פרשנות מרתקת

כך איראן תנקום במדינת ישראל // אלי דן

מומחי ביטחון מציינים, כי מטווח הזמן המיידי ועד להחלפת הממשל בארה"ב יש חלון זמן אפשרי לעימות ביטחוני רחב היקף מול איראן | אלי דן מנתח את כוונות איראן לנקמה (דעה)

אלי דן | כיכר השבת |
אילוסטרציה (צילום: שאטרסטוק)

ברקע דיווחים בגרמניה על מגעים להסכם גרעין חדש, מצהיר דובר משרד החוץ האיראני: לא ננהל משא ומתן על הסכם גרעין חדש.

אמש (א') התרוצצו שמועות לא מבוססות על מצב בריאותו של המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי, אבל נראה כי באיראן ממשיכים להפגין עסקים כרגיל. באירופה בכלל ובגרמניה בפרט מצפים מובילי המדיניות כי ממשל ביידן הנכנס יתחיל במגעים לגבי הסכם גרעין חדש במקום ההסכם הקודם שארה"ב פרשה ממנו.

דובר משרד החוץ האיראני סעיד ח'טיב-זדה מתייחס היום לציפייה האירופאית להסכם חדש ומצהיר כי באיראן לא יקבלו כל שינוי בהסכם הנוכחי, ורמז כי למדינות כמו סעודיה ובחריין אין זכות לתווך במגעים להסכם, זאת כנראה על רקע התקרבותן האחרונה לישראל.

כזכור איראן מאיימת ומתכננת נקמה על חיסולו המשפיל של מדען הגרעין פאחריזאדה, שהוצא לפועל -לטענתם- בעזרת טכנולוגיית בינה מלאכותית בידי ישראל ובסיוע ארה"ב.

אחת האפשרויות הנוחות יותר לפעולת נקם יכולה להיות "איחוד האמירויות" המלאה בתיירים ישראלים הגודשים את המדינה למרות אזהרת מסע דרגה 3 (איום קונקרטי בסיסי) שפרסם ה"מכון לביטחון לאומי", בהודעת המל"ל נאמר כי "לאור נוכחות ופעילות התארגנויות טרור, מתקיימים סיכונים ממשיים לביטחונם של אזרחי ישראל המבקרים/שוהים באיחוד האמירויות הערביות".

בין איחוד האמירויות וחופי איראן מפריד רק מיצר הורמוז שרוחבו אינו עולה על מאה ק"מ, מזרחנים ישראליים מעריכים כי פעולה איראנית באיחוד האמירויות יכולה לשרת מטרה כפולה עבורם, גם "נקמה" באמירויות על הסכם השלום עם ישראל, דבר שיגרום לקירור מידי של היחסים, וגם נקמה בישראל על ההתנקשות המיוחסת לה במדען הגרעין.

כזכור האיראנים כבר הוכיחו יכולת מבצעית גבוהה בפגיעתם במתקני הנפט הסעודיים בשנת 2019 כמו גם יכולת לפגוע פגיעה מדויקת ע"י שליחיהם החותים מתימן ללא השארת טביעות אצבעותיהם, התקיפה במתקני הנפט בסעודיה היממה את כל העולם יחד עם חוסר התגובה המחולט של הסעודים, דבר שהעיד על חולשתם וחששם של מדינות המפרץ המאוימות על ידי איראן בשל קרבתן אליה.

הדילמה האיראנית מתנודדת כרגע בין פעולה מיידית שתבטא את מלוא זעמם על החיסול המשפיל, ובין ההבנה כי כדאי להמתין לממשל החדש בארה"ב, ולא להסתבך עם ממשל טראמפ בימיו האחרונים בפרט לאור דיווחים בשבוע שעבר ולפיהם טראמפ "שיחרר את הרסן" בפני פעולה אמריקאית אם יהיה את הצורך בכך.

נראה כי הנהירה הישראלית לדובאי, למרות אזהרת המסע והמוטיבציה האיראנית לנקמה, מעידה או על השאננות של הישראלים למודי הטרור, או על התקווה שאיראן לא תעז לפגוע בישראלים על אדמת האמירויות מחשש לפעולת תגובה ישראלית-אמריקאית משולבת שתסלים באופן קיצוני את המצב באזור.

בשולי הדברים כדאי לציין כי באיראן אמנם הצהירו על כוונתם להעשיר אורניום לדרגה הדרושה לשימוש צבאי כנקמה על חיסול פאחריזדה וזאת בניגוד להסכם הקיים, אך ההחלטה לא עברה את אישור הממשלה ולכן בשלב זה לא תמומש.

כאמור, מומחי ביטחון מציינים, כי טווח הזמן המיידי ועד להחלפת הממשל בארה"ב מהווה חלון זמן אפשרי לעימות ביטחוני רחב היקף מול איראן או גרורותיה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר