המחבל שחוסל - תומך דאע"ש

הנציג החרדי בשלטון האוסטרי: "לנו ברור שזהו פיגוע טרור"

חבר מועצת וינה הרב יעקב פרנקל - הנציג החרדי בשלטון האוסטרי - מתאר בשיחה עם 'כיכר השבת' את תחושת הפחד וההסתגרות בבתים בקהילה היהודית מאז אירוע הירי הדרמטי ליד ביהכנ"ס (עולם)

חנני ברייטקופף | כיכר השבת |
הרב פרנקל, ברקע ריצת המחבל (באדיבות המצלם / ללא קרדיט)

שר הפנים האוסטרי עדכן לפני זמן קצר (שלישי), כי אחד המחבלים שהיו מעורבים במתקפת הטרור בה נרצחו אמש ארבעה בווינה, שחוסל על ידי כוחות הביטחון, היה "אסלאמיסט תומך דאע"ש וחמוש בכבדות".

בשיחה עם 'כיכר השבת' מוסיף הרב יעקב פרנקל, הנציג החרדי בשלטון המקומי, כי לא סתם נבחר בית הכנסת המרכזי כמקום בו הכל החל.

השר, קארל ניהאמר, תיאר כי המחבל לבש חגורת נפץ מזויפת, והיו ברשותו רובה סער וכמה אקדחים. "פרסום זהות המחבל עלול לפגוע בחקירה המתנהלת כעת", הוסיפו הרשויות באוסטריה.

כזכור, במתקפה שהחלה ליד בית הכנסת הגדול של וינה, ה'שטאט טמפל', שבמרכז העיר, נרצחו ארבעה בני אדם, שני גברים ושתי נשים, וכן נפצעו 14 בני אדם באורח קשה, אחד בהם שוטר אחד.

בעוד הוא נמצא במשרדו, הסמוך לבית הכנסת, שוחח כאמור חבר מועצת וינה, ר' יעקב פרנקל עם 'כיכר השבת', וסיפר: "במשך כל הלילה, ועד לרגעים אלו, אני נמצא בקשר רציף עם ראשי מערכת הביטחון, ולא ברור להם האם היה זה אירוע אנטישמי בלבד".

"כלומר", הוא מוסיף, "ברור לכולם שלא מדובר במחבל בודד, אלא בארגון מדוקדק של צוות שלם שעדיין לא ידוע מי הוא, אבל בהחלט היה להם מודיעין טוב, ולא סתם הם בחרו להתחיל דווקא באזור מרכז העצבים של הקהילה היהודית".

המרדף אחרי המחבלים

הרב פרנקל, חסיד בעלזא, מסביר: "מי שמכיר את וינה בוודאי יודע, שבית הכנסת נמצא ברחוב צדדי, אך במרכז העיר, סמוך למספר מוקדי בילוי הומי אדם. לכן אנחנו חושבים שלא סתם נבחר המרכז היהודי הגדול כמקום שבו המחבל יתחיל את מסע ההרג שלו".

"בנוסף, הם בחרו את הטיימינג הכי טוב, מכיוון שמהלילה מתחיל סגר בגלל הקורונה, וכל המסעדות ייסגרו. לכן, אמש, רגע לפני, היה זה אחד הלילות העמוסים ביותר במבלים בוינה".

לדברי הרב פרנקל, "לנו ברור שזה היה פיגוע טרור. המרכז הקהילתי פה ספג פיגוע טרור לפני 40 שנה. נקודה מעניינת: בליל הבדולח, ערב השואה, זה היה המקום היחיד שלא ניזוק ממתקפת הנאצים, מכיוון שבבניין הקהילה היו גרים גם גויים, והנאצים לא רצו להטריד את מנוחתם".

מה מידת הפגיעה עכשיו בקהילה היהודית?

"ברוך השם אף אחד לא נפגע. גם המאבטח שלנו - בניגוד לפרסומים - לא נפגע. מי שרואים בסרטוני האבטחה שנפגע, הוא ככל הנראה עובר אורח תמים".

"עוד משהו שחשוב לי להדגיש", מוסיף ר' יעקב: "הקהילה הנחתה את כל היהודים שלא לצאת מהבתים, אך לא ניתנה הנחייה להוריד את הכיפות; ב"ה אנחנו עדיין לא שם".

לדבריו, "בבוקר הזה היהודים קצת מפוחדים, אך אנחנו הרי מלומדים בדברים כאלו. בטוח שנתאושש מהר יותר משאר האוכלוסייה, שכעת נכנסה לטראומה לאומית".

הרב יעקב פרנקל (ללא קרדיט)

האם המשטרה פעלה נכון במהלך האירועים?

"תשמע", מסביר הרב פרנקל: "זה לא כמו בארץ, שכולם כבר מתורגלים באירועים ביטחוניים ודרוכים. יחסית למה שקרה פה, המשטרה פעלה מהר ונכון. יש להבין, שוינה היא אחת משלוש הערים הבטוחות בעולם. אנחנו לא מורגלים באירועי טרור, ולכן אין בכל פינת רחוב שוטר או איש ביטחון להגן, כי אין בכך צורך".

"אני חושב שהמשטרה פה פעלה בצורה הכי מקצועית שאפשר. בחודש האחרון, מאז הסיפור עם המורה בצרפת, אירעו ברחבי אירופה מספר 'אירועים אסלאמיים'. לכן אולי אמש זה הגיע גם לוינה, בה יש קהילה גדולה של מוסלמים. אך לעת עתה לא ברור הרקע, אם כי לא צריך להיתמם וכולם מבינים שמדובר בטרור".

בית הכנסת, המדובר כל כך ביממה האחרונה, הוא בית כנסת חרדי? "לא, אבל זה מרכז הקהילה שלנו, של כולם. זה בעצם העירייה של היהודים. כל יהודי שצריך משהו מהשלטון, מגיע רק לפה, וזה נקרא מרכז העצבים של הקהילה היהודית".

"מדובר בבית כנסת כמו, לצורך הדוגמה, בית הכנסת הגדול בירושלים או בתל אביב. כל הסגנונות מתפללים שם. זה לא בית כנסת רפורמי או משהו כזה. האווירה היא חרדית, אך המתפללים שם פחות חרדים. מלבד בית הכנסת הזה יש בוינה עוד 15 בתי כנסת רגילים, אך זה המוקד ללא ספק. לכן המחבל גם בחר בו, ככל הנראה. בגלל שזה מותג מוכר מאוד".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר