"יושבים על מקום גזול"

הקרב ביהדות התורה מתלהט; האדמו"ר מגור צפוי להכריע

התפטרותו של יעקב ליצמן מהממשלה הותירה את 'דגל התורה' בנחיתות מספרית מול 'אגודת ישראל', כעת דורשים במפלגה הליטאית את התפטרות חסיד והחזרת ברוכי, ומשגרים איום • סיקור (אקטואליה)

אבי רבינא | כיכר השבת |
ראשי יהדות התורה ליצמן וגפני עם סגן השר פרוש (צילום: יונתן זינדל (פלאש 90))

הקרב הפנימי ב'יהדות התורה', מתלהט בימים אלה לקראת מספר הכרעות משמעותיות, שעשויות לפגוע באידיליה ששוררת לאחרונה בין 'אגודת ישראל' ל'דגל התורה'.

לאחר התפטרותו של שר השיכון לשעבר, יעקב ליצמן, מהממשלה וחזרתו לכהן כחבר כנסת, נפתח מחדש הדיון על חוסר השוויוניות בין 'דגל התורה' ל'אגודת ישראל', זאת לאחר שאליהו ברוכי מ'דגל התורה', שהוצב במקום העשירי ברשימה המשותפת, נפלט החוצה לאחר שכהונתו הייתה על בסיס החוק הנורבגי.

כפי שנחשף ב'כיכר השבת', מיד לאחר התפטרותו, הבטיח ליצמן ל'דגל התורה' כי הם לא "יסבלו" מההחלטתו העצמאית להתפטר, וכי אליהו חסיד, נציג הסיעה החסידית, יתפטר גם הוא בעקבותיו - על מנת שברוכי יישאר ח"כ.

אלא שהבטחות מפורשות לחוד ומציאות לחוד, אליהו חסיד גילה עצמאות וסירב להתפטר, כך שהח"כ הליטאי, אליהו ברוכי, נפלט מהכנסת בערב ראש השנה.

אליהו ברוכי וצוות לשכתו (צילום: שלומי כהן)

ב'דגל התורה' דרשו מ'אגודת ישראל' לסדר ביניהם את החלוקה הפנימית, ולהביא למצב שברוכי יחזור לכהן בתפקידו כח"כ, באמצעות מינוי אחד הח"כים החסידיים למחליפו של ליצמן במשרד השיכון.

ב'אגודת ישראל' הבטיחו כבר לפני שבוע כי בתוך שבועיים יחזירו תשובה ל'דגל התורה', ויפעלו מחדש לשוויוניות בתוך המפלגה, אלא שמבדיקת 'כיכר השבת' עולה כי ב'אגודת ישראל' לא ממהרים להסדיר את החלוקה ביניהם.

בניגוד להבטחת ליצמן, אליהו חסיד, כאמור, לא ממהר להתפטר מהכנסת. האפשרות השניה הנבדקת בימים אלו, היא למנות את אחד מחברי הכנסת של 'אגודת ישראל' לשר השיכון, כך שלאחר המינוי הוא יתפטר מהכנסת וברוכי יוכל לחזור במסגרת החוק הנורבגי.

ב'דגל התורה' יש מי שתוהה היכן יו"ר המפלגה משה גפני. "בימים אחרים, טובים יותר, כנראה שצעקה אחת של ח"כ גפני הייתה מצליחה להזיז עניינים", אומר גורם במפלגה הליטאית, "הוא לא היה נותן לכך ש'אגודה' יעשו מה שבא להם בלי לספור אותנו. ומי יודע, אולי עוד נראה אותו מתערב לפני יום כיפור".

ל'כיכר השבת' נודע כי ליצמן מתנהל בנושא זה לבד מול 'דגל התורה' ולא משתף את חבריו מ'אגודת ישראל'. בדיקה קצרה מעלה כי ב'שלומי אמונים' לא יאפשרו את העברת תיק השיכון לידיהם של יעקב טסלר או ישראל אייכלר, שכן תיק השיכון הנו בבת עינו של מאיר פרוש שעסק רבות בתחום הדיור.

מנגד, ב'דגל התורה' מחזיקים באיום על 'אגודת ישראל', כי במידה ולא יסדירו את החלוקה ביניהם, הרי שסגן שר התחבורה אורי מקלב שהתפטר מהכנסת עבור כניסת אליהו ברוכי, יחזור לכנסת ואליהו חסיד ייפלט החוצה בעל כורחו.

אליהו חסיד ויעקב ליצמן (צילום: דוברות הכנסת - עדינה ולמן)

ב'דגל התורה' טוענים בתוקף כי כל עוד ברוכי בחוץ - אליהו חסיד יושב על מקום של 'דגל התורה'. "מדובר באדם שיושב על מקום גזול", כלשונם.

עוד נודע ל'כיכר השבת' כי חילופי הדברים בין 'דגל התורה' ל'אגודת ישראל', ובהם הטענה כי על חסיד להתפטר מתפקידו עבור ברוכי, הגיעו לשולחנו של כ"ק האדמו"ר מגור, שאמור להכריע בסוגיה.

ב'אגודת ישראל' הבטיחו כי עד יום כיפור יחזרו עם תשובות אך נכון להיום (שלישי) נראה כי ב'אגודת ישראל' לא ממהרים לפעול בנושא.

בשיחה עם יו"ר ועדת חוקה, ח"כ יעקב אשר הוא אומר ל'כיכר השבת' כי "בישיבת הסיעה שהתקיימה לפני ראש השנה סוכם על דעת כל החברים שחה"כ הרב אליהו ברוכי יחזור בקרוב לפעילות כחלק מהסיעה. יהדות התורה זקוקה לעוד ידיים עובדות בוועדות ובמליאה. הרב ברוכי הוא כוח חשוב ונחוץ מאוד, השתלבותו המהירה להפליא בעבודת הכנסת, בייצוג היעיל בוועדות, בניהול ישיבות הכנסת כסגן יו"ר הכנסת ובקשרים המהירים שרקם עם חברי כל סיעות הבית - הוכיחו זאת היטב".

אשר מוסיף ושולח מסר לחברים מאגודת ישראל: "חברינו מאגודת ישראל הבהירו שעד יום כיפור כל הנושא יוסדר כך שהרב ברוכי יצטרף מחדש לסיעת יהדות התורה בכנסת וישוב לעבודתו כשליח ציבור הנאמן לשולחיו. אני סמוך ובטוח שכך אכן יהיה".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר