על שולחן הניתוחים

למה פריד מקליט קאברים / ביקורת סינגלים

גדול הזמר החסידי הוציא אתמול קאבר ללהיט של חנן בן ארי, חודשיים בלבד לאחר צאת המקור, האם זו בחירה מקצועית נכונה? "המבקר" נתנאל לייפר בטור הביקורת השבועי (מגזין)

נתנאל לייפר | כיכר השבת |
(צילום: חיים טויטו)

שני סינגלים של אברהם פריד בשבוע אחד זו חגיגה למוזיקה היהודית, כשהפעם פריד מעניק שיר אחד לחובבי הז'אנר החסידי "חסד ומשפט" בלחנו של אלי גרסטנר, ושיר אחד לחובבי המוזיקה היהודית ישראלית "שבורי לב", שנכתב, הולחן (בשיתוף עם אוריאל ויינברגר) וגם בוצע במקור על ידי הזמר והיוצר חנן בן ארי.

אני אתמקד בביצוע של 'שבורי לב' בו פריד מביא בעיניי את האיכויות שאנו כל כך מחכים להם ממנו, בניגוד לשירים בעבר ששר גדול הזמר החסידי בעברית, בהם היה נשמע פחות טבעי ונכון, הביצוע הפעם מחמיא במיוחד לשיר ולפריד עצמו.

המילים הנוגעות יוצאות מפיו של פריד כשקולו נשבר ומעביר לחלוטין את תחושת התפילה והתחינה של השיר שכולו שבח והודיה לבורא עולם.

בראיונות עבר אמר בן ארי שהשיר נכתב במקור עבור פריד, אך לבסוף לא שוחרר על ידו עד שבן ארי החליט להקליט אותו בעצמו, אך אז בתרגיל יח"צני נחמד משותף של שני האמנים, הציע בן ארי בסרטון ברשת אתגר מוזיקלי לפריד שנענה בשמחה והוציא את הביצוע שלו תוך ימים ספורים בעיבודו המוזיקלי של יובל סטופל.

העיבוד מותיר לפריד ולקולו את מרכז הבמה ולא לוקח ולא שבריר של פוקוס מהביצוע הכל כך יפה של הזמר הוותיק ששוב הזכיר לי, אחרי שורת סינגלים שפחות מצאו את דרכם אל ליבי, למה אני כל כך אוהב אותו.

מי שעוקב אחריי יודע עד כמה אני לא נוטה להתלהב מקאברים במיוחד כאלה שמבוצעים זמן קצר לאחר צאתו של המקור, ואכן ייתכן והביצוע של פריד קרוב מידי מבחינת לוח הזמנים לביצוע של של בן ארי והתחושה היא של קאבר מוקדם מידי, אך עדיין נהניתי לשמוע אותו בשל האיכויות הרבות שלו.

חשוב לזכור, כי "שבורי לב" של פריד יפתח דלתות רבות ש"שבורי לב" של חנן בן ארי לא יצליח לפתוח כך שמבחינת שני האמנים מדובר ב'ווין ווין' סיטואשיין ואולי במהלך שיתניע מחדש את השיר שזכה כבר ל1.5 מיליון צפיות ביוטיוב בביצוע המקורי של חנן מלפני כחודשיים.

הסינגל החדש של איתי עמרן "שניה לפני", חושף איכויות נוספות של הזמר והיוצר המרגש הזה. איתי עמרן כבר כותב לאחרים ולעצמו במשך עשור אך רק בשנה האחרונה הוא מצליח גם לקבל מעט מההכרה לה הוא ראוי.

השיר הקודם של עמרן "פעם אחת" היה הגרסה הפולקית והמלטפת שלו בשיר החדש הוא חושף לנו גם את המקום היותר רוקיסטי שלו עם בלדת רוק וגיטרות חשמליות וזה נשמע פשוט נהדר.

על העיבוד וההפקה המוזיקלית הופקד תומר מתנה שמוציא מעמרן גם סלסולים עדינים וענוגים לצד שירה עוצמתית יותר בפזמונים.

סינגל הבכורה של הזמר והחזן אייב כהן, בו הוא מארח את הזמר הוותיק והמוערך ריבי שוובל - "שבת", הוא אחד השירים החסידיים היפים שיצאו בשנה האחרונה. הלחן של יוסף שיק לצד העיבוד של דני גרוס יוצרים יחד להיט חסידי שמזכיר מאד את הימים הגדולים של להקת "דבקות" בה כיכב שוובל לפני כשני עשורים.

גם כהן בעל קול יפיפה וקלאסי במיוחד, והסינגל החדש שלו הוא נקודת פתיחה מצוינת בהיכרות שלנו איתו. אני כבר מחכה לראות באיזה שירים יבחר בעתיד.

להערות והארות ומתכונים לערייס נוטף שומן כבש: nl@kikar.co.il

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר