ריאיון באולפן 'כיכר'

אייל ארד: 'לא רואה אפשרות אחרת מלבד הליכה לבחירות'

המשבר הפוליטי; ההתלבטות של גנץ; ההערכה שלו שהולכים לבחירות; הזינוק של בנט והאפשרות שיתפוס את מקומם של החרדים ומשבר החרדים והחילונים. היועץ האסטרטגי אייל ארד באולפן (TV)

ישי כהן | כיכר השבת |
(ניהול אולפן: יוחנן בלייך)

היועץ האסטרטגי, אייל ארד, מי שייעץ לכל ראשי הממשלה האחרונים, כולל בנימין נתניהו, והפך למי שניהל נגדו את הקמפיין הקשה ביותר ב-2015, בריאיון מיוחד באולפן 'כיכר השבת', על המשבר הפוליטי המאיים בבחירות רביעיות.

בפתח דבריו מעריך ארד כי ישראל הולכת לבחירות: "זה נראה שאין דרך לצאת מהפלונטר הזה, הוויכוח הוא לא על תקציב אלא על הרוטציה, האם נתניהו מתכוון לקיים את הרוטציה עם גנץ או לא, התשובה היא כרגע לא. גנץ לא מוכן לוותר, המוצא היחידי הוא פירוק של העסק. הרוטציה הייתה הדבק של הקואליציה הזו.

לא מתכוון לקיים את הרוטציה. בנימין נתניהו (צילום: גילי יערי, פלאש 90)

"הבעיה שאם נלך לבחירות אנחנו עלולים למצוא את עצמנו בסיטואציה שהיינו אחרי הבחירות הראשונות, השניות והשלישיות".

כרגע גנץ מחזיק במחצית מהתיקים, מה האינטרס של גנץ ללכת לבחירות, רואים את הסקרים, הוא ימצא עצמו ללא כלום, כמו אבי גבאי ושאול מופז

"הוא יגמור מבוזה ומושפל. כל הסיפור של גנץ היה להחליף את נתניהו. כל הכניסה לממשלה הייתה זה שיש דד ליין לסיום כהונת נתניהו. ברגע שהוא מוותר על הרוטציה - הוא מוותר על הסיבה הראשונית של קיום הממשלה הזו".

אם הוא היה שואל אותך מה לעשות, מה היית מייעץ לו?

"אני אומר שלהחזיק בתיקים זה חסר משמעות, בוודאי בהתנהלות הממשלה הזו שהיא לא מתפקדת. אין שום משמעות לתפקיד שר. אבל הייתי אומר לו מה אתה דורש? אתה דורש דברים של פוליטיקאים, מינוי של מפכ"ל. את הציבור מעניין מי המפכ"ל שנותן לו דו"ח? או מערכת החינוך, מיליון אנשים יושבים בבית בלי פרנסה עם חשש שגם לא תהיה להם פרנסה. מישהו מטפל בזה? אם גנץ היה הולך על הדברים האלה, אז הוא היה מפרק את הממשלה על אינטרס של הציבור, אבל לפרק ממשלה על מינוי של הוד בצר - זה ממש מגוחך".

יגמור מבוזה ומושפל. בני גנץ (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

ייתכן שגנץ מתעסק בנושאים של הברנז'ה המשפטית ושוכח שלא לזה הציבור מצביע?

"ברור, זו מחלה של הרבה פוליטיקאים. מתעסקים בהליכים הפוליטיים, מה שמעניין במזנון הכנסת והפרשנים. היום את הציבור מעניין רק שלושה דברים: פרנסה, בריאות ומערכת החינוך".

הזכרת את מערכת החינוך במגזר החרדי, עדיין החרדים במקום האחרון של התחלואה

"אתה מסתכל גם בעולם, איפה שיש סגרים מערכת החינוך מתפקדת. בוודאי שאני מבין את החרדים, אבל מה שלא מקובל זה שהם פורשים מהכלל. להם גורל אחד ולילדים שלי גורל אחר? זה יוצר הרבה מתח ואיבה שהיה אפשר להימנע מהם".

אתה מסתכל על הקרע בין החרדים לחילונים, זה ניתן לריפוי?

"אני חושב שכן, אבל האחריות הראשונה היא על הציבור החרדי, ואני לא אומר את זה משנאת חרדים. בסוף מי שפרשו מהכלל זה הם. האיבה שהתעוררה כנגד החרדים לא נרשמה על דברי הסתה של פוליטיקאים, גם לא על נושא השירות בצבא. הם נתפסים כמי שדאגו לעצמם ופרשו מהכלל וסיכנו את הכלל".

המגן הגדול על נתניהו. אריה דרעי (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

כשמסתכלים על התחלואה בישראל, הערבים היום 45% מהתחלואה החדשה, לא מדברים עליהם 10% ממה שדיברו על המגזר החרדי

"יש הרבה צדק, הרבה בסיס לתחושת הנרדפות של החרדים. אני לא מנסה להגיד שיש צד לבן וצד אחד כולו שחור. אין צד שהוא צודק לחלוטין. אבל השאלה על מי האחריות לקום ולטפל. הנפגעים העיקריים זה החרדים, לכן אני מצפה מהם לחשוב איך מנסים לחבר מחדש את הגשרים".

לדבריו: "הציבור החרדי, בעיקר שנמצא בעמדות הנהגה, צריך להראות שהדאגה שלו לא רק לנו החרדים, אלא לכלל האזרחים. אם הציבור החרדי היה שומע שהמגן שלו זה אריה דרעי, היחס היה אחר".

נחזור לפוליטיקה, אתה מסתכל על הסקרים, כתבי אישום נגד נתניהו, אין פרנסה, ניהול הקורונה לא משהו, ועדיין גוש הימין מוביל, נתניהו עם 30 מנדטים

"קודם כל בוא לא נשכח, בגלל שהפוליטיקה היא פוליטיקה זהויות, אנשים שהזהות שלהם היא של הליכוד - שום דבר לא משנה להם. תוסיף לזה את העובדה שלא מצטייר מחליף ראוי לנתניהו, אנשים אומרים שזה בשעת הדחק. אבל רואים שיש מנעד של השתנות, נתניהו בירידה, אתה רואה את העלייה של בנט, לא רק במנדטים אלא גם בהתאמה שלו לראשות הממשלה".

יכול לתפוס את מקום החרדים. נפתלי בנט (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

בנט יסיים עם 20 מנדטים?

"אני חושב שנכון להיום לא, אבל צריך לקחת בחשבון שבפוליטיקה יש את המומנטום. היום המומנטום לטובת בנט ונגד נתניהו, והמומנטום הזה שווה מנדטים בקלפי ועד הבחירות זה יכול להשתנות, שום דבר פה לא צפוי".

בני גנץ כבר לא יהיה ראש ממשלה?

"לא, אני בספק אם הוא בכלל יהיה בכנסת הבאה".

ייתכן שבמפלגות המרכז שמאל לא השכילו להבין שצריך לשתף פעולה עם החרדים? נתניהו למד זאת והוא שומר על שלטונו

"קודם כל זה נכון. אבל לא נשכח את הצד השני, המפלגות החרדיות היו במשך שנים לשון המאזניים, אבל אז הם עברו כולם לצד של נתניהו, אין מגן גדול יותר לנתניהו מאשר אריה דרעי. עכשיו נוצר וואקום של לשון מאזניים, מי שנכנס לשם זה נפתלי בנט.

"אם בנט יתפוס את המקום הפוליטי שבין הגושים, לא מבחינת העמדות אלא מבחינת המקום שיכול ללכת גם עם זה וגם עם זה, הוא מעצים את כוחו בצורה דרמטית. הוא הופך את הציבור שלו, הדתי לאומי, לציבור המשפיע ביותר, הוא בעצם יורש את מקומם של החרדים. אני רואה את זה קורה, ואם זה קורה - זה שינוי דרמטי עד כדי מהפך בפוליטיקה הישראלית, ביחסי הכוחות הבסיסיים".

אתה מצליח להבין את המשבר בין החרדים לאיווט ליברמן, מי שהיה החבר הטוב ביותר של המגזר

"אני חושב שיש פה הסלמה לא מתוכננת. אני לא חושב שליברמן תכנן להתנתק מהברית עם החרדים. הייתה פה ברית של של ליברמן ואריה דרעי. אני חושב שהנתק של ליברמן מנתניהו מצד אחד, וההיצמדות של דרעי לנתניהו - יצרה מתח שיצר הסלמה לא מתוכננת.

הסלמה לא מתוכננת. אביגדור ליברמן (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

"צריך לזכור שבחברה הרוסית, שליברמן מייצג אותה, יש הרבה רגשות אנטי חרדיים, והוא גדל על חשבון יאיר לפיד. ליברמן לוקח 4 מנדטים אנטי דתיים. ליברמן עצמו לא אדם אנטי חרדי. הדבר השני זו הדחייה המוחלטת של החרדים לתוכנית הגיוס שלו".

כמי שמכיר היטב את מחנה השמאל, אתה חושב שצריך לאפשר בחירה של נתניהו לנשיאות המדינה בכדי לפנות את כס הנהגת ראשות הממשלה?

"אני לא יכול לדבר בשם מחנה השמאל, אני לא חלק ממנו. אבל אני חושב שזו אפשרות ריאלית. אבל צריך לזכור שהחשש של נתניהו שההצבעה היא חשאית, אפשר להבטיח הבטחות, אחד בפה ואחד בקלי, לכן החשש אמיתי. היתרון של נתניהו כי נגד נשיא המדינה אי שפא לנהל הליכים פליליים. היתרון של מחנה 'רק לא ביבי' - זהו זה, נגמרת תקופת נתניהו כראש ממשלה".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר