היסטוריה ואקטואליה

הרבנית ב'מזרח': הקמת 'התאחדות הרבנים'

הגוף הרבני אותו הקים רבי יואל מסאטמר, נגד 'אגודת הרבנים' פרסמה קריאה להתפלל לניצחון המדינה היהודית לפני מלחמת ששת הימים, אך פעלה נגד הציונות בחוזקה (חרדים)

ישראל שפירא | כיכר השבת |
הרבנית מסאטמר ליד הרבי בשולחן הכבוד של 'התאחדות הרבנים' (צילום: באדיבות ד"ר מנחם קרן-קרַץ )

אחד מהדברים הגדולים ביותר שהגה"ק רבי יואל טייטלבוים זי"ע מסאטמר הקים, היא 'התאחדות הרבנים' דאמריקא עליהם שמענו לאחרונה לאחר שיצאו נגד ההפגנות של קיצונים בניו יורק כנגד סגירת בתי הכנסת משום שהדבר מהווה התגרות בגויים.

מי הם 'התאחדות הרבנים', מתי הוקמה, וכנגד מי?

'התאחדות הרבנים דארצות הברית וקנדא', הינו ארגון רבנים יוצאי הונגריה וגליציה. הארגון הוקם בשנת תשט"ו (1955) על ידי אדמו"ר הגה"ק רבי יואל טייטלבוים מסאטמר זי"ע ממקימי עולה של תורה באמריקא וכלל רק רבנים שהסכימו עם התנגדותו לציונות, למדינת ישראל ולאגודת ישראל עליו פורסם לאחרונה ספר 'הקנאי' שחקר באופן מקיף את תולדותיו של הגה"ק רבי יואל זי"ע.

'התאחדות הרבנים' הוקמה כנגד 'אגודת ישראל ד'אמריקא' וכנגד 'אגודת הרבנים דארצות הברית וקנדה' שהיו שניהם בנשיאות הגאון רבי אליעזר סילבר זצ"ל.

לאחר השואה האיומה הצטרפו הרבנים שניצלו ממנה אל 'אגודת ישראל', 'התאחדות האדמו"רים' ו'אגודת הרבנים' בארה"ב. הרה"ק רבי יואליש מסאטמר זי"ע היה היחיד שהצליח להפיח חיים מחדש בהשקפת יהדות הונגריה שהתנגדו התנגדות נחרצת לציונות ול'אגודת ישראל' שבצוק העתים שיתפה עמה פעולה. בלעדיו ברי שלא היה נותר זכר להשקפה הקנאית ההונגרית.

בנאום הפתיחה הסביר הרה"ק ר' יואל מסאטמר זי"ע את הסיבות להיפרדות מעל הזרמים החרדיים האחרים, כפי שהי' נהוג בהונגריה, והתייחס לטענה הרווחת כי באמריקה יש מקום להקל בדרישות ההלכתיות כפי שלדבריו טענו רבני ואדמור"י 'אגודת הרבנים' שחלקם היו חברי המזרחי וחלקם הקימו את 'אגודת ישראל'.

וכך דברי הרה"ק רבי יואל מסאטמר בנאום הפתיחה של 'התאחדות הרבנים': "והנסיון יוכיח במדינתנו זאת, מדינת אמעריקא, שישנם כמה מיני מפלגות וכתות שונים הדוגלים בשם התורה והיהדות.. ובאמת רחוקים הם ממנה כרחוק מזרח ממערב ... לדעתי יש צורך גדול להפרד מאותן שבחרו להן דרך לא טובה... ופירוד זה הוא צורך התיקון ... והעיקר להזהר מלהזהיר אותה האמתלא הכוזבת הנהוגה פה לצערינו הרב, לאמר על כל דבר ודבר הפתגם הידוע, הן מדינה זו אמעריקא היא, זאת אומרת, כאילו פה הותרה הרצועה וברוך מתיר איסורים ... גם חובה מוטלת עלינו לבצר ולחזק את בני עדתינו ואנשי קהילתינו למען נוכל לעמוד נגד הזרם השוטף והסוחף..."

למרות התנגדותו הנחרצת למדינת ישראל יש לציין שערב מלחמת ששת הימים נזהר הרה"ק רבי יואליש מסאטמר שלא לקטרג כנגדה, ו'התאחדות הרבנים' בראשותו פרסמה קריאות לתפילה ו"בקשת רחמים על אחינו בני ישראל היושבים בארצנו הקדושה ונמצאים בסכנה גדולה".

קריאת 'התאחדות הרבנים' בראשות הרה"ק מסאטמר ערב מלחמת ששת הימים להתפלל על "אחינו בני ישראל היושבים בארצנו הקדושה". הובא בספר 'הקנאי'

בשנת תשל"ז (1977) ארע המהפך המפורסם בפוליטיקה הישראלית, ושלטון הימין שהוגדר אז כיותר מסורתי ממפלגת 'המערך' הקים ממשלה, או אז מנחם בגין הכניס לקואליציה את אגודת ישראל כדי שיקבלו נתח בעוגת התקציב עתירת המשמנים של מדינת ישראל. צעד זה, שנעשה אחרי רבע מאה שבה התנגדה מועגה"ת של אגו"י לכניסה לקואליציה, נעשה בתמיכתו המלאה של מנהיג המועצת מרן הגרמ"מ שך זצוק"ל שראה בעיניו הבדולח שצפו למרחוק את הטובה שתצמח להיהדות החרדית מצעד זה.

עסקני ה'עדה החרדית' נחרדו לראות היאך המוני מוסדות שעד אז היו נשלטים בידיהם, חמקו לעבר תנועת 'אגודת ישראל', כדי לקבל שלל בתקציב השמן. או אז עמד הרה"ק מסאטמר זי"ע בפרץ, ומאות רבני 'התאחדות הרבנים' בראשותו ערכו בקיץ תשל"ח (1978) כנס השתתפות ראשי הבד"ץ שנסעו לאמריקא והקימו את "קרן ההצלה" שמאז ממשיכה ומוזילה מיליוני דולארים מדי שנה לתמוך במוסדות שאינם מקבלים סיוע ממדינת הציונים.

לרכישת הספר 'הקנאי' >>>

ד"ר מנחם קרן-קרַץ מדגיש בספרו ה'קנאי' שגם בצעד זה הוכח שהרה"ק רבי יואליש מסאטמר זי"ע - לולי הוא שדאג בארה"ב שרבנים ואדמור"ים יחזרו להשקפה ההונגרית האנטי ציונית, (כידוע, כל הרבנים בארה"ב שלפני השואה היו בהשקפות קנאיות, הצטרפו אחרי השואה ל'אגודת ישראל' ורק בגלל ליבו הטהור של הרה"ק מסאטמר זי"ע שלא שינה לרגע מהשקפותיו היחידיות למרות מאורעות השואה האיומה, והקים מחדש את חסידות סאטמר, הרי שכל השאר באו אחריו, וחזרו להשקפה האנטי ציוניות) גם תמיכתו הכספית הגדולה בעדה החרדית בירושלים וכן "קרן ההצלה" שיסדה 'התאחדות הרבנים' בראשותו הרי הם אלו שהעמידו ומעמידים (עד ימינו) את ה'עדה החרדית' בירושלים.

בסוף ספרו 'הקנאי' כותב ד"ר מנחם קרן-קרַץ הערה מפליאה במיוחד: "אפשר לשער, למשל, כיצד היו נראים פני הדברים אילו לא [הרה"ק] ר' יואל [זי"ע] אלא [הרה"ק] ר' יוסף יצחק שניאורסון [זי"ע] – שנודע כמתנגד חריף לציונות – היה מחליט לתמוך בעדה החרדית להקים תלמודי תורה שבהם לומדים ביידיש ולעודד את הקו האנטי ציוני", ע"כ דבריו.

מעניין ביותר לחקור את הנושא, מדוע אדמור"י חב"ד הריי"ץ והרבי רמ"מ (שלטענת חסידיו נותר אנטי ציוני כמו חמיו) לא תרמו ועודדו את המוסדות החרדים (ולפחות החבד"ים) בארץ ישראל שלא ליטול כסף מהציונים כפי שהורה הגה"ק מסאטמר זי"ע.

האספה האחרונה של 'התאחדות הרבנים' שהרה"ק מסאטמר השתתף בה, נערכה בחודש האחרון לחייו אב תשל"ט (1979), ממנה יצאה מחאה חריפה כנגד התוכנית לבנות אצטדיון בשכונת שועפט בסמיכות לשכונות החרדיות בירושלים, כמו כן, נשמעו בה מחאות המוניות כנגד כל המתפשרים ובתוכם 'אגודת ישראל'. בתמונה מפורסמת שיצאה מאותה אספה נראית הרבנית כשהיא ישובה סמוך לבעלה בשולחן הכבוד וסביבה כל יתר הרבנים ומשום קדושתה המופלגת לא חששו מזה כלל.

הרבנית זצ"ל שלישית מימין, הובא בעיתון החרדי אלגימיינער זשורנאל, באדיבות ד"ר מנחם קרן-קרַץ

עד ימינו 'התאחדות הרבנים' פועלת להעמדת הדת על תילה בכל הנושאים החשובים העומדים על הפרק.

לקריאה נוספת: ספר הקנאי: הרבי מסאטמר – רבי יואל טייטלבוים, מנחם קרן-קרַץ, הוצאת מרכז זלמן שזר תש"פ בו הובא מאות מקורות מהמאה שנים האחרונות בכל הנודע לחצר הקודש סאטמר

לרכישת הספר לחצו כאן

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר