היסטוריה ואקטואליה

הסעודה של העסקן הירושלמי עם הקצין הטורקי

העסקן הירושלמי עשה את דרכו בבוקרו של ראש השנה לבית הכנסת, ובדרכו פגש קצין טורקי שביקש לחפש שם מחויבי גיוס ובתוך רגעים יזם העסקן פעולת מנע שהצילה חיים (היסטוריה)

ישראל שפירא | כיכר השבת |
חיילים טורקים במנוחה בשער יפו בעיר העתיקה בירושלים (צילום: AMERICAN COLONY, לע"מ)

בפרק הקודם סיפרנו על הטורקים הרשעים שתלו יהודים שלא חטאו על חומות העיר העתיקה, אך היה מקרה בו הציל העסקן הירושלמי הרה"צ שמחה מנדלבוים (חי ופעל בין השנים תרכ"ט, 1869 - תר"צ, 1930) מחויבי גיוס ממאה שערים מתלייה על הגרדום.

הרה"צ שמחה מנדלבוים (ללא קרדיט)

וכך הובא בספר "וילכו שניהם יחדיו" לגאון רבי דב כהן חמיו של רבי יהודה עדס ראש ישיבת 'קול יעקב'.

היה זה בראש השנה, ר' שמחה מנדלבוים השכים לתפילת שחרית מביתו, שלימים נודע כ'שער מנדלבאום', ששימש כמעבר הגבול היחיד בין מדינת ישראל לירדן בין מלחמת העצמאות למלחמת ששת הימים.

חיילים טורקים על סירת מנוע אשר מיועדת להשטה בים המלח, ברחוב סולטאן סוליימן סמוך ל- "נוטר דאם" בירושלים, בתקופת מלחמת העולם הראשונה (לע"מ)

ר' שמחה מיהר לתפילת ראש השנה, אולם בדרכו לבית כנסת הוא פגש קצין טורקי בדרגה גבוהה, אתו היה לו קשרי ידידות, הולך לכיוון בית הכנסת במטרה לתפוס מחויבי גיוס.

שערו של ר' שמחה נסמר, הוא ידע שהטורקים בימים אלו של מלחמה מחפשים מחויבי גיוס, וכמובן בראש השנה כולם מגיעים לבית הכנסת, או אז הקצין יתפוס אותם, והם יעלו על הגרדום!

מוחו הפיקח של ר' שמחה הירושלמי מיד תכנן פעולת מנע, והוא פנה לקצין והציע לו להגיע לביתו לטעום משהו, ומיד אח"כ הוא יתלווה אליו לבית הכנסת...

משמאל: שני היהודים שנתלו ליד שער יפו (ללא קרדיט)

נכנסו יחדיו השניים, שלובי זרוע, לביתו של ר' שמחה, אשתו מיד פלטה קריאת הפתעה, אולם הוא רימז לה להביא את כל מטעמי החג.

וכך לפני תפילה ותקיעת שופר, יושב הרה"צ ר' שמחה מנדלבוים עם קצין טורקי בכיר על סעודה דשנה, בשר, יינות ברבורים וסלו ודגים, תוך שהוא מרמז לבני ביתו ללכת ולהודיע לכל בתי כנסיות לסיים באופן מידי את התפילה וללכת לביתם. (על ביתו המופלא, ועל ליבו הרחב שפתח את ביתו לאוכל ולינה חינם לעניי ירושלים נרחיב את היריעה בפעם אחרת).

זה היה גורל יהודי ירושלים תחת שלטון הטורקי, כעת נמתין ונראה האם מישהו עדיין מצפה לחזור שיחזרו לכאן הטורקים... המלצתנו שישלח מייל לנשיא טורקיה רֵגֵ'פּ טָאִיפּ אֶרְדוֹאָן בעניין - דומני שהוא ישמח ביותר לחזור לשלוט במזרח התיכון, אנחנו מעט פחות.

התאכזרות האימפריה הטורקית באזרחיה (הובא גם בספר "וילכו שניהם יחדיו" )

כל מי שחפץ לחזור לשלטון של גויים, נראה שאינו יודע דבר וחצי דבר אודות ההרגשה של יהודי בגלות תחת שלטון גוים, שבכל רגע יכול לעשות ליהודים ככל העולה על רוחו.

הערה: יש להדגיש שהציבור החרדי מופלה לרעה בתקציבים, וכמעט בכל דבר במדינת ישראל. כותב השורות מחזק את שלוחי דרבנן חברי הכנסת העומדים על המשמר, ודואגים שהציבור החרדי יקבל את המגיע לו ככל אזרח במדינת ישראל – ויש עוד הרבבה לתקן בענין.

  • ישראל שפירא, הינו היסטוריון, חוקר עמית במכון 'עד הנה' לחקר יהדות גליציה ובווקבינה, מרצה ומדריך טיולים
    להזמנות סיורים והרצאות, נא לפנות: sisraerl@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר