י"ט כסליו

אוקראינה: ביה"כ העתיק נחשף, ואלפי יהודים התקרבו ליהדות

אלפי יהודים באוקראינה חגגו את חג הגאולה לצד החשיפה כי בעיר רובנא, על פי תיעוד חדש שהתגלה, בית הכנסת בעיר הוא בית הכנסת שבו התפלל המגיד ממעזריטש זיע"א (בעולם)

אלי דן | כיכר השבת |
בית הכנסת שנחשף (צילום: באדיבות המצלם)

באוקראינה מרוצים מאד במוצאי "איסרו חג" הגאולה החב''די -י''ט כסליו, וגם ותיקי ה''שלוחים" לא זוכרים מעמד שכזה, עשרות אלפי יהודים שהתחברו לראשונה דרך המסך ליהדותם, לצד גילוי מרגש במיוחד מעולם החסידות שהתגלה בימים האחרונים ממש.

שלוחי חב''ד באירופה הקרה רגילים בסיפורים מפתיעים על יהודים המגלים את יהדותם לאחר שנים ארוכות של כפור רוחני, אבל השנה גם הם הופתעו מהיקף התופעה בה אלפי יהודים התחברו דרך הרשת לשידורים החיים וצפו באירועי יט' כסליו מביתם.

לצד אלו נחשף בערב י"ט כסליו גילוי חדש שמרגש את עולם החסידות. שליח חב"ד בעיר רובנא באוקראינה הרב שניאור שניאורסון, חשף כי על פי תיעוד חדש שהתגלה זה עתה, מתברר שבית הכנסת המשמש את הקהילה היהודית בעיר, הוא בית הכנסת שבו התפלל המגיד ממעזריטש שיום ההילולא שלו גם הוא בי"ט כסליו.

גם תלמידי המגיד קדושי עליון כדוגמת "בעל התניא", רבי לוי יצחק מברדיטשוב ועוד, התפללו בבית הכנסת העתיק ששרד את אימי השואה ואת ימי השלטון הסובייטי.

מדובר בבית הכנסת ברחוב שקולניה 39, שבו מתפללים כיום יהודי רובנה, שלמעשה הוא ה"אלטע קלויז" – בית המדרש הישן ששימש את המגיד ותלמידיו. עד כה היו השערות בנושא, אך רק לאחרונה התברר כי מסמכים הנמצאים בידי הרשויות בעיר מאששים זאת.

לדברי הרב שניאורסון, "העיר רובנה ידועה ומפורסמת כעיירה יהודית חשובה שבה שימש כ"ק המגיד ממעזריטש כמגיד מישרים לפני נשיאותו, וביתר שאת לאחר נשיאותו ולמעשה ברוב שנותיו כנשיא הדור הוא התגורר כאן ברובנה".

"שלחנו את המסמכים לאנשי מקצוע בכדי לוודא את אמתותם, ולאחר בדיקה מעמיקה וגילוי מסמכים נוספים, הוברר מעל לכל ספק שמבנה בית-הכנסת הוא אכן המבנה הנקרא 'אלטע קלויז' ששימש את הרב המגיד ממזריטש וככל הנקרא הוקם בשנת ה'תק"ך (1760), לפני 260 שנה. קשה לי לתאר במילים את ההתרגשות הרבה שמילאה אותי ואת העוסקים במלאכה כאשר הבנו את גודל התגלית", סיפר הרב בהתרגשות.

אבל הגילוי של בית הכנסת ההיסטורי אינו היחיד. לדברי השליח, "מצאנו סימנים למקווה קדומה באחת ממבואות הבניין. על פי עדויות, זהו מקווה הטהרה שימש את תלמידי המגיד". על פי הידוע, המגיד עצמו לא השתמש במקווה, בשל מצבו הבריאותי ועל פי הוראתו של הבעל-שם-טוב; הבעל-שם-טוב הורה לתלמידיו לכוון בטבילתם כדי להוציא את המגיד ידי חובה.

בעקבות התגלית החליט הרב שניאורסאהן על שיחזור מאסיבי של בית הכנסת העתיק. "מאז שהגעתי לעיר, דאגנו כפי-יכולתנו לשיפוץ בית הכנסת כמה פעמים אך למרות זאת מצבו הגרוע מחייב שיפוץ נרחב, שמא יקרוס חלילה. הגג, החלונות והקירות מתפוררים ובחורף הקשה דולפים מהם מים ושלג ורוחות עזות. בית הכנסת הקדוש נמצא בסכנה מוחשית וזקוק להצלה מיידית. האדמו"ר הזקן העיד שהמופתים 'התגלגלו אצל המגיד מתחת לספסלים', אבל לא היה זמן להרים אותם. כל זה התרחש כאן בבית הכנסת, מקום שאפשר לחוש בו הוד וקדושה וכעת עומד בפני סכנה", מזהיר הרב שניאורסון שפועל לשימור המבנה והקהילה היהודית בעיר.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר