החינוך בראי הפרשה

לא כל הורה זוכה באושפיזין // סוכות בסגר

השנה יותר מתמיד נקפיד להזמין אורחים מיוחדים לסוכה! אורחים שלא יגרמו לקנס אבל יגרמו לכנס את כולם יחד. טורו השבועי החינוכי של הרב אברהם בורודיאנסקי (פרשת השבוע)

אילוסטרציה (צילום: נתי שוחט, פלאש 90)

לו לֶוִין קִיפְּנִיס היה חי היום סביר להניח שהוא היה בבעיה קשה, סביר להניח שרובכם לא יודעים בכלל מי הוא אדם זה, (כמו אני עד לפני 4 דקות), אבל לֶוִין קִיפְּנִיס הפך היום לבעייתי חוקית לאחר שעבר חוק ביטול האושפיזין כפי שפרסמו הפרוז'קטורים הקורונאים, שכן מי שיצטט את לֶוִין קִיפְּנִיס סביר להניח שלסוכתו יכנסו שוטרים ויקנסו אותו על הזמנת אורח.

אז מה חטאו ופשעו של לֶוִין קִיפְּנִיס? חטאו הוא שיר הילדים העממי שכתב הנקרא "אורחים לחג" בשיר זה מתחרזים ארבעת המינים תוך כדי הכרזה: לסוכתנו בא אורח- האתרוג, הלולב, הדס ובת הנחל הערבה, הקריאה היא ברורה לקבל אורחים לחג.. וכידוע זה לצערנו בעייתי השנה, אז איך הילדים יגילו נא?

השבוע פורסם שחל איסור להזמין אושפיזין לחג.... זה היה לשון ההודעה הדרמטית וגם יינתן קנס על זה. אני לא בא לגחך על בורות של תינוקות שנשבו, אני בא לדון בשאלה האמתית האם האושפיזין יבואו או לא? אורחים אין האושפיזין מה איתם? הרי האושפיזין באים רק אם יש אורחים על שולחנו...

השבוע קיבלתי שיחה לפלאפון מבחור שאינני מכיר, שהציג את עצמו וביקש עזרה למקום להיות בחג. הוא הסביר שלבית הוריו הוא לא יכול להגיע בעקבות ריב שנמתח בין הצדדים, הסברתי לו שהזמן בעייתי אבל ננסה למצוא פתרונות אך קודם לכן אשמח לשמוע על מה נמתח הריב עם הוריו.

הוא גיבב כמה משפטים שכללו את המילים סמארטפון, תספורת, ועוד כמה חצאי מילים, הבנתי במה מדובר וביקשתי ממנו אישור לדבר עם ההורים שלו קודם לכל, הוא הסכים. לשמחתי ההורים לא ניתקו עלי את הפלאפון, אבל גם מהם הבנתי שהבעיה הקשה היא לא ההתנהגות שלו, אלא ההשפעה על הילדים האחרים מתוקף היותו בכור.

כאשר תמהתי להיכן הילד יגיע בימים שכאלו, התשובה הייתה בטוח מישהו ירצה לארח כזה אושפיזין... ואתם לא רוצים כאלו אושפיזין שאלתי?! לא, נשמח לזכות אחרים באושפיזין הזה... הבנתי את רוח הדברים ובעיקר הבנתי עד כמה אין להורים האלו זכות להיות הורים של הבן שלהם. חזרתי לבחור וסייעתי בידו בס"ד להיכן להגיע עד אחרי החגים.

ולכן כשפורסם שאסור להזמין אושפיזין לחג חשבתי ישר על האושפיזין היקר הזה שהוריו זיכו אחרים באירוח שלו, אך יחד עם זאת הם לא יזכו לאושפיזין אחר גם... ולא אושפיזין של הפרויקטור, אלא הקדושים והטהורים, אותם אלו שנלחמו ומסרו נפש על יהדותם והגם שהיה להם בנים חוטאים הם לא שלחו אותם סתם מהבית ללא ציווי אלוקי מפורש, וברי לי שאושפיזין שכאלו לא יבואו להורים שכאלו.

בורא עולם נתן לנו מתנה ענקית ונפלאה בחג שמחתנו הנוכחי, מתנה עצומה שלא הייתה מימות עולם ולא תהיה עוד בעזה"י, הזדמנות להזמין את האושפיזין הפרטיים שלנו, את החלק הנסתר שבילדים שלנו, לצאת איתם מהמקום הטבעי, אל הסוכה שבחוץ, ושם להזמין אותם, ושם לכבד אותם, ושם לתת להם כיסא ותחושה שהם חלק חשוב ואולי קריטי בכל הסעודה הזו,

כל שנה הם נדחים באופן לא יזום אל שולי השיח ובעיקר אל שולי האכפתיות ושימת הלב, ואת מקומם תופסים אורחים שונים, סבא סבתא, דוד ודודה, נכון כולם שמחים ועליזים, אבל חסר שם בתוך כל ההמולה המשפחתית את האושפיזין היקר, את הבן או הבת שזקוקים לזה כל כך, ולא רק נער מתקשה או מוחלש, אלא גם אלו מטובי עולם הישיבות והסמינרים, זקוקים שיראו אותם שיהיו בפרונט, ולא רק כבוני סוכות או מלצרים וקונדיטוריות, אלא הם בעצמם בהתגלמות אישיותם.

אבל אישיות זו לא תופיע לולא הזמנה מראש, כנהוג אושפיזין מזמינים, להראות להם שאנחנו מחכים לפגוש אותם, שמחים ומייחלים לזה, אם נזמין ונמתין למפגש הזה הוא יבוא, אם הבן או הבת ירגישו שהמשפחה מחכה לפגוש את האישיות הפנימית שלהם, אז דווקא שם מתחת עצי הדקל לפתע יפרחו להם האושפיזין המתוקים שלנו.

אם תש"פ רימזה על שנת פנימיות, אז שנת תשפ"א מרמזת על פנימיות אמת, פנימיות אישית, פניה אישית, על הצורך להגיע לא רק לפנימיות הכללית אלא לפנימיות האישית של כל אחד בפרט מול הכלל, ומעל לכל אלו תשפ"א מרמזת לנו על שנת פריחת אושפיזין- שלנו!

בורא עולם סגר אותנו מכל כיוון, לא סבא ולא סבתא, לא דוד ולא דודה, לא טיולים ולא ביקורים, ואפילו לא ר' אהרל'ך לשמחת בית השואבה, פשוט 24/7 להיות יחד איתם, להוציא את הפנימיות שלנו להקרין אותה על הפנימיות שלהם ולגלות את האושפיזין שלנו, להתבונן בהם ולשמוח איתם, כן זה ורק זה העבודה, בפסח הינו איתם אבל כנראה זה לא הספיק... ולכן גם עכשיו בסוכות בורא עולם מפגיש אותנו עם האנשים הכי חשובים לנו בחיים.

אם נכנס לסוכה ונתייחס לילדים שלנו כדבר המובן מאליו, כניצבים במשטר המשפחתי, גם אבותינו האושפיזין לא יכנסו לסוכתכם, בניכם הם גם בניהם, אך אם תזמינו את האושפיזין בשמחה גדולה ותכוונו גם ליוצאי חלציכם, יחד תשמחו, יחד תראו להם כמה הם מספיק אורחים חשובים ונכבדים, חזקה שהאושפיזין הקדושים ילוו אתכם בחינוך ילדיכם כל השנה כולה.

לסוכתנו בא אורח.... ועתה, כולנו יחד, ילדים, נגילה נא,

הכותב הינו ראש בית המדרש החרדי ברקאי חיספין

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר