מרכיבים ממשל

דיווח: זה מזכיר המדינה החדש של ג'ו ביידן

ג'ו ביידן ממשיך בההיערכותו לכניסה לבית הלבן, למרות חוסר שיתוף הפעולה של ממשל טראמפ. בינתיים, על פי הדיווח, אנתוני בלינקן, המועמד לתפקיד שר החוץ של ארה"ב (בעולם)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
טוני בלינקן (צילום: מחלקת המדינה האמריקאית)

למרות הבלגן המשפטי והסאגה שעדיין לא הסתיימה בבחירות לנשיאות ארה"ב, ג'ו ביידן נערך לקראת כניסתו לבית הלבן והחל לתכנן את הכוורת שתקיף אותו. על פי הדיווחים, ביידן מתכוון למנות לתפקיד מזכיר המדינה, את יועצו המדיני היהודי, אנתוני (טוני) בלינקן, מי שהיה בעבר סגנו של מזכיר המדינה לשעבר, ג'ון קרי.

מבחינת ישראל מדובר לבנתיים בכיוון חיובי, שכן בלינקן אמר בתחילת החודש כי לביידן אין כוונה להחזיר את השגרירות האמריקנית מירושלים לתל אביב. עם זאת, העריך בלינקן שביידן יורה להקים מחדש את הקונסוליה שהייתה אחראית על היחסים עם הפלסטינים וככל הנראה ישראל צפויה לסבול מלחץ בכיוון זה.

בלינקן בן ה-58 ייעץ לביידן גם בקמפיין שלו למועמדות לנשיאות מטעם המפלגה הדמוקרטית לנשיאות ב-2008. קודם לכן עבד ככותב נאומים בבית הלבן תחת הנשיא ביל קלינטון, ובהמשך ייעץ לו בנושאי ביטחון לאומי. הוא נחשב לאדם שקול ושקט.

בכל מקרה ביידן מתכוון לחזור גם להסכם הגרעין עם איראן בצורה כזו או אחרת כמו גם להסכם האקלים שנחתם בפריז ב-2015 ויבטל את עזיבתה של ארה"ב את ארגון הבריאות העולמי, צעדים שנקט טראמפ בזמן כהונתו.

מי שכבר העביר מסר לארה"ב הייתה סעודיה, שגריר סעודיה באו"ם, עבדאללה אל-מועלימי, אמר בראיון לרשת פוקס כי "אף אחד לא יהיה מספיק נאיבי לחזור להסכם, שהוכיח לעולם כולו שהוא נכשל".

אל-מועלימי הוסיף, כי ארצו תהיה מוכנה לנרמל את יחסיה עם ישראל במקרה שירושלים תסכים להקמת מדינה פלסטינית ולמתן זכות להגדרה עצמית לפלסטינים. "ברגע שזה יקרה, לא רק סעודיה, אלא כל מדינות ערב יהיו מוכנות לנרמל את יחסיהן עם ישראל", אמר. "בחריין ואיחוד האמירויות הן מדינות עצמאיות וריבוניות, ואנו מכבדים את החלטותיהן", אמר כשהתייחס להסכמי השלום שלהן עם ישראל.

על פי הדיווחים בארה"ב, ייתכן שביידן יודיע גם על מינוי שר הגנה, כשעל פי השמועות הוא ימנה לתפקיד את מישל פלורנוי, תת שר ההגנה למדיניות בכהונה הראשונה של אובמה. כמו כן, על פי הדיווחים ימנה ביידן את ג'ייק סליבאן ליועץ לביטחון לאומי. סליבאן ייעץ לממשל אובמה בכל הנוגע למו"מ על הסכם הגרעין עם איראן, וגם שימש יועצו לביטחון לאומי של ביידן כסגן הנשיא.

עוד מינוי מסתמן, על-פי דיווחים בארה"ב, הוא זה של לינדה תומאס-גרינפילד לשגרירת ארה"ב באו"ם. תומאס-גרינפילד כיהנה בתקופת ממשלו של אובמה כעוזרת מזכיר המדינה לענייני אפריקה.

בינתיים, טראמפ וצוותו מונעים שיתוף פעולה עם צוות המעבר של ביידן והם מסרבים להודות בהפסד בבחירות. טראמפ פתח במערכה משפטית בדרישה לספירה חוזרת במספר מדינות תוך תקווה גם אם קלושה לשינוי התוצאה. טראמפ גם מונע מביידן לקבל תדריכי מודיעין רשמיים אותם מקבל בדרך כלל הנשיא הנבחר ובכך פוגע ביכולותו של ביידן להיערך לכניסה לבית הלבן.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר