צפו בתיעוד

המודל החדש: עשרות טילים - למטרה אחת

הפקודה שנשמעה ב-03:00 בבוקר האירה את המדבר באש טילים: דובר צה"ל מפרסם הצצה למודל שישדרג את המערך הרקטי, הטילים החדשניים - והעתיד של חיל התותחנים (צבא)

(צילום: דובר צה"ל)

"כבר שלושה חודשים שהלוחמים שלי לא ישנים בלילה לקראת המודל הזה", מגלה לי סרן גל גולן, מסו"ל בגדוד 334 במערך הרקטי בחיל התותחנים, ומיד מסביר בהתרגשות: "זה המודל שיקבע למעשה את הרמה ואת היכולות שלנו במערכה הבאה. אני מאמין שעם הזמן הם התחילו להבין את גודל האירוע. תחשוב על זה, בכל רחבי הצבא מסתכלים על איך החיילים שלך ימלאו את המשימה - מדובר ברגע גדול".

המודל החדשני, שהחל בתחילת החודש, הוא אבן דרך משמעותית - בעוצמת האש, וכמובן - בדיוק הפגיעות. קווי המתאר לתרגיל ברורים: הוא ידמה כמה שיותר את הלחימה במערכה הבאה, אותה מגדירים במערך כשונה בתכלית מכל מה שהכרנו עד היום.

כמה חודשים מחכים שם לפקודת האש הסופית. הלוחמים במערך התאמנו על מספר רב של מודלים, כשבכל פעם ירו רקטות בודדות בלבד. "במודל הנוכחי הכפלנו את המספר פי עשרה ויותר", מכריז סרן גולן.

בשבוע שלפני המודל, סגל הפיקוד הכין את לוחמי הסוללה לכל תרחיש בעזרת אין-ספור תרגולות. דפי הירי והמטרות סודרו כמה ימים מראש, והסוללה, תחת פיקודו של סרן גולן, התמקמה בשטח והחלה באימונים: "דאגנו לשנות להם את סדר הירי, את תוכנית האש ואת סדר הפגיעות כל כמה זמן - ממש כמו במלחמה אמיתית", אומר מפקד הסוללה, "רק ככה הם יהיו מוכנים לשינויים בשטח".

"תרגלנו כל מה שרלוונטי לשדה הקרב: ירי של כמה רקטות לאותה המטרה, מה קורה כשמספר משגרים צריכים לתת אש בעוצמה בו זמנית - לימדנו אותם להתמודד עם כל תקלה שיכולה לקרות. הם חייבים לדעת כמה זמן לוקח לגבות משגר שנהרס במהלך קרב", הוא מסביר.

בהמשך השבוע בנו המפקדים המנוסים תרגיל מסכם, בו חלקו את ניסיונם הרב עם המפקדים הצעירים ואימנו אותם על המטרות האמיתיות: "אנחנו שמים דגש גדול על הפקת לקחים מכל דבר. כשמגיעים מפקדים ותיקים ומעשירים את המפק"צים והמ"כים החדשים - זה מה שנותן לנו את הביטחון להתקדם הלאה ולקחת את היכולות לקצה".

"בוא נעשה שנייה קצת סדר", מסביר סא״ל רן קוטק, רמ"ד רקטות ומכ"מים ומפקד גדוד מילואים במערך הרקטי, "כל סוללה מורכבת מבעלי תפקידים רבים, וכולם, ללא יוצא מן בכלל, חייבים להיות מכוילים על אותה המטרה. מפקדי הסוללות אחראים על כולם - מאנשי תקשורת, מפקדי משגרים, מנגנוני אבטחה ובקרה, השטח הנלחם בתוך ומחוץ לסוללה ועוד רבים".

"אין פה מקום לטעויות", הוא מדגיש, "שיתוף הפעולה חייב להיות מלא בכל רגע נתון. מספיק שאחד לא יעשה את העבודה שלו, וזה עלול לעלות בחיי אדם".

רקטות "רומח" החדשות, שעומדים במרכז האירוע, כבר מוכנים לקראת הפקודה. בשנים האחרונות הם שודרגו משמעותית - התפתחו בהתאם לאירועי עבר ולצרכים שמעלה לחימה מודרנית. במודל האחרון ניסו למדוד את מלוא עוצמתם.

"אנחנו הופכים את הטוב למצוין", מבהיר רמ"ד רקטות ומכ"מים, "בשיתוף פעולה עם התעשייה ועם היחידות שלנו, אנחנו מנסים להגדיל את הקטלניות כדי להביא לתוצאה מכרעת בשדה הקרב".

03:00 בבוקר - רגע האמת. תוך רגעים בודדים, מרגע קבלת האות בקשר על תחילת המודל, השקט של שטחי האש המדבריים הופר בקול נפץ חזק. עשרות רקטות יצאו ממשגרי הסוללה אל המטרות, והאירו את הלילה בשלהבת בוהקת. "הטווחים גדולים. אני לא אוכל לחשוף את המספרים המלאים, אבל מדובר בעשרות קילומטרים ממקום השיגור - והפגיעה צריכה להיות מדויקת ככל האפשר", מחדד סא"ל קוטק ובחיוכו מאמת: "עמדנו בזה בהצלחה".

"הכול קרה בדיוק כמו שקיווינו, כולל תרגולי היתקלות. המטרות השתנו במהלך המודל, והכוחות נבחנו על התרחישים הקיצוניים ביותר - הוכחנו שאנחנו, כגדוד וכסוללה, יכולים להשמיד כל מטרה ולא להשאיר כלום. בדיוק רב - הכול מהכול ולכל טווח", מה שנשמע אולי כמו סיסמה מוכרת, ניכר בקולו של סרן גולן כשאיפה אמיתית.

"תחושת הביטחון של החיילים כשהם יצאו מהמודל הזה היא ענקית, כשכל העיניים נשואות אליך ואתה עושה את העבודה שלך כמו שצריך ובהצלחה גדולה - אתה יודע שיסמכו עליך בשעת הצורך" מספר סא"ל קוטק, "כשסוללה יורה כמות כזאת של רקטות, וקולות הפיצוץ נשמעים בעוצמות בהן שמענו אותם היום - מעבר לרמת הכשירות של החיילים שעולה, אתה רואה את השינוי הגדול בעיניים שלהם, ואת האמונה באמל"ח שהם מפעילים".

בגדוד הלוחם של המערך הרקטי לא נחים לרגע. מיד אחרי שקיבלו את החותם האחרון לכשירות שלהם על הטילים המתקדמים, הם עלו לתפוס קו בגזרה הצפונית המתוחה - שם לקחו חלק משמעותי באירועים האחרונים, ביניהם ניסיון החדירה שסוכל בהר דב. "יש לחיל התותחנים ערך גדול בכל מערכה. הלוחמים שלנו עובדים מסביב לשעון - במב"ם (מערכה שבין המלחמות) הנוכחי ובכל מערכה עתידית של הצבא", מוסיף מפקד הסוללה.

כשביקשתי מרמ"ד הרקטות לדבר על העתיד הוא מיהר לתקן אותי בביטחון: "העתיד כבר כאן. אנחנו נמצאים בשלבי פיתוח של רקטות מתקדמות, עם יכולות דיוק והתמודדות עם אתגרים מתקדמים יותר. יחד עם המלש"בים, שמעוניינים יותר ויותר להגיע לחיל הטכנולוגי שלנו, והמשגרים החדשים שיקבלו לראשונה את החותמת MADE IN ISRAEL - אני בטוח שנוכל לעשות את העבודה בצורה הטובה ביותר".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר