סלאם עליכום

הבית הלבן חשף: זהו "הסכם אברהם" ההיסטורי

האמריקאים חשפו הלילה את פרטי ההסכם ההיסטורי בין ישראל לאיחוד האמירויות ובחריין. על פי ההסכם יכוננו הצדדים יחסים דיפלומטיים וכלכליים ואין אזכור ל'שתי המדינות' (מדיני)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
(צילום: אבי אוחיון לע"מ)

לאחר הטקס הממלכתי ההיסטורי במדשאות הבית הלבן במהלכו חתמו ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר החוץ של איחוד האמירויות עבדאללה בן זאיד, שר החוץ הבחרייני עבד א-לטיף א-זייני ונשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, על הסכם השלום ההיסטורי, הלילה (רביעי) פרסם הבית הלבן את פרטי ההסכם.

בניגוד לטענות, לא מוזכר בו פתרון שתי המדינות וגם לא מדינה פלסטינית, כמו כן, נושא הסיפוח לא מוזכר כלל בהסכם, אך יחד עם זאת מוזכר כי הצדדים מחויבים להמשיך במאמצים להשיג פתרון מציאותי לסכסוך הישראלי פלסטיני וכי הפתרון יושג באמצעות משא ומתן. כמו כן, אין אזכור רשמי לנושא מטוסי ה-F35 שטראמפ אישר כי אכן יימכרו לאיחוד האמירויות.

עיקרי ההסכם בין ישראל לאיחוד האמירויות המתפרס על פני 9 עמודים:

• כינון שלום, קשרים דיפלומטיים ונורמליזציה מלאה בין המדינות.

• כל צד יכיר ויכבד את ריבונות הצד האחר, וסכסוכים בין המדינות ייושבו בדרכי שלום.

• הקמת שגרירויות והחלפת שגרירים בהקדם.

• מחויבות של שתי המדינות לנקוט צעדים למנוע כל פעולה עוינת מתחומן נגד המדינה האחרת. כמו כן הצדדים יילחמו בקיצוניות ובהסתה

• ייחתמו הסכמים לשיתוף פעולה בתחומים רבים, בהם: סחר והשקעות ותעופה ותיירות.

בהצהרת השלום עם בחריין נאמר, כי המלך חמד בין עיסא וראש הממשלה בנימין נתניהו, הסכימו לפתוח עידן של ידידות ושיתוף פעולה למען מזרח תיכון יציב, בטוח ומשגשג. שתי המדינות סיכמו לקשור קשרים דיפלומטיים מלאים ויפעלו לגבש בשבועות הקרובים הסכמים לשיתוף פעולה בתחומים שונים ופתיחת שגרירויות. במקרה של בחריין ההודעה הייתה קרובה מידי להחלטה והצדדים עדיין לא הספיקו להגיע להסכמים ממשיים, אך כאמור הדיונים בנושא יימשכו באופן מיידי.

הנשיא דונלד טראמפ, שזוקף לזכותו את ההסכמים ומתהדר בהם לקראת הבחירות בארצו בעוד כחודשיים, אמר בפתח הטקס: "אנחנו כאן כדי לשנות את ההיסטוריה אחרי עשורים של קונפליקט, אנחנו בשחר של מזרח תיכון חדש". עוד הוסיף טראמפ כי "ביחד ההסכמים הללו ישרתו כבסיס לשלום בכל האזור. דבר שאיש לא חשב אפשרי - בטח לא בימים הללו, אולי בעוד עשורים".

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר בנאומו: "אנשי ישראל מכירים טוב מאוד את מחיר המלחמה. אח שלי איבד את חייו כשהוביל את חייליו להציל בני ערובה באנטבה. ההורים שלי התאבלו על מותו עד יומם האחרון. לכן אני כל כך מתרגש להיות כאן היום. אלה שסובלים את פצעי המלחמה, מעריכים את ברכת השלום".

לאחר חתימת ההסכמים אמר נתניהו בסרטון פייסבוק, כי "אחרי 26 שנה הצלחנו לפרוץ את הווטו הפלסטיני שלא איפשר לנו לעשות הסכמי שלום עם עוד מדינות ערביות". לדבריו, שני הסכמי השלום ההיסטוריים שנחתמו אמש ישנו את פני המזרח התיכון ובעקבותיהם יבואו עוד מדינות".

שר החוץ של איחוד האמירויות, עבדאללה בן-זאייד, ציין בפתח דבריו בטקס: "היום אנחנו עדים לשינוי בלב המזרח התיכון, שינוי שישלח תקווה ברחבי העולם. אנחנו רואים כאן טרנד שיצור שביל טוב יותר למזרח התיכון, לארצות הברית, לישראל ולאיחוד האמירויות. איחוד האמירויות מאמינה שהתפקיד של ישראל במזרח התיכון הוא חשוב".

מי שכמובן לא מרוצים מההסכם הם הפלסטינים, בתגובה לחתימה על הסכם השלום מסר יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן, כי לניסיונות לעקוף את העם הפלסטיני והנהגתו יהיו השלכות מסוכנות, שהממשל האמריקני והשלטון בישראל ישאו עליהן באחריות. גם בחמאס מסרו את זעמם וירו רקטות לעבר ישראל אחת מהן נחתה באשדוד וגרמה לפציעה קשה של אדם.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר