מכה לעותרים

בג"ץ על הקפסולות בישיבות: 'שם טוב יותר מבתים צפופים'

"לא יעלה על הדעת שגוף שרושם בעתירה את רצונו לשנות את מאזן הדת במדינה - יבוא ויטען"; בג"ץ מפתיע, בעתירת 'ישראל חופשית' נגד אישור ה'קפסולות' בישיבות, ומותח עליה ביקורת קשה (חרדים)

קובי אטינגר | כיכר השבת |
הורים נפרדים מבניהם הנכנסים לקפסולות (צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)

בית המשפט העליון דן היום (שלישי) בעתירת עמותת ישראל חופשית נגד הסכמת המדינה למתווה הקפסולות בישיבות הגדולות, כאשר השופטים מותחים ביקורת נוקבת על מגישי העתירה האנטי דתיים.

הטענה המרכזית של העותרים היתה אפליה שלדבריהם קיימת בין אוכלוסיות שונות, כאשר החרדים זוכים ליחס מועדף באישור הלימודים הללו בתקופת הקורונה.

לענין זה התייחס תחילה בדיון ראש ההרכב, השופט נועם סולברג. "אומרים שכל מי שיש לו פנימייה ללא הבדל דת גזע ומין יכול לפתוח, ויש רציונל במתן אפשרות כזו", קבע השופט.

"אומרת המדינה שהשהייה בפנימייה עדיפה מאשר צפיפות בבית, כי כך מקטינים את אפשרויות ההדבקה", הוסיף סולברג, ותהה: "פנימייה היא פנימייה, גם אם זו מכינה קדם צבאית גם אם בית ספר וגם אם ישיבה; מה לא טוב בזה?".

כאשר נציג 'ישראל חופשית' השיב ש"עשו להם החרגה וציינו פנימייה ומוסדות תורניים", התערב השופט ג'ורג' קרא והגיב בציניות: "ואם לא היו מוסיפים 'מוסד תורני' זה היה בסדר מבחינתך?".

סולברג תקף מכיוון אחר: "אולי זה באמת בבחינת כל המוסיף גורע. אם הייתם מגיעים בשם מוסד כלשהו שנפגע מזה, אולי הייתה לכם טענה טובה...".

אך הנוקשה מכולם היה השופט אלכס שטיין. לאחר שבא כוח העותרים טען נגד הקפסולות כי "היינו כבר בסרט הזה בפעם הקודמת וראינו שזה לא עובד", אמר השופט: "הממשלה יכולה לקבל ב'ניסוי וטעייה' אלו החלטות שהיא רוצה. 'תורני' זה חלק מההגדרה. בהרבה מקרים, בפנימייה התנאים טובים יותר מהבית, ולכם אין שום אמירה בעניין".

מינוי השופט שטיין ל'עליון'. ארכיון (צילום: @Ayelet__Shaked בטוויטר. תמונה: Yonatan Sindel/Flash90)

"זו החלטה סבירה, במסגרת אירוע מתגלגל. הממשלה לא חייבת לספק לכם נתונים. אם אני הייתי הם - הייתי טוען שאין לכם זכות עמידה", המשיך שטיין, ואז פנה לנציג המדינה: "למה באמת אתם לא טוענים לאי-זכות עמידה?".

נציג המדינה השיב במעין התנצלות: "לא היה לנו זמן. אדוני צודק", והשופט אלכס שטיין הוסיף בכעס: "לא יעלה על הדעת שגוף שרושם בתוך העתירה שהוא רוצה לשנות את מאזן הדת במדינה יבוא ויטען. מחר יבוא מישהו אחר ויטען...".

בכך תם הדיון הקצר יחסית בבג"ץ, שהחלטתו - הנראית כעת צפויה לטובת הישיבות - תישלח לצדדים בתוך מספר שעות.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר