היסטוריה ואקטואליה

מה טען ראש ישיבת 'קול תורה' על הציטוט מהרצל?

הגאון רבי יונה מרצבך סבר כי אמנם הוא אישית התנגד לדבריו על הרצל, אולם מורו ורבו הרב קפלן השתומם למראה גאולת ישראל כחזונו של הרצל, ולכן התנגד לצנזור דבריו (אקטואליה)

ישראל שפירא | כיכר השבת |
רבי אברהם אליהו קפלן (צילום: מתוך ויקיפדיה, ללא קרדיט)

בפרקים הקודמים חשפנו את אישיותו הנדירה של הגאון רבי אברהם אליהו קפלן, על ההספד המהדהד על חוזה מדינת היהודים בנימין זאב הרצל, על העיתונאי ח' כהנוביץ שטען מעל דפי העיתון "יתד נאמן" שיש בספרו "בעקבות היראה" דברים "שאינם מתאימים" לדורינו, ועל המנהל החינוכי הרב פרידנלנדר שפנה לסבו ראש ישיבת קול תורה רבי יונה מרצבך (תלמידו של הרב קפלן) בשאלה שינמק לו היאך דברי כפירה אלו על הרצל צוטטו בשם מורו ורבו הרב קפלן מגאוני תנועת המוסר?!

על שאלה זו, ענה הגאון רבי יונה מרצבך תשובה ארוכה: בתחילה הוא מדגיש שגם הרב יצחק ברויאר מנהיגה המפורסם של "אגודת ישראל", סבר כך על הרצל: "בראותו האופק הגדול של מאורעות הזמן".

אח"כ מדגיש הרב מרצבך שהוא אישית התנגד לדבריו הללו על הרצל, אולם מורו ורבו הרב קפלן השתומם למראה גאולת ישראל כחזונו של הרצל: "מה שרבי אברהם אליהו קפלן ראה את גדלות הראיה של הפעם הראשונה שעם ישראל נכנס להיסטורית עולם, והוכר מהאומות והפתעה שלא חלמו על כך מאות שנים שגדולה היתה", מדגיש הרב מרצבך שלא הייתה רשות לבנו ולתלמידיו להעלים ולצנזר את המאמר הנ"ל "ואין לנו להיות צנזורים לגדולי ישראל ולדברי קודשם" (מה מצמרר שמכתבים שכתב מרנא הסטייפלר לרבי יונה מרצבך צונזרו ב"קריינתא דאגרתא").

עוד מדגיש הרב מרצבך שכיום אנו רואים את האסון שהביא הרצל מצד אחד, ומאידך התרבו בזכותו ישיבות ותורה בארץ ישראל.

ד"ר ר' שלמה טיקוצ'ינסקי בוגר ישיבת פונביז' חקר שנים רבות את "תנועות המוסר" ו"ישיבות ליטא", ספרו "למדנות, מוסר ואליטיזם: ישיבת סלבודקה מליטא לארץ ישראל" התקבל באהדה רבה אצל קהילות החוקרים ובוגרי ישיבת סלבודקא

• • •

ד"ר ר' שלמה טיקוצ'ינסקי בוגר ישיבת פוניבז' שחקר שנים ארוכות את הלך רוחם והשקפתם של ישיבות ליטא, סיכם את היחס ב"עוילם הישיבות" לגאון האדיר הרב קפלן כך: [1] "בימי עלומיי בישיבת פוניבז', למרות שנהגו לשורר תדיר את השיר "שקעה חמה", איש לא ידע לומר לי ולו מילה אחת על המחבר. חשתי כי קיים ערפל מכוון סביב דמותו. לחינוך החרדי הישראלי לא היו כלים להכיל את דמותו רבת-האנפין של קפלן. דומה כי היום כבר כשרה השעה להשיב אל השיח האורתודוקסי והמחקרי את דמותו של הגאון הליטאי שנשכח, משורר תנועת המוסר, המוסרי, ההוגה והחולם שהיווה השראה לצעירים רבים מבני דורו".

בבלוג "עונג שבת" בניהול פרופ' דוד אסף צוטט ד"ר שלמה טיקוצ'ינסקי כך: "דמותו של רא"א קפלן 'מושתקת' במידה רבה בישיבות עקב 'חטאו' שהלך ללמד בבית המדרש לרבנים בברלין, ובשל בנו, שהוציא לאור את כתביו שגם הוא פרש לחוגי המזרחי רח"ל". עכ"ל.

• • •

גיס מפורסם היה לרבי אברהם אליהו קפלן, והוא רבה של העיר בני ברק הגאון רבי יעקב לנדא, כמו כן עוד גיס היו לו, פרופסור הרב פַיְבְל מֶלְצֶר שעבד לפרנסתו באוניברסיטת בר-אילן וכיהן כר"מ בישיבה יוניברסיטי בניו יורק.

הרב צבי קפלן (באדיבות המשפחה)

בנו היחיד של הגרא"א הוא הרב צבי קפלן, שאביו נפטר כשהיה בגיל שנתיים בלבד, בוגר ישיבת לומז'ה וחברון, היה ת"ח מופלג, בעמח"ס "מלך ביופיו" על הלכות מלכים לרמב"ם, ועוד ספרים רבים, ר"צ קפלן היה ממקימי ישיבת בני עקיבא בכפר הרא"ה.

(באדיבות המשפחה)

רבי צבי קפלן ערך והביא לדפוס את כתבי סבו "העילוי מראקוב" (שהגר"ח מבריסק התפעם ממנו ביותר) ואת כתבי אביו הגאון רבי אברהם אליהו, בשנים האחרונות נכדו, הרב אלי קפלן הדפיס ספר "מבחר כתביו" בהלכה, בלימוד, בהגות ובמחשבה ומוסר, מלוקט מתוך שני ספריו 'דברי תלמוד' ו'בעקבות היראה'. שנזכה ויהיו שפתיו דובבות בקבר.

ניסינו להשיג את תגובתו של העיתונאי ח' כהנוביץ מעיתון "יתד נאמן" לסדרת הכתבות, והתכתבנו אתו בענין הגרא"א קפלן והשקפתו הייחודית, ותמהנו באוזניו היאך הוא מרשה לעצמו להעלות בעיתון "יתד נאמן" כתבה על "גדול" ככל שיהיה שהעריץ את הרצל במידה כזו או אחרת, אולם הוא העדיף שלא להגיב לכתבה.

[1] מוסף 'שבת', 'מקור ראשון', י' אלול תשע"ג

  • ישראל שפירא, הינו היסטוריון, השם דגש על ההיסטוריה התורנית של ארץ ישראל, מדריך טיולים, ובעלים של סוכנות הטיולים 'ישראל בשטח'
    לפרטים נוספים נא לפנות: sisraerl@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר