היסטוריה ואקטואליה

לִבִּי יְאַוֶּה לְחַבֵּק עֲפַר; הצ'אלמרים שעשו כסף מעפר הארץ

כצפוי, הצ'אלמרים שחיפשו פרנסה בנרות, עשו מעפר ארץ ישראל מסחר לא רע, ומכרו שקיות עפר בחו"ל, וטענו שהוא הגיע מארץ ישראל. אך היו גם רמאים במסחר הזה (היסטוריה)

ישראל שפירא | כיכר השבת |
אילוסטרציה (צילום: פלאש 90)

פרק ג': בפרק הראשון עסקנו בעפר הקדוש של ארץ ישראל, ועל מנהג צדיקים לנשק ולהתגלגל בחולות ארצנו הקדושה ובפרק השני כתבנו על החול והעפר הקדוש של ארץ ישראל שנמכר ליהודי התפוצות, שנהגו להיקבר איתו, ובכך לכפר על חטאיהם.

כצפוי, הצ'אלמרים שחיפשו פרנסה בנרות, עשו מעפר ארץ ישראל מסחר לא רע, ומכרו שקיות עפר בחו"ל, וטענו שהוא הגיע מארץ ישראל.

צער רב שהיו רמאים שלקחו עפר טמא מגלות ליטא, בריסק, ויזניץ, בעלזא, וילנא, טעלז ואומן[1][2], ושיקרו במצח נחושה על הקונים שהוא הגיע מאדמת ארץ ישראל הקדושה.

על כך אנו למדים מדבריו של הגאון רבי יחזקאל קצנלנבוגן מהמבורג, שחשד בשקרן כזה שניסה למכור לו עפר קדוש מצפת, וכך דבריו: "בא אלי איש מארץ הקודש ... הוציא מאמתחתו עפר ארץ ישראל ונשבע שזה מן אדמת ארץ ישראל מן הקברות דק"ק צפת תוב"ב ולא קיבל ממני פרוטה".

על האהבה והתשוקה לעפרה הקדוש של ארץ ישראל, שורר גדול הפייטנים רבי יהודה הלוי:

"צִיּוֹן לְפָנִים הֲלֹא הָיִית יְפַת מַרְאֶה אֵיךְ נֶהְפְּכוּ לִשְׁחוֹר תָּאֳרֵךְ, וּפָנָיִךְ

אֵת אֶרְאֶה יָפְיֵךְ אֶקְרָא מְשׁוְֹרַרִים בְּשִׁיר עֵת אֶחֱזֶה עָנְיֵךְ אֶקְרָא מְקוְֹנַנָיִךְ

לִבִּי יְאַוֶּה לְחַבֵּק בִּזְרוֹעוֹת עֲפַר אַרְצֵךְ וְאֶחְשׁוֹק בְּפִי נַשֵּׁק אֲבָנָיִךְ

עֵת אֶרְאֵךְ בִּהְיוֹת נִבְנֵית בְּנֺפֶךְ וּפוּךְ...".

• • •

היחס לעפרה הקדוש של ארץ ישראל היה עד לדורות המאוחרים. הובא בספר "אורח דוד" על הגאון הירושלמי הנודע רבי דוד בהר"ן, "שכל לילה היה מנשק את הגדר שלפני ביתו, ואח"כ היה מתגולל בעפר הארץ לקיים את מה שנאמר 'כִּי רָצוּ עֲבָדֶיךָ אֶת אֲבָנֶיהָ וְאֶת עֲפָרָהּ יְחֹנֵנוּ'".

גם המקובל הנודע, השל"ה הקדוש שטרח ממאמצים מרובים לעלות לארץ ישראל, כתב לבניו על נישוק החול והאבנים, וכך דבריו: "באנו לצפת בשלום, ונפלתי על הארץ ונשקתי את האבנים ואת העפר לקיים מה שנאמר 'כִּי רָצוּ עֲבָדֶיךָ אֶת אֲבָנֶיהָ וְאֶת עֲפָרָהּ יְחֹנֵנוּ'".

[1] אומנם חשוב לציין שישנם מקורות בקרב ק"ק חסידי ברסלב שבמאתיים שנים האחרונות אדמת אומן התקדשה, והרי היא כארץ ישראל לכל דבר.

[2] המקורות שמצאנו לטומאה בארץ העמים במקרא הם ספר עמוס: "לָכֵן כֹּה אָמַר ה': אִשְׁתְּךָ בָּעִיר תִּזְנֶה, וּבָנֶיךָ וּבְנֹתֶיךָ בַּחֶרֶב יִפֹּלוּ, וְאַדְמָתְךָ בַּחֶבֶל תְּחֻלָּק, וְאַתָּה עַל אֲדָמָה טְמֵאָה תָּמוּת, וְיִשְׂרָאֵל גָּלֹה יִגְלֶה מֵעַל אַדְמָתוֹ". וכן ספר יהושוע "וְאַךְ אִם טְמֵאָה אֶרֶץ אֲחֻזַּתְכֶם, עִבְרוּ לָכֶם אֶל אֶרֶץ אֲחֻזַּת ה' אֲשֶׁר שָׁכַן שָׁם מִשְׁכַּן ה' וְהֵאָחֲזוּ בְּתוֹכֵנוּ"

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר