בעתירה לביה"מ

הנשים החרדיות מתקוממות: "סוגרים לנו את בית היולדות"

תושבי שכונות מרכז העיר ירושלים, בהם מספר נשים חרדיות, עתרו לבית המשפט בדרישה להורות על הפסקת הליכי הסגירה של 'מחלקת היולדות' הפעילה עדיין במתחם בו היה בי"ח ביקור חולים (חרדים)

חיים גולדברג | כיכר השבת |
תינוקות ואימותיהם, במחלקה (צילום: Flash90)

שבעה מתושבי השכונות החרדיות במרכז ירושלים עתרו לאחרונה לבית המשפט, בדרישה לבטל את התכנית לסגור את מחלקת היולדות שבקרבת מגוריהן ומשמשת אותן באופן קבוע.

העתירה, שהגישה עמותת 'ירושלים שקופה' לבית המשפט המחוזי בעיר, בשבתו כבית משפט לעניינים מנהליים, עוסקת במתחם בית החולים ביקור חולים לשעבר, בו פועלת בשנים האחרונות שלוחה של מחלקת היולדות של בית החולים שערי צדק.

מעבר לשורת פגמים פרוצדורליים ומהותיים, שלפי העתירה קיימים בהחלטת הסגירה שיצאה מהוועדה המחוזית לתכנון ובניה, הנשים שהגישו אותה מתארות: "ילדינו נולדו בביקור חולים, חלקם כבר מזה מספר דורות, ואנו רוצות ומקוות שנוכל גם בעתיד לפנות לשם ללידות נוספות. ההחלטה על ביטול השימוש לבית חולים ולבית יולדות, פוגעת בנו ובמשפחותינו".

לעתירה אף מצורפת עצומה, עליה חתמו כ-1,500 תושבים, התומכים בה, ועל כך נכתב: "יש להניח כי ישנם אלפים רבים של תושבים נוספים, הן המתגוררים בסמוך לבית החולים והן מכל רחבי ירושלים, אשר ביצעו את הלידות שלהם בביקור חולים ו/או מעוניינים בביצוע לידות במקום בעתיד, ואשר נפגעים מההחלטה לבטל את השימושים, אך הם כלל לא מודעים להחלטה, אשר במגבלות הזמן והקורונה לא הגיעה לידיעת כלל הציבור".

הכניסה למבנה, היום (צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)

כידוע, בית החולים ביקור חולים נוסד לפני כ-150 שנים ברובע היהודי בירושלים. בשל גדילת האוכלוסייה, עבר ביקור חולים למיקומו הנוכחי, במרכז העיר, ועם השנים, בעקבות קשיים כלכליים, מונה לעמותה המנהלת את ביקור חולים מפרק והופעלה תכנית הבראה, בסיומה נחתם הסכם עם בית החולים שערי צדק שצמצם את הפעילות אך הותיר בעיקר את מחלקת היולדות.

מאז, קמפוס ביקור חולים "נותן שירות חשוב ביותר בתחום הלידות, הן לאלפי התושבים המתגוררים סמוך אליו, והן לתושבים רבים משכונות ירושלים ואף מחוצה לה הבאים ללדת שם. מתוך כ- 22,000 לידות המבוצעות בשנה בשערי צדק, כ- 6,000 מתבצעות בשלוחה בביקור חולים", נכתב בעתירה.

יצוין, כי בדיון בוועדה לתכנון ובניה אמרה מתכננת המחוז שירה תלמי-באבאי, כי "בית היולדות הינו שימוש מוצלח במקום, ולפי עמדת 'שערי צדק' רק לידות בסיכון יופנו מראש לבית החולים המרכזי, וכן שאם חלילה יש סיבוך ניתן להגיע באמבולנס במהירות לבית החולים".

נציגי הוועדה המקומית ועיריית ירושלים ציינו אף הם את הביקוש הגדול ללידות בבית החולים, "באופן שמאפשר לתושבי האזור, שלרבים מהם אין רכבים, להגיע ברגל ללידות וכן לביקורים, ולכן יש לאפשר את המשך פעילות בית היולדות במקום".

גם נציגת שערי צדק וסמנכ"לית בית החולים רות רלבג אמרה, כי לאור הביקוש הגדול של הציבור באזור ביקור חולים ללידות במקום, תחום זה התחזק מאז ששערי צדק קיבלו את הניהול וההפעלה, ושערי צדק אף השקיע הרבה מאוד מיליוני שקלים לשיפור התשתיות.

"קיים חשש מהביקורת הציבורית הרבה של האוכלוסייה שבאה ללדת שם, שרגילה כבר עשרות שנים ללכת ברגל וללדת במקום", הוסיפה סמנכ"לית בית החולים שערי צדק.

העותרות מצידן מדגישות, כי "לא ניתן משקל ראוי לחשיבות הרבה שיש לקיום בית היולדות בביקור חולים מזה מספר דורות, הן מבחינת המרקם העירוני הכללי והן מבחינת התושבים הרבים המתגוררים באזור ומשתמשים בשירותיו, ‏ כאשר גודל האוכלוסיה באזור צפוי להכפיל את עצמו בשנים הקרובות. לתושבים רבים באזור אין רכב, והם מגיעים ברגל ללידה בביקור חולים. זהו חלק מאורח החיים של תושבי האזור, וביטולו יפגע בהם פגיעה קשה".

"יוטעם", הן מדגישות, באמצעות עו"ד עודד בריק, כי "לאור זאת, הוצאת בית היולדות ממיקומו הנוכחי לא רק שתיפגע באורח חיינו והסתמכותם של אלפי תושבים, אלא שהיא עצמה עלולה אף לגרוס לסיכונים בריאותיים".

הן מוסיפות ומציינות, כי "רבים העדיפו ללדת דווקא בביקור חולים, בגלל שהוא אינו חלק מבית חולים גדול בו ישנו חשש מוגבר להידבק בזיהומים. סוגיה זו אף קיבלה משנה תוקף בעת מגיפת הקורונה והחשש מהידבקות בבתי החולים הגדולים בהם יש מחלקות קורונה, שגרמו להעדפה ללדת בביקור חולים".

ולסיום, נכתב בעתירה שהוגשה ע"י העמותה של הרב נתן קרמר: "אשר על כן, מתבקש בית משפט נכבד זה לקבל את העתירה, ולקבוע כי ההחלטה להסיר את השימושים לבית חולים ובית יולדות מרשימת השימושים המותרים בתכנית, מבלי לפרסמה כדין לציבור הרחב ולאפשר לו להביע עמדתו לגביה, הינה פגומה ובטלה או שיש לבטלה".

חלק מנימוקי העותרות (סריקה)

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר