים בתהליך חדש, ויהיו מדינות רבות שיצטרפו למנהיגים הנהדרים הללו. אנשי המזרח התיכון לא ישתמשו יותר בשנאת ישראל כתירוץ לרדליקיזם או קיצוניות".

"היום העולם רואה שהם בוחרים בשיתוף פעולה על פני קונפליקט, שגשוג על עוני ותקווה על ייאוש. הם בוחרים עתיד שבו ישראלים וערבים, מוסלמים נוצרים ויהודים, חיים ביחד, מתפללים ביחד וחולמים יחד זה לצד זה. אני רוצה לברך את העמים בישראל, באיחוד האמירויות ובבחריין. שאלוקים יברך אתכם".

אחריו נאם ראש הממשלה בנימין נתניהו שאמר כי מדובר ביום עם שיא היסטורי. "במשך אלפי שנים העם היהודי התפלל לשלום. במשך עשרות שנים מדינת ישראל התפללה לשלום, וזו הסיבה שהיום אנו מלאים בהוקרת תודה. השלום שאנחנו חותמים עליו היום, מביא את ארה"ב ואת ישראל והמזרח התיכון לעידן חדש בעולם כולו למעשה".

"לכל חברי ישראל במזה"ת, אלה שאיתנו היום ואלה שיצטרפו מחר, אני אומר: סלאם עליכום, שלום עליכם, שלום. שמעתם מהנשיא שהוא מצרף עוד ועוד מדינות. זה לא היה יאומן לפני כמה שנים, אבל עם נחישות והתמדה וגישה חדשה לעשיית שלום - זה הושג. תודה לך הנשיא".

נתניהו הוסיף, "עם ישראל מכיר היטב את מחיר המלחמה, אני מכיר את מחיר המלחמה. אני נפצעתי בקרב, חבר קרוב שלי מת בזרועותיי, אחי יוני איבד את חייו כאשר הגן על השבויים באנטבה. במשך השנים כאשר אני באתי לנחם את המשפחות השכולות בישראל, נפגעי הטרור, ראיתי אבל, יגון, וזו הסיבה שאני מתרגש כל כך להיות כאן היום. אלה אשר מכירים את סבל המלחמה, מעריכים עוד יותר את השלום. וברכות השלום שאנחנו מביאים היום יהיו דבר נפלא, מאחר והשלום הזה בסופו של דבר יתרחב ויכלול מדינות ערב נוספות. ובסופו של דבר הוא יכול לסיים את העימות הישראלי-ערבי לעד".

"וזו הסיבה שאני כל כך מתרגש להיות כאן היום. אלו שנושאים את פצעי המלחמה מוקירים את ברכת השלום. התרומה הכלכלית תורגש בכל האזור ועל ידי כל האזרחים. זה לא רק שלום בין מנהיגים, זה שלום בין עמים. ישראלים, אמירתיים ובחריינים כבר מאמצים זה את זה. אנחנו להוטים להשקיע בשלום של שגשוג ושלום. כבר התחלנו לשתף פעולה במלחמה בקורונה. בואו נרגיש את מהלך ההיסטוריה. אחרי שהמגיפה תעבור, השלום יישאר".

לסיום אמר ראש הממשלה: "המלך דוד הביע את האמת הבסיסית לפני שנים בבירתנו הנצחית ירושלים: 'ה' עוז לעמו יתן, ה' יברך את עמו בשלום'. השבוע מצוין ראש השנה היהודי, ואיזו ברכה אנחנו מביאים לשנה החדשה הזאת. ברכה של חברות, של תקווה, של שלום".

שר החוץ של איחוד האמירויות עבדאללה בן זייד אמר בדבריו כי "ההסכם הנוכחי לא היה אפשרי בלי עזרתו של הנשיא טראמפ ונציגי הממשל שלו, שפעלו יחד לקדם את השלום".

פנה לראש הממשלה נתניהו: "תודה רבה לך על כך שבחרת בשלום ועל עצירת הסיפוח של אדמות פלסטיניות. אלו צעדים שמקדמים יחד את חזוננו לעתיד טוב יותר יחד".

"אנחנו עדים היום לטרנד חדש שיקדם עתיד טוב יותר למזרח התיכון. ההסכם הזה הוא צעד היסטורי לארה"ב, לישראל ולאמירויות, ואנחנו מאמינים שכל אפשרות אחרת הייתה מסמנת הרס, סבל וקריסה כלכלית. ההסכם היום לא משמש לקידום עצמי פוליטי, אלא מגיע מרצון לקדם עתיד טוב יותר".

לדבריו,"האמונה בהסכמים האלו משתקפת בחתימה היום ואנחנו נמשיך להיות הלפיד שמאיר את ההיסטוריה מול כל האנשים באזור. מבחינתנו באיחוד האמירויות ההסכם הזה יאפשר לנו להמשיך ולעמוד לצד הפלסטינים ולנסות ולהגשים את התקווה שלהם למדינה עצמאית משלהם".

שר החוץ של בחריין עבד אל-לטיף אל-זיאני אמר בנאומו: "זהו רגע של תקווה והזדמנות לכל עמי המזרח התיכון. זה צעד היסטורי בדרך לשלום כולל. שלום וביטחון לכל מי שגר שם ללא קשר לדת, לאום או אידאולוגיה. במשך זמן רב מדי עוכב המזרח התיכון על ידי קונפליקט וחוסר אמון, שגרמו הרס ומנעו את הפוטנציאל של הדורות הטובים והמבריקים שלנו".

"עכשיו, אני משוכנע שיש לנו הזדמנות לשנות זאת. אנחנו מכירים בכך ששלום וביטחון אפשריים רק דרך הבטחת הזכויות של אנשים ומדינות בעולם. עלינו לעבוד בדחיפות להביא את השלום והביטחון. פתרון שתי המדינות לסכסוך הישראלי-פלסטיני יהיה אבן היסוד של שלום כזה. הראינו היום שדרך כזאת אפשרית, אפילו ריאליסטית".

(צילום: אבי אוחיון / לע"מ)
(צילום: אבי אוחיון / לע"מ)
(צילום: אבי אוחיון / לע"מ)
(צילום: אבי אוחיון / לע"מ)
(צילום: אבי אוחיון / לע"מ)
(צילום: אבי אוחיון / לע"מ)
(צילום: אבי אוחיון / לע"מ)
(צילום: אבי אוחיון / לע"מ)

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר