היסטוריה ואקטואליה

כשהצ'אלמרים יצאו במחאה נגד הצעת העבודה...

"ציבור הצ'אלמרים" שלא חפצו לצאת לשדות ולהזיע, יצאו בזעקות "הלם ותדהמה" ו"געוואלד" מכל עבר, ואף נשמעו קריאות להחרים את הרב ווקס בשל הצעתו... (היסטורי, חרדים)

ישראל שפירא | כיכר השבת |
הפגנה. אילוסטרציה (צילום: Yossi Zamir /Flash90 )

אנו עסוקים בפולמוס אתרוגי קורפו והמחלוקת בין חכמי ישראל עליהם.

המאבק בין אתרוגי ארץ ישראל וקורפו

למרות התמיכה שניתנה לאתרוגי ארץ ישראל, לא יכלו אלה לעמוד בתחרות נגד אתרוגי קורפו שהיו מהודרים בחיצוניותם, היו חכמים שטענו שהינם כשרים כגון כ"ק אדמו"ר מראדזין, רבי גרשון הניך, בעל "סדרי טהרה" בעל התכלת, ורבי דוד פארדו שפסקו שאתרוגי קורפו אינם מורכבים.

מסורת מופלאה טען רבי מרדכי יוסף ליינר מראדזין שיש מסורת מבית ראשון ושני לאתרוגי קורפו, כיון שיש יהודים שהתיישבו שם, ואילו אתרוגי ארץ ישראל היו מספר שנים ללא מסורת, כמו שכתב הרמב"ן באגרתו המפורסמת ש"כל המקודש מחברו חרב מחברו" ומצא שני יהודים בלבד בירושלים.

הרב וואקס, שכאמור היה הרוח הפעילה בעד אתרוגי ארץ ישראל, היה חסיד נלהב של מצוות ארץ ישראל. בשנת תרמ"ו (1866) עת עלה עם חותנו רבי ישראל יהושע אב"ד קוטנא לירושלים, לאחר שלושה שבועות, בשבת "פרשת פנחס", דרש הרב ווקס דרשה, בה הציע הוא וחותנו ליהודי ירושלים להתחיל לעבוד ב"עבודת האדמה" ובכך להפריח את השממה ולזכות את יהודי הגולה באתרוגים מהודרים.

בוודאי "ציבור הגולשים" מדמיין את גודל הזעקות של "ציבור הצ'אלמרים" שלא חפצו לצאת לשדות ולהזיע, ואכן זעקות "הלם ותדהמה", ו"געוואלד" נשמעו מכל עבר, ואף נשמעו קריאות להחרימו, ולכן נסוג ממחשבתו.

ב"פנים נזעמים ותלונות יקדמוני מכם - תאמרו לא בשדות וגם לא בבתים הבה הכסף וחלקהו לנו עתה, כי לא נדאג דאגת מחר", דרישתו של הרב ווקס לצ'לאמרים להקים ישובים חקלאים, מתוך ספר "מגדולי התורה והחסידות" ( באדיבות אוצר החכמה)

לסיום הסדרה על אתרוגי ארץ ישראל, נוסיף את דבריו של רבי אריה ליב משפולי (נפטר בשנת תקע"ב 1812): "כאשר אני תופס את האתרוג בחג הסוכות, אני רואה על האתרוג את כל כדור הארץ, וכל מה שנגזר על כל מדינה ומדינה, כי האתרוג הוא תמונת כדור הארץ. והפיטם מורה על ציר הצפוני, והעוקץ מורה על ציר הדרומי, ולפיכך המצווה לאחוז את האתרוג עם הפיטם למעלה, יען כי כך הוא מצב כדור הארץ.

כתבה מ'הצופה' אודות רבי ישראל יהושע אב"ד קוטנא

"ובשביל זה תמיד מציירים חכמי הגאוגרפיה את מפת הארץ באופן שצד הצפוני הוא למעלה, וכל חשיבות של האתרוג הוא למעלה מחוטמו, בשביל ששם הוא מקום ארץ ישראל עם העיר הקודש ירושלים, לכן כל מי שיש לו עיינים רואות יכול לראות היטיב על האתרוג בשבעת ימי החג כל מה שנצרך לו לראות בכל המדינות על כל השנה, ואינו צריך להשתמש במפת הארץ".

בספר דור דעה, הוסיף רבי יקותיאל אריה קמלאר (נפטר בשנת תרצ"ז 1937) שכיון רבי אריה לייב ברוח הקודש, כיון, שמצאו בזמן האחרון שכדור העולם אינו עגול ממש, אלא עגול בצורת ביצה ואתרוג.

- לקריאה נוספת: אתר דעת, בצלאל לנדוי מתוך: מחניים, גיליון נ' תשכ"א

  • ישראל שפירא, הינו היסטוריון, חוקר עמית במכון 'עד הנה' לחקר יהדות גליציה ובווקבינה, מרצה ומדריך טיולים
    להזמנות סיורים והרצאות, נא לפנות: sisraerl@gmail.com
"מדוע אתם יושבים בטלים ומחכים רק לדמי חלוקה, אתם ממאיסים בעבודה המפרנסת את בעליה בכבוד?" מתוך דרשתו של הרב ווקס לצ'למרים "ורק מפני הכבוד שרחשו לגאון וצדיק מפורסם זה לא החרימו אותו" כותב הרב ברומברג. (מתוך "מגאוני התורה והחסידות", אוצר החכמה )

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר