צפו בתיעוד

ממצא ארכיאולוגי: מדוע ענד יהודי את אפולו

ד"ש מימי המקדש: חותם הנושא את דמותו של 'אפולו' התגלה בעפר הארכיאולוגי בעיר דוד, ולפי ההערכה - מי שענד אותו, הוא דווקא יהודי • מה ליהודי ולמיתולוגיה יוונית? • צפו (מעניין)

מישאל לוי | כיכר השבת |
(צילום: אליהו ינאי - עיר דוד)

במהלך פעילות סינון עפר ארכיאולוגי המתקיימת בגן הלאומי עמק צורים, התגלה חותם אבן ועליו חרות דיוקנו של 'אפולו' היווני. לדברי החוקרים, מדובר בממצא מפתיע ונדיר, שכן עד היום התגלו בחפירות ירושלים מתקופת הבית השני רק שתי גמות חותם מסוג זה.

החותם ששובץ בעבר בתוך טבעת, מתוארך לסוף ימי בית המקדש השני (המאה הראשונה לספירה) והוא עשוי אבן ישפה (jasper) בצבע חום כהה עם שרידי שכבה צהובה - חומה בהירה ולבנה.

הגמה הזעירה עשויה צורה אובלית באורך מירבי של 13 מ"מ, ברוחב מירבי של 11 מ"מ ובעובי של 3 מ"מ. על הגמה ששימשה לחתימת חוזים ומכתבים, סחורות או צרורות כסף, חרות ראשו של 'אפולו'.

לדעת החוקרים – הארכיאולוג העצמאי אלי שוקרון, פרופ' שוע אמוראי-שטרק והארכאולוגית הבכירה מלכה הרשקוביץ, למרות שמדובר בדמות המזוהה עם התרבויות היוניות והרומיות, ניתן לומר בסבירות גבוהה מאד כי מי שענד את הטבעת עם דיוקנו של אפולו, היה דווקא יהודי.

לדברי הארכאולוג אלי שוקרון אשר ניהל את החפירה שבה נתגלה הממצא, "נדיר למצוא גמות חותם שנושאות את דמותו של אפולו באתרים המזוהים עם האוכלוסייה היהודית. עד היום נמצאו שתי גמות כאלה במצדה, עוד אחת בירושלים בתוך גלוסקמה (תיבת קבורה) בקבר יהודי בהר הצופים, והגמה הנוכחית שנחשפת בסמיכות רבה להר הבית ולבית המקדש שעמד על תילו בתקופת השימוש בה".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר