משבר הקורונה

בעלי העסקים לציבור: 'תתעשתו או שנקרוס'

בעלי עסקים חרדים שקורסים בעקבות משבר הקורונה, בקריאה כואבת לציבור החרדי, "בחרתם לזלזל בהנחיות ובבריאות שלכם, זכותכם, אבל מה איתנו? תתעוררו" (בארץ)

(צילום: נתי שוחט, פלאש 90)

לכולנו הסגר הוא דבר קשה לא נוח, אבל לחלק מהאנשים מציאות הסגר היא גזר דין מוות כלכלי פשוטו כמשמעו. בעלי עסקים רבים נמצאים במצב קריסה בעקבות הסגר השני שנמשך כבר כחודש ופוגע חמורות בעסקים הקטנים וגם הגדולים כאחד.

בעלי העסקים קיוו לאחר הסגר הראשון, כי הכלכלה יוצאת להתאוששות ולמרות הנזקים הקשים שנגרמו להם ניסו להתרומם מחדש, אך אז היכה הגל השני במלוא עוצמתו ואיתו גם חוסר הוודאות. ההתעלמות של רבים בציבור הישראלי והחרדי מהנחיות הקורונה הופכת את הסגר לחסר תאריך סיום, במיוחד בערים החרדיות המוגדרות "אדום בוהק" מבחינת רמת התחלואה שבהן.

"אני יודעת על אנשים שלקו בתסמיני הקורונה, אך בחרו להמשיך ולהסתובב כרגיל ולא להיבדק בכוונה", מספרת נועה לביוב, בעלת מותג ההלבשה NK - נועה קידס & נועה הום.

"אמרתי להם שהם אשמים במצב, אני ממש כועסת עליהם ועל כל מי שלא שומר על ההנחיות, זה לא רק הנוחות שלכם, זה הנזקים הגדולים שלנו", מאשימה לביוב, שלמרבה הצער פתחה את חנות המותג האישי שלה לראשונה בבני ברק שבועיים לפני תחילת הקורונה. "עד אז מכרתי לחנויות בעיקר, ולאחר שראיתי את ההצלחה החלטתי לאזור אומץ ולפתוח חנות משלי ואז הגיעה הקורונה וזה כאב רציני ממש".

"אנחנו לא שכירים, אנחנו נדפקים מכל רגע וכל שעה של סגר. אי אפשר לתאר את הנזקים האלה שאנשים עשו לנו באי השמירה על ההנחיות", אומרת לביוב.

היא מאשימה גם את המדינה במצב, "המדינה מסתכלת רק על הרווחים שלנו לא על ההוצאות והמצב כעת שהמענקים לא מכסים אפילו את השכירות שלנו. גם הטלת הסגר בבני ברק שבוע לפני ר"ה, זמן השיא של הקניות, למרות הידיעה שהולכים בכל מקרה להטיל סגר כללי על כל הארץ, זו עוולה נוראה שגרמה לנו נזקים אדירים. כעת זהו כבר סגר שני והנזקים חמורים והחור רק גדל כל הזמן".

"אנשים חסרי אחריות, הם לא מבינים עד כמה סגר הוא אסון בשביל בעלי העסקים ועד כמה התנהגותם שמשמרת את הסגר גורמת לנזק אדיר עבור אחרים", אומרת לביוב.

"המצב מרסק אותנו כלכלית"

ענף התיירות חטף את המכה הקשה ביותר, הראשון להיסגר והאחרון להיפתח, משיא עונת התיירות של פסח נסגרו השמים לחלוטין וכל החופשות המתוכננות בוטלו לחלוטין.

יענקי יעקובוב, מנהל פרויקטים בחברת 'אסיה טרוול', מתאר את עוצמת הנזקים: "אנחנו מטיסים מידי שנה עשרות אלפי יהודים שומרי כשרות, לטיולים גיאוגרפים ב-32 יעדים במהלך השנה, וכן גם חופשות כשרות בפסח בקיץ בסוכות ובחורף".

"הקורונה הכתה בנו קשות במיוחד בטיימינג שלה, לפני חופשת הפסח, היינו אמורים להוציא כ-2000 איש לארבעה יעדים באירופה והכל קרס ברגע האחרון כשהשמיים נסגרו, הנזק הוא עצום, ההתחייבויות הגדולות לחברות התעופה ולמלונות, הקונטיינרים שכבר יצאו באוניה ליעדים, שירותי קרקע, שכר לצוות ועוד ועוד".

"לא מדברים עלינו אפילו במתווה, סגרנו את המשרד כבר מחודש מרץ, קרוב ל-30 עובדי המשרד יצאו לחל"ת ורובם הגדול טרם מצא עבודה חילופית. כואב שאין לנו איך ובמה לעזור, נשאר לנו רק להתפלל ולקוות למצב טוב יותר", הוא אומר בכאב.

"המדינה לא מתחשבת אפילו במקצת בנושא התיירות וכשהציבור לא שומר על ההנחיות למרות שאני מבין אותם כי זה קשה, זה גורם שלא נצא מהמצב הזה שמרסק כלכלית את כל העוסקים בתחום", מתריע יעקובוב.

"הציבור לא ממושמעים, לא כי הם לא רוצים, אלא כי אי הוודאות לא נותנת להם את האפשרות להיות ממושמעים. לדעתי אם המדינה הייתה מתווה את המתווה באופן כזה שכל בעל עסק יודע מתי הוא חוזר לעבוד, המצב היה ניראה אחרת. למרות המצב הקשה, לא נותר לי אלא לצפות מהציבור להתחשב בבעלי העסקים ולהישמע להנחיות על מנת שנוכל לסיים עם המצב הקשה הזה ולחזור לטייל ולנפוש", אומר יעקובוב.

"מבינים שמגרד לכם המסיכה, אבל אנחנו מתרסקים"

ישראל דנינו, מחברת השכרת הרכבים "חושן קאר אשדוד", מספר אף הוא על נזקי הקורונה, "קהל היעד שלנו בעיקר חרדי/חסידי, שמבקש לקבל שירות מהיר ואישי. לפני הקורונה החברה הייתה בצמיחה מתמדת, וכל הזמן נוספו כלי רכב לצי כדי לתת מענה לביקושים מצד הלקוחות".

"כמובן מיד שנחתה כאן הקורונה, התחלנו לחשוש האם תהיה ירידה בביקושים ואכן עם הסגר הראשון התחלנו כבר לראות מגמה של לקוחות שהיו בחוזה שנתי שמבקשים להחזיר את הרכבים ועם הידוק הסגר הראשון הטלפון עבר לגל השקט ורכבים מצאו את עצמם ממלאים אחר כבוד את החניה", הוא אומר בהומור טבול בכאב.

"מדובר בנזקים כלכליים כבדים, אובדן הכנסות מתוכננות אל מול הלוואות שנטלנו לרכישת הרכבים וכמובן שרכישת רכבים נוספים לצי לא באו בחשבון וזה עצר את כל התנופה שבה החברה הייתה", הוא מתאר את הסיטואציה, "עם פתיחת הסגר התחלנו לראות התאוששות קלה שנמשכה במשך חודש וחצי עד לחזרת הביקושים הרגילה שהייתה מלפני הסגר ואז שוב מכה - סגר שני ואנחנו רואים את אותה מציאות חוזרת על עצמה, ירידה בביקושים, נזקים לרכבים, מצברים נגמרו, הבלאי מרכב עומד הוא גבוה, לצד אבדן ההכנסות שמעמיד אותנו בפני שוקת שבורה".

"אנשים יקרים, מבין שלא בא לכם לשמור על ההנחיות.. מבין שהמסיכה מגרדת לכם... אבל כשאתם לא שומרים על ההנחיות אנחנו עוברים התרסקות כלכלית כואבת", אומר דנינו בכאב.

אברהם יהודה ברגיג בעל חנות תשמישי קדושה 'הידור מצווה' באשדוד ומשווק של טליתות 'טליתניה' מצביע אף הוא בכאב על מצבו, "הסגר במיוחד בתקופת החגים שהיא תמיד תקופת השיא שלי, בה אני מוכר סחורה בעשרות אלפי שקלים לכל חנות ואילו השנה כולם בחשש מפני הסגר והנזקים עצומים".

"לאנשים נראה שלא אכפת, כל אחד חי את הנוחות של עצמו, מבלי לחשוב עלינו בעלי העסקים, שממשיכים לשלם שכירות כאילו הכל כרגיל, כשהפיצוי פשוט מגוחך. אם כל אחד יתייחס באמת לציווי ואהבת לרעך כמוך, הוא יבין שעליו לסבול אי נוחות לתקופה קצרה כדי שכולנו נוכל לחיות כמו בני אדם. במצב הנוכחי אני חושש שאנו נקרוס", מסיים ברגיג בכאב.

הכתבה מתפרסמת במסגרת פרויקט משותף של 'כיכר השבת' ומשרד הבריאות כחלק מהמאבק בנגיף הקורונה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר