"80% לניצחון"

כך ינצח הנשיא טראמפ בבחירות לנשיאות

התקשורת הישראלית מספידה את טראמפ, אך המספרים מלמדים כי לנשיא יש סיכויים רבים לנצח בבחירות מחר. קובי ברדה, היסטוריון פוליטי אמריקאי, מסביר, בראיון מיוחד (בעולם)

נתנאל לייפר | כיכר השבת |
טראמפ (צילום: shutterstock)

כלי התקשרות בישראל צופים מחר בבחירות לנשיאות ארה"ב את נפילתו של הנשיא טראמפ, אך מתברר כי תמונת המצב בארה"ב מורכבת הרבה יותר וישנם מומחים רבים הסוברים שהנשיא טראמפ שפועל במרץ רב מאד הולך לנצח בבחירות לנשיאות ולהמשיך ארבע שנים נוספות בבית הלבן

קובי ברדה, היסטוריון פוליטי אמריקאי, ראש תוכנית "גל" בשערי מדע ומשפט ומחבר הספר המפתח להבנת דונאלד ג'י טראמפ מסביר בראיון ל'כיכר השבת' למה לדעתו הנשיא טראמפ ינצח בבחירות וישיג את האלקטורים הדרושים בכדי לנצח בבחירות.

לדעתו הסקרים שמתפרסמים כעת בכלי התקשורת לא משקפים נכונה את המצב בארה"ב, "חצינו כבר את שלב הסקרים. חשוב להבין, וזה דבר שרבים בישראל לא יודעים, שבארה"ב חייבים להירשם מראש במסגרת מפלגתית, ללא רישום כזה אי אפשר להצביע. זו העבודה וזה מאפשר לנו לקבל מראש מידע מי הלך להצביע בהצבעה מוקדמת או באמצעות מעטפות אלא שכלל לא בטוח שמי שרשום במפלגה הדמוקרטית ואכן הלך להצביע אכן הצביע למפלגה הדמוקרטית", אומר ברדה.

ברדה מבסס את דבריו על פי מודל שעשה יחד עם ארז גרשון מרצה לסטטיסטיקה, מודל שמנסה לפלח את המצביעים הלא מזוהים בהתאם לדפוסי עבר, ולדעתו ישנו פער גדול לטובת הנשיא.

קובי ברדה (טל גבעוני)

"טראמפ מקיים מאז החלמתו מנגיף הקורונה עשרות עצרות ענק בכל רחבי ארה"ב, כדי להשתתף בעצרת צריך להוריד את האפליקציה של הקמפיין וכך אפשר לעשות הצלבת מידע ביחס למרשם שלו. המפלגה הרפובליקנית מוציאה בסוף כל עצרת את המידע הגולמי, ומתברר ש-30 אחוז מהעצרות של טראמפ מלכתחילה פונות לאזורי הספר, מחוזות שהיו לו בהן אחוזי הצבעה גבוהים אבל מימוש נמוך של מספר המצביעים וטראמפ פועל כדי להגדיל את אחוזי ההצבעה דבר שיכול לשנות משמעותית את מצבו", מסביר ברדה.

הוא מצביע על מקומות בהן מספר התושבים שרשומים במפלגה הרפובליקנית עומד על 30 אלף איש בלבד ובכינוס שנערך במקום הגיעו 30 אלף איש... "אלו מצביעים שלא הצביעו בעבר בכלל ועכשיו מוכנים לעמוד בתור, בחום הכבד כדי להגיע ולהשתתף בעצרת של טראמפ מה שמלמד על כמויות מצביעים גדולות שלא נספרו כלל בסקרים עד עכשיו".

לטענת ברדה על פי המודל שלו ושל ארז "יש סיכוי 80 אחוז, נכון לשבת, שטראמפ מנצח בבחירות וישנן שלוש אפשרויות שזה יקרה או באמצעות ניצחון של טראמפ במדינת פנסילבניה דבר שכרגע לא נראה הגיוני, וההערכה שיש רק כ-5% שזה יקרה.

אופציה נוספת לניצחון של טראמפ, הוא ניצחון שלו במדינת מישיגן, עם 16 האלקטורים שלה, 77.34% סיכוי לטראמפ לנצח את מישגן, ובזאת להכריז על ניצחון, זאת כמובן בהנחה שטראמפ לא מאבד מדינות "אדומות" מסורתיות דוגמת טקסס אותה חולמים הדמוקרטים לכבוש.

אופציה נוספת, שלישית, אותה מציג ברדה היא אופציית הבאנדל, "בנתיב הזה, מספיקות כלל המדינות האדומות והסגולות + שתיים מתוך שלוש המדינות הבאות: וויסקונסין (טראמפ מוביל + 2.1%), נאבדה (טראמפ מוביל +0.5%) או מיניסוטה, שמאז 1972 (!!!) דמוקרטית (טראמפ מוביל + 0.4%)".

טראמפ משפיל את ביידן באחת העצרות

ברדה מסביר, כי הסיבה בגללה טראמפ יכול לנצח במיניסוטה, היא העובדה שהמהומות סביב מותו של פלויד החלו בה, והתושבים שם שעסקיהם נבזזו חשים בצורך לחזק את טראמפ שישיב את הסדר. זו גם הסיבה בה יכול טראמפ לנצח בוויסקונסין גם בה היו מהומות חריפות במחוז קנושה.

הסיפור בנבאדה מעט שונה וקשור לפחד של המדינה הקטנה העוסקת רבות בתיירות מהסגר עליו מאיים ביידן בשל נגיף הקורונה. במידה ויוטל על נבאדה סגר התושבים שם יסבלו מחרפת רעב, "התושבים בנבאדה מעדיפים למות מקורונה ולא מרעב וטראמפ מזכיר להם את האיום של ביידן כל העת", מסביר ברדה.

מדינה נוספת שנכון להיום יכולה לשנות את פני התמונה ולהצטרף ל"אופציית הבאנדל" היא קולורדו, גם בה גדל מאד הפער של טראמפ בהערכות ונראה כי הוא יכול לנצח בה. כאמור טראמפ צריך לנצח רק בשתי מדינות מתוך הארבע האלה לצד שאר המדינות האדומות ולשמור על כסאו.

להערכתו של ברדה כבר ביום רביעי בבוקר נדע מי המנצח הגדול, "אני צופה לתוצאות כבר ביום רביעי, אם כי חשוב לציין שבמידה ובפנסילבניה הדבר יגיע לבית המשפט לא יהיו תשובות סופיות עד יום שישי לפחות".

למרות ההערכות שלו לניצחון טראמפ, ברדה לא חושש במיוחד מניצחון של ביידן, "מביידן עצמו לא צריך לדאוג, הוא איש מהעבר של המפלגה הדמוקרטית, מפלגה שבנתה את עצמה מקואלציות של מיעוטים בהם היהודים מיעוט חשוב ומשמעותי מאד ואין חשש שהוא יפגע בישראל".

הוא מציין, כי בניגוד לעבר של המפלגה הדמוקרטית, "ההווה" שלה, שמיוצג על ידי קמלה האריס שמתמודדת כסגניתו של ביידן נמצאת רגל אחת בעולם הישן של המפלגה התומך בישראל, "היא עצמה נשואה ליהודי והיא ידידתו של המיליארדר הישראלי-אמריקאי חיים סבן, אך הרגל השנייה שלה נמצאת גם בעתיד של המפלגה הדמוקרטית שהוא פרוגרסיבי מאד ובניגוד לשאר העמדות של המפלגה הוא שונה לחלוטין מעמדות העבר של הדמוקרטים בכל הנוגע לישראל.

לטענתו, הציבור האמריקאי ברובו לא מתעניין במיוחד בנושא הישראלי, מלבד האוונגליסטים אליהם קורץ טראמפ במתנותיו לישראל. "למרות שלציבור האמריקאי ברובו לא בדיוק אכפת, הפרוגרסיבים השתלטו על התקשורת והם אלו שמובילים את קולה של המפלגה הדמוקרטית שמתייחסת לישראל כ"כובשת" וככזו שהתנהלותה מול הפלסטינים אינה תקינה".

ברדה מודאג יותר מהאנשים שסובבים את ביידן וימונו על ידו במידה וינצח, "צריך להבין שגם טראמפ לא עוסק ביום יום בישראל, אלא האנשים שמינה לכך ג'ראד קושנר בארה"ב ודייויד פרידמן בישראל, זה מאד תלוי מי האנשים שביידן ימנה כדי לטפל בנושא הישראלי".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר