אחרי שלא צורפו ל'מועצת'

רבני ה'מרביצי' נפגשו: "גט כריתות לעולם התורה הספרדי"

בכינוס ראשי ישיבות ספרדיות שהתקיים הערב, דנו בנושא אי צירוף רבנים ספרדים ל'מועצת'. בישיבה הוחלט לבחון הקמת מועצת ר"י חדשה ואת אופן ההצבעה בבחירות • "גט כריתות לספרדים" (חרדים)

חנני ברייטקופף | כיכר השבת |
כינוס ראשי הישיבות הספרדיות, הערב (צילום: באדיבות המצלם)

פרסום ראשון: ראשי ישיבות ספרדים התכנסו הערב (ראשון), בעקבות טענות תלמידיהם לפגיעה בכבוד התורה בכך שבהרחבת מועצת גדולי התורה של דגל התורה, לא צורף אף אחד מהם - על אף שנחשבו לחלק בלתי נפרד מדגל התורה.

ראשי הישיבות התכנסו בביתו של ראש ישיבת אש התלמוד הגאון רבי יוסף לסרי, המטרה הרשמית של הכינוס הייתה לדון בארגון 'מחנה התורה' שהוקם לפני זמן לא רב ב-7 ישיבות ספרדיות מובילות, במטרה להחדיר את לימוד 'ההלכה' בישיבות, במסגרת לימוד משנה ברורה יומית.

ראשי הישיבות שהשתתפו בכינוס היו הגאונים; רבי אפרים כהן ר"י משכנות התורה, רבי שלום ביטן ר"י דעת חיים, רבי צבי לב ר"י יסודות התורה, רבי מנשה טופיק אביעזרי ר"י באר יצחק ורבי חנוך כהן ר"י באר התלמוד

תוך כדי הישיבה עלה הנושא של הרחבת 'המועצת' הליטאית - מבלי צירוף אף ראש ישיבה ספרדי. אחד מראשי הישיבות אמר בכינוס: "מדובר בגט כריתות לעולם התורה הספרדי, הדבר נעשה בשל שיקולים פוליטיים צרים - זה דבר שלא ייעשה".

ראש ישיבה נוסף התבטא בכינוס ואמר: "העוד לנו חלק ונחלה עמהם", והוסיף: "לקראת כל מערכת בחירות אומרים לנו הפוליטיקאים החרדיים מדגל, שאנחנו בשר מבשרם, שאנחנו עולם התורה וברגע האמת תוקעים לנו סכין בגב, זהו מעשה שלא יסולח".

יחד עם זאת, ראשי הישיבות קיבלו החלטה כי במערכת הבחירות הבאה הם ישקלו את צעדיהם מה לעשות, אך האפשרות של להצביע לתנועת ש"ס לא באה כלל בחשבון.

עוד החליטו הרבנים, כי הם שוקלים להקים מועצת ראשי ישיבות של העולם התורה הספרדי.

גורם המקורב לרבנים, שהיה מיוזמי הכינוס, מספר ל'כיכר השבת': "הזעם הוא אדיר ובלתי נתפס, שבגלל איום שקיבלו מדרעי, לקחו ציבור ענק ופשוט בגדו בגידה בלתי נתפסת".

ראשי הישיבות המבוגרים, הגאונים; רבי בצלאל טולדנו, ר"י זהר התורה, רבי אליהו סופר ראש ישיבת רכסים ורבי אברהם סאלים ראש ישיבת מאור התורה, עודכנו על האסיפה והביעו תמיכה, אך הם לא השתתפו בכינוס - "מחמת כבודם", מסביר אחד המארגנים.

כזכור, הרחבת ה'מועצת' שנחשפה ב'כיכר השבת' גררה גל של לחצים מחצרותיהם של רבנים שונים, ראשי ישיבות ומורי הלכה, בדרישה לצרפם לגוף הרבני העליון של הציבור הליטאי.

לצד לחצים שלוו בתחינות או איומים, שרובם נדחו, עלתה גם האפשרות לזמן גם רבנים מזרם ה'מרביצי' לישיבה המורחבת שנערכה בראשות מרן שר התורה הגר"ח קנייבסקי וראש הישיבה הגרי"ג אדלשטיין.

ואכן, בבתי גדולי ישראל, ברשב"ם ובראב"ד, טענו כי הרעיון הוצע למספר ראשי ישיבות ספרדיות, בהם ראש ישיבת מאור התורה הגאון רבי אברהם סלים, ראש ישיבת רכסים הגאון רבי אליהו סופר וראש ישיבת זוהר התורה הגאון רבי בצלאל טולידנו.

הגר"א סאלים ב'הצהרת נאמנות' לדגל, לצד הגר"ב פנחסי (צילום ארכיון: ישראל כהן)

אך מינויים אלו, כזכור, נפסלו בסופו של דבר, בעיקר מחשש לפגיעה בתנועת ש"ס וביו"ר אריה דרעי, שמקיימים בשנים האחרונות קשרים הדוקים עם רבים מ'מרביצי התורה הספרדים' - שבעבר לחמו בהם.

אלא שתלמידיהם ומקורביהם של כמה מחשובי הרבנים מזרם זה זועמים. "הכל תירוצים במקרה הטוב, ושקרים במקרה הפחות טוב", הם אומרים בשיחה עם 'כיכר השבת'.

לדבריהם, "לא נעשתה שום שיחה רצינית עם אף רב שלנו - גישושים באוויר אינם נחשבים - כדי לצרף רבנים ספרדים. זו חד משמעית פגיעה בכבוד התורה, ועוד של הרבנים שהיו הכי נאמנים לציבור הליטאי, גם בתקופות לא פשוטות".

"לא ייאמן שב'דגל' החליטו להעדיף את דרעי על פנינו", הם מוסיפים, ומקנחים באיום: "אנחנו שווים מנדט וחצי, וכנראה שימנו לנו פה לחפש בית פוליטי אחר".

על רקע זה, כאמור, התקיימה הערב האסיפה המיוחדת, בהשתתפות כמה מהדמויות הבולטות והחשובות בעולם התורה הספרדי המזוהה עם דגל התורה, בה הובעה מחאה על מה שנעשה ו"דרישה לתיקון המעוות", כהגדרת המארגנים.

הגר"ב פנחסי (צילום: יעקב נחומי)
הגר"א סאלים (ארכיון כיכר השבת)

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר