תמונת מצב

אלו כל המהלכים שנותרו בידי דונלד טראמפ

יותר משבוע לאחר הבחירות בארה"ב ועדיין אין הכרעה רשמית על זהות המנצח, למרות הכרזת התקשורת. מהן האפשרויות שעומדות בידי הנשיא דונלד טראמפ ומה הם סיכוייו? (בעולם)

נתנאל לייפר | כיכר השבת |
(צילום: שאטרסטוק)

המצב בארה"ב, יותר משבוע לאחר הבחירות עדיין סבוך ומורכב משפטית. ג'ו ביידן אמנם הוכתר בידי רשתות התקשורת בארה"ב ומתהדר בתואר "הנשיא הנבחר", אך מבחינה חוקית הוא עדיין לא יכול לעשות זאת באופן רשמי, שכן התוצאות לא הוכרזו באופן סופי והכרזת הרשתות לא מספיקה ללא הודאתו בתבוסה של הנשיא דונלד טראמפ.

סקר 'מורנינג קונסול' שפורסם ב'פוקס ניוז' מעלה, כי 70% מהרפובליקנים חשים שהבחירות לא היו חופשיות ולא היו הוגנות. עוד מעלה הסקר כי 78% סוברים ששלושת ימי ההארכה עבור הקולות במעטפות הוביל לזיופים נרחבים. 72% מאמינים שישנן מעטפות ש'טיפלו' בהן.

מי שמנתח את המצב בארה"ב לאשורו הוא קובי ברדה, היסטוריון פוליטי אמריקאי, ראש תוכנית "גל" בשערי מדע ומשפט ומחבר הספר המפתח להבנת דונאלד ג'י טראמפ, שמנתח ועוקב באופן שוטף אחר הבחירות בארה"ב.

"צריך להבין שכרגע המצב בארה"ב סבוך מאד מעבר לשאלה המשפטית, 70% מהרפובליקנים, שזה בסביבות 50 מיליון מצביעים לא מאמינים ביושרה של הבחירות. זה מסוג הדברים שמפרקים חברה. ההיגיון מחייב לאפשר הליך שקוף וברור של בדיקת כל הטענות, בכדי להישען על לגיטימיות. זה הבסיס למשילות, כל משילות", אומר ברדה ל'כיכר השבת'.

לדעתו, ישנם שלושה ראשי טיפול משמעותיים על הפרק מבחינתו של טראמפ. הראשון, טיפול בנושא הזיופים, "מטהו של טראמפ, החתים אלפי עדים על חשד להפרה של זיופים. כעת, בחלק מהמדינות כבר החלו תהליכי ספירה חוזרת (וויסקונסין לדוגמא) ואחרים בהמשך (ג'ורג'יה למשל)".

"התהליך של ספירה חוזרת מתחיל במה שנקרא "קאנבסינג" (ווידוא). במסגרת המקדמית הזו, עוברים בהליך מקדמי על הפתקים ומכונות ההצבעה, ובודקים התאמות לתאריכים, רישום, ספירה וכו'. התהליך הזה יסתיים רק באזור ה-17/18 לנובמבר", מסביר ברדה .

"אחרי שמוסרים הפתקים הלא כשרים (ככל שנמצאו), מביאים המפלגות את האנשים לתת עדות בפני ועדת הסופרים של הקאנבס. ככל שמתרשמים שבקלפי x, מחוז y, יש 1000 קולות שצריכים להיפסל, נמשכים החוצה, באופן עיוור, 1000 פתקים לפני הספירה החוזרת. לצדדים יש 24 שעות לערער לביהמ"ש. רק לאחר זאת, יוצאים להליך ספירה מחודשת, של כל קול, שיסתיים להערכתי בשבוע האחרון של נובמבר", מוסיף ברדה על התהליך המורכב והארוך, ומציין כי לבסוף, על כל ההליך, ניתן לערער לביהמ"ש עליון של המדינה ולבסוף לביהמ"ש עליון של ארה"ב.

דרך נוספת שעומדת על הפרק בידי אנשי טראמפ: הפרות חוקי בחירות. "במהלך הבחירות, בחלק מהמדינות (פנסילבניה לדוגמא) ניתן צו שופט, המחייב למשקיפים לבצע את עבודתם, במרחק של כשני מטר. למרות הצו הזה, בחלק מהמחוזות (6 כאלה למשל בפנסלבניה) כ-450,000 קולות נספרו וללא הפיקוח, שנקבע בצו שופט", מסביר ברדה.

הוא מציין כי מקומות נוספים, לא אפשרו פיקוח נאות, ועתירות בנושא הוגשו במגוון רחב של מדינות, האחרון שבהם בביהמ"ש בהאריסבורג, פנסלבניה. ביהמ"ש יכול להחליט שבגלל אי סדרים והפרת צו, הוא פוסל את הספירה.

הדרך השלישית שעומדת בידי טראמפ קשורה לנושא חוק הבחירות "זהו לטעמי, הטיעון החזק ביותר שיש לטראמפ ביד. בגלל השינוי המהיר של חוקי הבחירות, מה שאפשר לעשרות מדינות להצטרף לחמש מדינות בלבד (שפעלו בשיטה זו ערב בחירות 2020) שאישרו הצבעה בדואר, חלק מהמקומות לא הספיקו לעבור הליך מלא ושלם של קביעת יום הבחירות", אומר ברדה.

לטענתו, החוקה האמריקאית קובעת כי הקונגרס קובע את תאריך הבחירות שהיה ב3.11.2020. החלטת בית המשפט המקומי בפניסלבניה ובמדינות נוספות להאריך את מועד קבלת המעטפות שהוחתמו ביום הבחירות כמה ימים לאחר מכן יכולה להיפסל בידי בית המשפט העליון בטענה שלא היה להם את הסמכות על פי החוקה להאריך את זמן הבחירות.

"אני מכיר את כל הטיעונים על החשיבות הקול שהצביע, ושזה לא אשמתם כי ככה אמרו להם, אבל בתכלס? אם זאת ההחלטה של ביהמ"ש העליון? הקולות ייפסלו", אומר ברדה.

ההערכות על פי כלי התקשורת בארה"ב, כי בפנסילבניה לבדה יש בין 40 אלף למאה אלף קולות שכאלה, כרגע, הפער בפנסלבניה עומד על כ -45,000 לביידן והחלטה כזאת של בית המשפט יכולה לשנות את פני הדברים.

"כרגע צריך להתאזר בסבלנות, נותנים למערכת לבדוק, לא משתמשים בטענות של: אבל התקשורת כבר קראה את הזוכה ביידן, בטח שעדיין הקולות נספרים, וההליך המשפטי נמצא בחיתוליו", אומר ברדה ומוסיף כי גם הוא סבור שהסיכוי שתוצאות הבחירות יתהפכו על פיהן וטראמפ יישאר בבית הלבן נמוכים מאד, אך חשוב לציין כי הסיפור עדיין לא הסתיים לחלוטין.

הלילה דווח, כי קמפיין הבחירות של דונלד טראמפ הודיע כי בכוונתו להגיש עתירה חדשה במישיגן, שבמסגרתה ידרוש לעכב את אשרור תוצאות הבחירות במדינה זו, עד אשר ניתן יהיה לבדוק שכל הקולות שהוטלו בה היו "חוקיים". יצוין, כי מישיגן היא אחת ממדינות המפתח והפער בינו לבין טראמפ גדול יחסית - יותר מ-100,000 קולות מה שהופך את סיכוייו של טראמפ לשינוי נמוכים למדי.

קמפיין הבחירות של ג'ו ביידן דחה את הטענות ואמר כי מדובר ב"הצגה" שנועדה "להטמיע במוחם של חברי קבוצה באוכלוסייה את הרעיון שהבחירות היו לא-לגיטימיות".

עורך דין בכיר בקמפיין ביידן, בוב באואר, אמר בשיחה עם עיתונאים כי "תהיה הצגה, אבל היא תוצג בפני קהלים הולכים ומתמעטים, עד אשר היא תתרוקן לחלוטין וג'ו ביידן וקמלה האריס יישאו את שבועתם".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר