הישג לטראמפ

הסנאט אישר והשופטת השמרנית הושבעה

שבוע לפני הבחירות, הוביל הנשיא טראמפ להישג משמעותי נוסף כשהביא למינויה המהיר של השופטת השמרנית איימי קוני בארט וקיים את השבעתה במדשאות הבית הלבן (בעולם)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
ההשבעה (צילום: הבית הלבן)

הסנאט האמריקני אישר הלילה (שלישי) את מינויה של איימי קוני בארט לבית המשפט העליון - והעניק לנשיא דונלד טראמפ הישג פוליטי נוסף רגע לפני הבחירות. טראמפ לא חיכה ומיהר להשביע אותה באופן מידי על מדשאת הבית הלבן. מדובר במינוי משמעותי במיוחד שכן בארה"ב שופטים ממונים לבית המשפט העליון לכל חייהם. בארט השמרנית, בת 48, צעירה מאד באופן יחסי לתפקיד הרם והיא תשמור על הרוב השמרני המובהק של בית המשפט העליון האמריקאי ככל הנראה במשך שנים רבות.

כעת מצב הכוחות בבית המשפט העליון הוא של 6 שמרנים מול 3 ליברלים. בארט מחליפה בתפקיד את השופטת הליברלית היהודיה רות ביידר גינסבורג, שהלכה לעולמה לא מכבר, כך שמינויה מרגיז במיוחד את הדמוקרטים שחוששים שהרוב המובהק בבית המשפט העליון יביא לשינוי חוקים והם מאשימים כי הליך מינויה שבוע לפני הבחירות הינו בעייתי. זהו המינוי השלישי של טראמפ לבית המשפט העליון - אחרי ניל גורסץ' וברט קבאנו - מספר שיא לכהונה אחת.

הבחירות בארה"ב יתקיימו ביום שלישי הבא, מה שהביא את הרפובליקנים למהר ולהביא למינויה של בארט. הדמוקרטים ניסו להתנגד בטענה שיש להמתין לתוצאות הבחירות אך לרפובליקנים יש רוב בסאנט והמינוי אושר ברוב של 48-52.

למינוי משמעויות מיידיות, שכן השופטת החדשה תהיה קול מכריע גם בנוגע לשורת נושאים הקשורה לבחירות, דוגמת ערעורים רפובליקניים בנושאים של הארכת מועדי בחירה כמו גם קרבות משפטיים שעלולים לפרוץ לאחר הבחירות ויוכרעו בבית המשפט העליון.

בטקס אמר הנשיא טראמפ שחש כשושבין בחופה, "משפחת בארט כבשה את לבו של העם האמריקני. מתאים מאוד שהיא תמלא את מקומה של השופטת רות ביידר גינסבורג, שהייתה חלוצה אמיתית לנשים". הוא החמיא לבארט על יושרתה המקצועית וטען "היא תוציא פסקי דין שמבוססים אך ורק על קריאה נאמנה של החוק והחוקה".

הנשיא פנה לבארט ואמר לה כי "כשאת נשבעת בשבועה שלך הלילה, מורשת אבותינו נופלת עלייך. העם האמריקני שם את אמונו ואמונתו בך, בזמן שאת לוקחת את המשימה להגן על החוקים שלנו, החוקה שלנו והמדינה שכולנו אוהבים".

בארט אמרה בטקס כי תעשה את עבודתה בבית המשפט "באופן עצמאי" מגורמים פוליטיים ואף מהעדפותיה האישיות. "חבריי האמריקנים - למרות שאנחנו השופטים לא עומדים בפני בחירות, אנחנו עדיין עובדים בשבילכם", אמרה. "החוקה היא שקובעת את שלטון החוק, והעצמאות השיפוטית היא חלק כל כך מרכזית בו. פירוש השבועה שנשאתי הלילה היא שאעשה את עבודתי ללא כל חשש או תלות בפוליטיקה ובהעדפותיי".

בארט הודתה לטראמפ, לסנאט ולעובדי הבית הלבן, וכינתה את הליך בחירתה "קפדני". לדבריה, "השבועה השיפוטית תופסת את תמצית החובה השיפוטית - שלטון החוק חייב תמיד לשלוט".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר