לראשונה בישראל

הטרמיט "המזיק ביותר בעולם" התגלה בפתח תקווה

הטרמיט שאותר נחשב בעולם כ"טרמיט-על", בעל יכולות האכילה ויכולות הריבוי הגבוהות ביותר מבין מיני הטרמיטים הידועים לאדם. שהורס ופוגע בדברים רבים מאוד (אקטואליה)

טרמיטים מהמין הפורמוסי - Coptotermes formosanus (צילום: באדיבות תומר לו, טוטאל הדברות)

הטרמיט "המזיק ביותר בעולם" התגלה לראשונה בישראל, בפתח תקווה, על-ידי תומר לו, המתמחה בטרמיטים. הטרמיט הועבר למעבדה האנטומולוגית של משרד הבריאות, שם זוהה בוודאות כטרמיט מהמין הפורמוסי. כעת, המשרד להגנת הסביבה קורא לרשויות, לציבור ולמדבירים לגלות ערנות ולדווח לרשויות ולמשרד על כל חשד לנוכחות הטרמיטים.

הטרמיטים מהמין הפורמוסי - Coptotermes formosanus - זוהו לראשונה בישראל בעיר פתח תקווה. החשד להימצאות מין פולש בעייתי זה דווח לאגף מזיקים והדברה במשרד להגנת הסביבה על-ידי תומר לו המתמחה בטרמיטים. לאחר סיור משותף, דגימות הטרמיטים הועברו למעבדה האנטומולוגית במשרד הבריאות, וזוהו בוודאות כטרמיט הפורמוסי.

המשרד להגנת הסביבה הקים ועדת מומחים, הכוללת נציגים ממשרד הבריאות והחקלאות, חוקרים מהאקדמיה ואנשי מקצוע בתחום ההדברה, במטרה למצוא שיטות להדביר את הטרמיט הפורמוסי, ולהדריך את הרשויות המקומיות והעוסקים בתחום ההדברה. כמו-כן, המשרד מקדם כתיבת והטמעת תנאי בנייה באזורים בהם יש טרמיטים. המשרד להגנת הסביבה קורא לרשויות, לציבור ולמדבירים לדווח לרשויות ולמשרד על כל מקרה של חשד להימצאות טרמיטים מהמין הפורמוסי.

השרה להגנת הסביבה גילה גמליאל אמרה כי "מינים פולשים מהווים סכנה לבריאות הציבור, לסביבה ולכלכלה. טרמיטים באופן ספציפי עלולים לגרום לנזק רב לרכוש ולתשתיות. כניסת מינים פולשים לישראל תעלה בשכיחותה בשנים הקרובות, עם החרפת משבר האקלים והגדלת המסחר. על כלל הגופים לרכז מאמצים ולפעול למניעת כניסת המינים הפולשים בגבולות ולמניעת התבססות והתפשטות הטרמיטים הפולשים בארץ".

מקור מין פולש זה הוא בדרום מזרח אסיה והוא נחשב בעולם כטרמיט-על, בעל יכולות האכילה ויכולות הריבוי הגבוהות ביותר מבין מיני הטרמיטים הידועים לאדם. גודל מושבה אחת מגיע למיליוני פרטים, והם עלולים להגיע למרחק של עד 100 מטר מהקן. הטרמיט פעיל במיוחד בתנאים של חום ולחות, הנפוצים בקיץ הישראלי.

בחלק מהמדינות בארצות הברית הטרמיט הפורמוסי הוא המזיק המסב את הנזק הכלכלי הגבוה ביותר, לאדם הפרטי ולמדינה. כבר כיום מושקעים מיליארדי דולרים לשנה בארה"ב בהוצאות עבור מניעה, עלות טיפול, תיקון נזקים, ירידת ערך נכסים ועוד. מכיוון שמדובר במין פולש חדש, חשוב לאתר את כל המקומות שבהם יש מושבות של הטרמיט הפורמוסי באופן מיידי, זאת על מנת לנסות ולמנוע את התפשטות והתבססות המזיק בכל הארץ.

המשרד להגנת הסביבה פועל בשיתוף פעולה עם האגף לאיכות הסביבה בעיריית פתח תקווה על מנת להכיל את התפשטות ונזקי הטרמיט הפולש. בנוסף, המשרד עובד בשיתוף פעולה עם פקחי המכס ופקחי משרד החקלאות במעברי הגבול של ישראל כדי להפחית את הסיכון של כניסת מינים זרים לארץ.

המשרד מציין כי הנחה את הרשויות להתייחס לכל מקרה חשוד כמקרה מאומת. ומדגיש כי הם נמצאים בשלב איסוף המידע לגבי התפשטות הטרמיט הפולש ולכן מבקשים להודיע למשרד להגנת הסביבה על כל חשד.

יודגש כי אין לזרוק מוצרי עץ החשודים כנגועים, אלא להשמידם!

ד"ר גלעד בן-צבי, מנהל המעבדה האנטומולוגית לאקולוגיה יישומית במוזיאון הטבע ע"ש שטיינהרדט, באוניברסיטת תל אביב מסביר כי: רמיט פורמוסי הוא המזיק ביותר בעולם. הוא פוגע בעצים חיים ומתים כאחד. לעתים קרובות הנוכחות שלו לא מזוהה במשך זמן רב, עד שרצפות עץ מתפרקות או חורים נבקעים בקירות גבס. הוא הורס אדני רכבת ועמודי טלפון. מלבד נזקיו למוצרים ומבנים מעץ הוא פוגע גם בקווי תקשורת וחשמל תת קרקעיים וגורם להפסקות חשמל".

מהעירייה נמסר כי "עיריית פ"ת קוראת לציבור לגלות ערנות ולדווח במידה ועולה חשש להימצאות הטרמיט. בימים האחרונים התקבל דיווח על הימצאות טרמיט העל הידוע בשם פורמוזי בפתח תקוה. טרמיט זה בעל יכולות אכילה גבוהות וקצב התפשטות יחסית מהיר. מדובר בזן שאינו מסוכן לאדם ולא מעביר מחלות. הטרמיט פוגע בעיקר במוצרי עץ הנמצאים בבית וגורם להתפוררותם".

בעירייה הצביעו על סימנים לזיהוי הימצאות הטרמיט:

(1) הטרמיט נראה כנמלה לבנה בגודל של כ- 3 מילימטר. בד"כ נמצא בתוך האדמה ואינו נראה בעין.

(2) הטרמיט אוהב לקנן באזור חם ולח, סימנים של כתמי לחות בקירות יכולים להעיד על הימצאותו.

(3) נזקים במוצרי עץ כגון ריהוט, משקופים, דלתות וכו'.

(4) תעלות של בוץ על הקיר.

(5) נוכחות מושבות מסביב לבניין ברדיוס של 100 מטר.

"נכון לעכשיו התקבל דיווח מהמשרד להגנת הסביבה על מוקד אחד בלבד, בשכונת כפר אברהם, בו זוהה הטרמיט. בשלב זה אין נתונים נוספים על התפשטות הטרמיט. עם קבלת הדיווח, ראש העיר, רמי גרינברג, הנחה את אגפי איכות הסביבה, תברואה והדברה לטפל בדחיפות בנושא. אנו נמצאים בקשר עם המשרד להגנת הסביבה וכן הגורמים המקצועיים מכינים תוכנית פעולה שתכלול הצבת תיבות ניטור באזורים החשודים כנגועים לאיתור הטרמיט, הדברתו ומניעת התפשטותו", נמסר מהעירייה.

בעירייה קראו: "בהזדמנות זו אנחנו קוראים לתושבים ולמדבירים הפועלים בעיר לגלות ערנות לנושא ולדווח לעירייה באופן מידי כאשר עולה החשש להימצאות הטרמיט המדובר. לטובת טיפול מהיר, יש לציין בדיווחים את כתובת המקום הנגוע, פרטים ליצירת קשר ותמונה של הטרמיט באיכות ברורה".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר