עוד הישג מדיני

ישראל וסודאן נרמלו את היחסים; איראן והפלסטינים מגנים

אחרי עשרות שנים של עוינות, ובעקבות איחוד האמירויות ובחריין, גם סודן מנרמלת את היחסים עם ישראל - בתיווך נשיא ארה"ב דונלד טראמפ • האיראנים והפלסטינים תקפו את מהלך השלום (מדיני)

(צילום: שאטרסטוק)

ישראל וסודאן הכריזו בליל שבת על הסכם נורמליזציה בין המדינות, במהלך שיחה בהשתתפות נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, ראש מועצת הריבונות הזמנית בסודאן עבד אל-פתאח אל-בורהאן, ראש ממשלת סודאן עבדאללה חמדוכ וראש הממשלה בנימין נתניהו.

אחרי איחוד האמירויות ובחרין, מדובר במדינה הערבית השלישית שחותמת על הסכם עם ישראל בחודשים האחרונים.

ראש הממשלה בנימין נתניהו מסר: "אנחנו מכריזים היום על עוד פריצת דרך דרמטית לשלום, עוד מדינה ערבית שמצטרפת למעגל השלום, והפעם נורמליזציה מלאה בין ישראל לסודאן. איזה מהפך אדיר. בחרטום בירת סודאן הוצאו ב-1967 שלושת הלאווים של הליגה הערבית. לא לשלום עם ישראל, לא להכרה בישראל ולא למשא ומתן עם ישראל. היום סודאן אמרה כן לשלום, כן להכרה וכן למשא ומתן".

"בקרוב ייפגשו משלחות של סודאן וישראל כדי לדון על שיתופי פעולה בתחומים רבים, ביניהם חקלאות, מסחר ועוד תחומים חשובים לאזרחינו. שמי סודאן פתוחים היום לישראל. זה מאפשר טיסות ישירות וקצרות יותר בין ישראל לאפריקה ולדרום אמריקה".

נתניהו הוסיף, "אני מודה ליושב ראש מועצת הריבונות של סודאן, עבד אלפתאח אל בורהאן, ולראש ממשלת סודאן עבדאללה חמדוכ. ואני מבקש להודות שוב לנשיא טראמפ ולצוותו על חלקם במהלך ההיסטורי החשוב הזה. אנחנו מרחיבים את מעגל השלום. איזו התרגשות, כן ירבו".

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ צייץ בטוויטר: "ניצחון ענק לארצות הברית ולשלום בעולם. סודאן הסכימה לשלום ולנורמליזציה עם ישראל. עם איחוד האמירויות ובחריין, זו המדינה השלישית שעשתה כך בתוך כמה שבועות בלבד. אחרות יבואו!".

הפלסטינים גינו את מהלך השלום. יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן הבהיר כי הפלסטינים מוקיעים את המהלך, והוסיף כי "לאיש אין זכות לדבר בשם העם הפלסטיני ובשם העניין הפלסטיני".

בהודעת החמאס נמסר כי "הארגון קיבל את ההודעה בהלם, הוא מגנה ומביע כעס ותיעוב לנוכח הנרמול המביש והמשפיל שאינו הולם את סודאן". בארגון קראו לסודאן "להתנגד להסכם המחפיר, שלא יביא לסודאן יציבות או פריצת דרך כמו שהוא טוען, אלא יביא אותה ליותר פיזור ואובדן, ויוביל לשליטה רבה יותר של ישראל על העם הפלסטיני".

משרד החוץ האיראני הגיב: "שלמו מספיק כופר, תעצמו את עיניכם לפשעים נגד פלסטינים, ואז תוסרו מהרשימה השחורה של מה שמכונה 'טרור'. ברור שהרשימה מזויפת כמו המאבק האמריקני בטרור. מביש".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר