היסטוריה ואקטואליה

כשהגר"צ פרידמן הרגיש "צורך נפשי" לכתוב לרצי"ה קוק

לאחר שבכיר רבני 'הפלג' נשא נאום חוצב להבות נגד חב"ד ודגל התורה, נחשף מכתב נדיר מאת רבי צבי פרידמן שכתב בערב חתונתו, בחודש טבת תשכ"א לראש ישיבת 'מרכז הרב' הרצי"ה קוק אצלו למד (היסטוריה)

ישראל שפירא | כיכר השבת |
הגר"צ פרידמן (צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)

ממש במקרה, ימים ספורים לאחר שבכיר רבני 'הפלג' נשא נאום חוצב להבות כנגד ק"ק חב"ד ומפלגת דגל התורה, נחשף מכתב נדיר מאת הגאון רבי צבי פרידמן שכתב בערב חתונתו, בחודש טבת תשכ"א (1960) לראש ישיבת 'מרכז הרב' הרצי"ה קוק אצלו למד עד למעברו לישיבת פונביז'.

הגאון רבי צבי פרידמן נולד בשנת תרצ"ח (1938) בחיפה, ונשלח על ידי הוריו ללמוד בישיבת 'הישוב החדש', ואח"כ ב'מרכז הרב'. במהלך שנות לימודיו הוא פגש את הגאון רבי יעקב פרידמן שמבוגר ממנו ב-4 שנים, והוא 'שרף' אותו לכיוון המגזר החרדי. ישנם מקורות "ע"פ השמועה" שמתארים שהגר"י פרידמן: "משך את הגר"צ פרידמן בשערות ראשו ממרכז הרב".

המכתב נכתב בטבת תשכ"א (1960) לאחר שהרב צבי פרידמן עבר ללמוד בישיבת פוניבז'. מה שמעניין ביותר בסיפור: שלרב צבי פרידמן היה קשר עם הרצי"ה קוק גם לאחר שהוא עבר מ'מרכז', דבר שסביר להניח שנחשב גם בזמנם ל'עריקה'.

יש לציין שישנו מכתב נוסף שכתב הגר"צ פרידמן לרצי"ה קוק בשנת תשי"ז (1957).

יש לזכור שבתקופה זו ההבדלים בין ישיבות ציוניות דתיות לחרדיות, לא היו כבימינו שיש הבדל תהומי ביניהם, כך שהמעבר לא היה כל כך חד.

המפורסם, שישיבת חברון בתקופתו של הגאון רבי יחזקאל סרנא ,היה לה קשר הדוק עם הרצי"ה קוק וישיבת 'מרכז הרב', קשר כה חזק, - עד שהרצי"ה השתתף בהנחת אבן הפינה לישיבת חברון בשנת תשכ"ג, וכן הגר"י סרנא השתתף בהנחת אבן הפינה לישיבת מרכז הרב.

הרב יחזקאל סרנא נואם בכנס הרבנים בהיכל שלמה (ארכיון המדינה)

יש לציין שלגאון רבי יחזקאל סרנא לא היה קו תקיף כנגד הרבנות הראשית, והוא ביקר בהיכל שלמה שהיה בזמנם סמל של 'הרבנות הראשית' ביחד עם הראשל"צ הרב יצחק ניסים, והרב הראשי הרב איסר יהודה אונטרמן.

הגאון רבי צבי פרידמן, היה ממקורבי מרן הגראמ"מ שך וממעצבי העיתון "יתד נאמן", ועשרות שנים הוא מכהן כדיין בבית דינו של הגאב"ד הגר"נ קרליץ זצ"ל.

הרב סרנא והרצי"ה קוק בהיכל שלמה שנת תשכ"ד (פורסם באלבום רבנו)

בשנים האחרונות, עת החל הפילוג בעולם הליטאי, מונה הרב פרידמן לחבר מועצת גדולי עולם התורה של תנועת בני תורה, במקביל לכהונתו כרב שכונת אור החיים בבני ברק.

לאחר שחלק מתומכי תנועת בני תורה הפסיקו לאכול מהכשר 'שארית ישראל', הקים הרב פרידמן את בד"ץ מסורת ומונה לאב"ד. בעבר עמד הרב פרידמן בראשות ישיבות "תפארת נתניה" ו"בית חלקיה" והיה חבר בד"ץ שארית ישראל.

הגר"צ פרידמן כיהן בשלל עיסוקים, ביניהם: חבר ועדת הרבנים לענייני תקשורת. בימינו מכהן הרב פרידמן כראש הוועדה הרוחנית של עיתון הפלס, וכן הקים ביחד עם הגאון רבי אשר דויטש את קופת "חסדי שלום" - ארגון צדקה לנזקקים.

הגר"צ פרידמן עומד כנשיא רשת תלמודי התורה "תפארת יעקב" שאינו נוטל כספים מהמדינה. בחודשים האחרונים תלמידיו של הגר"צ פרידמן מוציאים פעם בשבועיים מגזין בשם "הבו גודל" וכן גיליון בשם "על משכנות הרועים", במטרה לתת במה לעמדותיו, בנימוק שביטאון הפלג הירושלמי, הפלס, מתעלם מהן.

• • •

במהלך לימודיו בישיבת פונביז' הגר"צ פרידמן נישא לבת גילו הרבנית עליזה, בתו של הרב מרדכי מאיר קרפ, תלמיד חכם וממקימי ישיבת לומז'ה בפתח תקווה, נמנה על לוחמי מחתרת 'ההגנה', שהשתתף במלחמת העצמאות והתפרנס מחנות המכולת שברשותו.

בימים האחרונים חשף החוקר צוריאל חלמיש מכתב של הגר"צ פרידמן אל רבו הרב צבי יהודה קוק, מיד לאחר אירוסיו. "הרגשתי צורך נפשי לכתוב לכבוד הרב", הוא מציין, "ולשתפו בשמחתי". הוא גם מדגיש בפני הרצי"ה את העובדה שארוסתו היא בתו של איש המתפרנס ממלאכתו וקובע עתים לתורה.

"נקוה שהכל יעלה בכי טוב בע"ה", הוא חותם. "בברכה, תלמידו צבי פרידמן".

מכתבו של הגר"צ פרידמן לראש ישיבת 'מרכז הרב' (באדיבות צוריאל חלמיש)

וכך לשון המכתב המלא:

ב"ה יום ו' ד' טבת תשכ"א

לכב' הרה"ג ר' צבי יהודה קוק שליט"א

הברכה והשלום!

זה זמן רב שלא כתבתי לכב' הרב מכתב כלשהו. אולם הרגשתי צורך נפשי לכתוב לכב' הרב ולשתפו בשמחתי. התארסתי השבוע בשעטו"מ עם בחורה, מורה ב"בית יעקב" בתל-אביב. היא תושבת פתח תקווה, שם משפחתה קרפ, אביה חנווני, אולם מקדיש כל יום כמה שעות ללימוד, מוקיר רבנן ואיהו גופיא צורבא מרבנן, למד בישיבות בחו"ל בעיקר בגרודנה ו[?] וגם בתו מלאה אהבת תורה.

נקוה שהכל יעלה בכי טוב בע"ה.

בברכה

תלמידו

צבי פרידמן

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר