דקה אחר דקה

היום הדרמטי של 'המועצת': כל מה שקרה מאחורי הקלעים

לאחר שנים בהן לא מונו חברי 'מועצת' חדשים, 'כיכר' חשף אמש, כי לראשונה אמורים להצטרף חברים חדשים • מרגע הפרסום התחוללה דרמה של ממש לתוך הלילה • 'כיכר' עם הסיפור המלא (אקטואלי)

חנני ברייטקופף | כיכר השבת |
בכינוס המועצת, היום (צילום: יונתן זינדל - פלאש 90)

חשיפת 'כיכר השבת', אמש על מינוי שלושה חברים חדשים למועצת גדולי התורה של דגל התורה, תפסה את כולם לא מוכנים. מאז החלה סדרת לחצים, שהציבור הליטאי לא זוכר כמותה בשנים האחרונות.

נתחיל בהתחלה, אתמול בשעות הצהרים המוקדמות, עודכנו חברי המועצת הוותיקים, כי לאור האפשרות שיתקיימו בחירות בזמן הקרוב וכן בשל חוק הגיוס המתעכב, תתקיים ישיבת מועצת מיוחדת.

לאחר הפרסום, הועלתה הטענה כי מספר חברי 'מועצת' נפטרו וכעת אפשר למלא את החלל בחברי 'מועצת' חדשים, המקובלים על שתי החצרות של גדולי ישראל, ברחוב רשב"ם וברחוב ראב"ד.

בתחילה דובר על שלושה מועמדים; השניים הבטוחים היו ראש ישיבת בית מתתיהו הגאון רבי ברוך ויסבקר והגאון רבי שרגא שטיינמן.

תיעוד: הגרי"ג אדלשטיין יוצא מביתו ונכנס לאוהל ברחוב רשב"ם • צפו

על המקום השלישי היה ספק, אם יתנו לראש ישיבה - השאלה הייתה האם יתנו לראש ישיבת תפרח הגאון רבי אביעזר פילץ (שבסבב הקודם, הצעת המינוי שלו נדחתה. ח"ב), או לראש ישיבת מאור התלמוד הגאון רבי אברהם יצחק קוק. במידה ולא ממנים ראש ישיבה, עלתה הצעה של שלושה מועמדים אחרים; הגאון רבי יוסף אפרתי, הגאון רבי צבי ובר והגאון רבי שריאל רוזנברג.

כך או כך, באותה נקודת זמן (יום חמישי בשעה 21:00), בתים של ראשי ישיבות שונים החלו להפעיל לחצים כבירים על שני הבתים של גדולי ישראל - בטענה - 'למה נגרע', מגיע לנו ועוד טענות מטענות שונות.

אחד הטענות העיקריות היו, מדוע לא ממנים את ראש ישיבת אור ישראל הגאון רבי יגאל רוזן, שמעורב בפרטי חוק הגיוס וכן את רב 'דגל התורה' בירושלים וראש ישיבת תורת זאב הגאון רבי ברוך סולובייציק.

הגאון רבי צבי דרבקין

בבתים של גדולי ישראל הסבירו לבתי ראשי הישיבות, כי התקבלה החלטה למנות רק ראשי ישיבות מעל לגיל 80, דבר שלאחר מכן הופרך, אך ככל הנראה הווטו על מינוי שני ראשי הישיבות הללו נותר בעינו.

לאחר חצות הלילה, כשהלחצים הלכו וגברו ואף לוו באיומים, ברחוב רשב"ם נפתח חפ"ק מיוחד, שהשתתפו בו מבתי שני גדולי ישראל וכן בכירי תנועת דגל התורה.

באותה ישיבה שנמשכה לאורך כל שעות הלילה, קיבלו החלטה, כי לאחר שנפתח הסכר והוחלט על מינויים חדשים, יש הרבה ראשי ישיבות שיפגעו, כאשר יוודע להם שהם לא נבחרו לכהן כחברים, לכן יש למנות יותר משלושה חברים חדשים.

השמות שהועלו הם: המשגיחים; הגאון רבי דן סגל והגאון רבי אורי וייסבלום, ראשי ישיבת גרודנא בבאר יעקב; הגאון רבי צבי דרבקין והגאון רבי יצחק הקר, ראש ישיבת מיר הגאון רבי אליעזר יהודה פינקל, ראש ישיבת מאור התלמוד הגאון רבי אברהם יצחק קוק (שכבר קיבל טלפון בשעות הצהריים אך הוא לא ענה) והגאון רבי אריה לוי ראש ישיבת שכר שכיר בנתיבות.

הגאון רבי אביעזר פילץ

במקביל הוצע התפקיד גם לראשי ישיבות ספרדיות כדוגמת; ישיבת מאור התורה הגאון רבי אברהם סלים, ראש ישיבת אור ברוך הגאון רבי ברוך רפאל ברוך טולדנו וראש ישיבת ברכת אפרים הגאון רבי בצלאל פנחסי.

אך גם המינויים של אלו נפסלו בסופו של דבר, הן מחמת סירובם והן מחמת החשש בפגיעה בתנועת ש"ס ובאריה דרעי.

המשגיח הגר"ד סגל, שכבר קיבל בעבר הצעה לשמש כחבר מועצת, ענה להצעה שהתקבלה לפתחו, כי הוא מוכן בתנאי אחד, שהוא יוכל להוציא גילוי דעת לפני הבחירות שהוא לא מצביע, הבקשה לא התקבלה.

גם המשגיח הגאון רבי אורי וייסבלום שקיבל את הפנייה, סירב בהתחלה להציע, כי ככל הנראה לא הבין בדיוק מה נדרש ממנו, לאחר שהבין במה מדובר הוא דחה את ההצעה - בטענה שעליו לעבור הליך רפואי בשבועות הקרובים.

לאחר סירובו של הרב וייסבלום לקבל את התפקיד, הוחלט להעביר את ההצעה לראש ישיבת עטרת שלמה הגאון רבי חיים פיינשטיין, ההצעה הועברה לו בשעות הבוקר המוקדמות, והגר"ח השיב כי הוא יחשוב על כך.

דקות ספורות לאחר פתיחת ישיבת המועצת, ענה הרב פיינשטיין תשובה כי הוא אינו מעוניין בתפקיד, וזאת כי יש הרבה החלטות שתנועת דגל התורה מבצעת - בניגוד לדעתו של סבו - הרב מבריסק ולכן הוא לא יכול היות חתום על אותן הצעות.

ולכן, מי שנשאר בשעות הבוקר ברשימה הם אלו ראשי הישיבות שהשתתפו בכינוס, והם: רבי ברוך ויסבקר, רבי שרגא שטיינמן, רבי אביעזר פילץ. רבי אברהם יצחק קוק, רבי אליעזר יהודה פינקל, רבי אריה לוי, רבי צבי דרבקין ורבי יצחק הקר.

בנוסף, סוכם בישיבה הלילית ברחוב רשב"ם, כי ינסו להביא את ראש ישיבת סלבודקא הגאון רבי דב לנדו להשתתף בכינוס, אל כפי שנחשף לראשונה ב'כיכר השבת', הגר"ד סירב לבוא ולהשתתף בישיבה.

ישיבת המועצת המיוחדת נפתחה בשעה 11:00 בבוקר, מי נאם ראשון היה ראש הישיבה הגר"ג אדלשטיין ולאחריו הוקראו דברי מרן הגר"ח קנייבסקי, על ידי בנו כשלאחריו דיבר ראש ישיבת עטרת ישראל הגרב"מ אזרחי ואחריו חבר הכנסת משה גפני.

מזכיר 'המועצת', אברהם רובינשטיין הקריא את החלטות כינוס 'המועצת': בראש ובראשונה, יצאה קריאה להסדיר את מעמדם של בחורי הישיבות.

לקראת חנוכה - קריאה לבחורי הישיבות להתחזק בתורה ויראת שמיים, להישמר מפני פריצה בנושא הגיורים, ולשמור על טהרת החינוך ולהיזהר מפגעי האקדמיה, וכן להמשיך להתריע על קדושת השבת.

הגאון רבי אליעזר יהודה פינקל
(צילום: יונתן זינדל - פלאש 90)
(צילום: יונתן זינדל - פלאש 90)

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר