אל תפספסו

בריאות הנפש ופרנסה: סגולות לימי החנוכה

ערב ימי חג החנוכה ושעות לפני הדלקת נר ראשון, לפניכם מקבץ סגולות לבריאות הנפש, פרנסה, אמירת תהילים ונחת מהילדים, מלוקטים מתוך ספרי החסידות • אל תחמיצו (יהדות)

ורד שאלתיאל | כיכר השבת |
(צילום: Mendy Hechtman/Flash90)

בימי החנוכה יש סגולות מיוחדות, שמתאימות בדיוק לשיח הציבורי של ימים אלו. בחודשים האחרונים נעשו מחקרים, כיצד הקורונה השפיעה על בריאות הנפש של הציבור, והנתונים לא מעודדים...

הקב"ה האיר עבורנו את הסגולה והרפואה האמיתיים - בימי החנוכה. חשוב לדעת ולהתכונן לימי החנוכה, וכך לזכות - לניסים וישועות.

מקובל מהבעש"ט הקדוש, שבכל ימי החנוכה: מתגלה ה'אור הגנוז' והוא אורו של מלך המשיח, שיאיר במהרה בימינו, אמן! (בני יששכר מאמרי כסלו).

בימי חנוכה הנהגת הקב"ה היא - מעל הטבע, וכל אחד יכול לראות ניסים ונפלאות, ונביא את המקור לדברים.

סגולה גדולה לרפואת הנפש

ה'שפת אמת' אומר דברים מדהימים על הדלקת נרות החנוכה. הוא עורך השוואה בין הדלקת נרות שבת לנרות חנוכה, ואומר, שגם פתילות וסוגי שמנים שלא ראוי להדליק בהם נרות בשבת, ניתן להדליק בהם את נרות החנוכה, והדבר רומז:

אף נפשות שלא מרגישות עליה בשבת, יכולות להרגיש עליה - בחנוכה!

הדלקת נרות: מסוגלת להעלות ולרפא את הנפש של - כל אדם מישראל. ורמז לדבר, הנוטריקון של המילה: 'נפש' - נר פתילה שמן.

הלל והודאה - מאירים את ה'חושך' שנפש

ה'שפת אמת' משווה בין הפתילות לנפש האדם ואומר, שכמו שיש לפעמים פתילות שפסולות לשימוש להדלקת נרות, וכך יש גם בנפש האדם מקומות: שהאור לא מצליח לחדור ולהאיר בעומק - הנפש והלב.

אבל, ה'נקודת האור הפנימית' שמאירה את האדם, נמצאת בכל אחד, רק קצת נסתרת, והיא יכולה להתגלות ולהתפשט בחנוכה, ואצל - כל אחד.

כיצד? ע"י הלל והודאה! הם חודרים ומשפיע עד עמקי הנפש, מאירים ומתפשטים בכל - ליבו נפשו והוויתו (חנוכה תרל"ג, ליל ו).

הארת המנורה – הארת הנפש

ה'שפת אמת' משווה בין הארת המנורה בבית המקדש, ובין הארת נפש האדם, ואומר, שהמנורה בבית המקדש יכלה להאיר בשלמות: מרות גזרות היוונים, שגרמו לבעיה בבערה של השמן הפתילות.

וכך גם נפש האדם: הנפש יכולה להאיר בחנוכה, למרות – חוסר: השקט והשלווה, ה'שלום' והשלמות שחסרים בה(קיים בה). ראשי תיבות של 'נפש': נר פתילה ושמן.

כיצד מחדירים את 'אור' הקדושה – לחלקי הנפש?

בימים אלו, נפש בריאה היא 'מצרך מבוקש', אפשר לקבל זאת בכמויות... ובחינם! כדי להדליק את הנפש צריך שיחול עליהם - אור הקדושה: אור הקדושה צריך לחדור לחלקי הנפש: מחשבה דיבור ומעשה!

אומר ה'שפת אמת' שאור הקדושה יכול לחדור לנפש האדם, ולרפא אותה, ע"י: החדרת אור ה' למחשבה דיבור ומעשה:

מחשבה – על גדלות ה', טובו וחסדו, בכל רגע ו"בימים ההם ובזמן הזה".

דיבור – דיבורי הלל והודאה בכל ימי החנוכה, ובפרט בזמן הדלקת הנרות.

מעשה – הקפדה על הכנת הנרות והדלקה לפי ההלכות של ימי חנוכה.

כמו שהחשמונאים זכו לגבור על חושך של יון, כך: כל אדם יכול לגבור בימי החנוכה על ה'חושך' שמצוי בנפש, והוא מסיים:

הימים הללו מסייעים לכל הנפשות! שיכולים לקבל תיקון ולהאיר! ('שפת אמת' - שנת תר"ס)‫‬‬.‬‬‬‬‬‬

ראיית ה'אור' והחדרתו לנפש: דורשת מהאדם פשוט – להביט! על החנוכיה, הכוסיות והשמן, ולראות את האור שדולק בפתילה, ולהרגיש איך ההבטה מאירה את נפש האדם, וממלא אותו מה'אור הגנוז' שמאיר בנרות, ויתגלה בקרוב בימות משיח.

הבטה באור הנרות מתקנת – ראיה לא ראויה: הבטה באור הנרות, בעיקר בחצי שעה הראשונה של ההדלקה, היא תיקון לראיות שאינם ראויות שהאדם ראה בחייו, ומטהר ומזכך את נפש האדם.

הארת י"ג מידות של רחמים: אומר האר"י הקדוש, שבשעת הדלקת נרות חנוכה מתגלים י"ג מידות של רחמים. בכל אחת משני ברכות ההדלקה יש י"ג מילים: "להדליק נר חנוכה" ובברכת "שעשה ניסים", וצרוף פעמים י"ג מתחבר לכ"ו, עשרים ושש מילים - כמניין "הויה".

עשיית מלאכה: חשוב שהנשים לא תעשינה מלאכה בחצי שעה הראשונה לאחר הדלקת הנרות, אלא, תשבנה להתבונן בשלהבת הנרות לבקש ולהתפלל, כי שערי שמים פתוחים, ובימים אלו, הזמן מסוגל מאוד, ואפשר לזכות ביתר קלות לניסים וישועות.

פרקי תהילים שנהגו לומר לאחר הדלקת הנרות

סגולה נפלא לומר בחצי שעה ראשונה לאחר ההדלקה:

פסוק האחרון של פרק צ' בתהילים: "ויהי נועם", ואחריו את מזמור צ"א: "יושב בסתר עליון", ולחזור על הפסוק האחרון בפרק צ"א: "אורך ימים אשביעהו ואראהו בישועתי" פעם נוספת (סידור האר"י).

את הסדר הנ"ל לומר - שבע פעמים בקול, ופעם נוספת בשקט.

ואח"כ פרקי תהילים: ל', ל"ג, ס"ז – עדיף לומר בצורת המנורה.

ופרקים: י"ט, ק', קל"ג, ואז - "אנא בכח" (זרע ברוך נוסחאות ומנהגים).

התעוררות הלב בבכי – הבטחה לישועה: אם זוכים שהלב יפתח, ואולי גם מעיין הדמעות, אומר החיד"א הקדוש שהוא מבטיח, שמי שדומע עד ששלהבת הנרות נראית בעיניו מטושטשת, וכמו מחברת בין הנרות שהוא יוושע - יזכה לישועות!

סגולה לפרנסה וסילוק החובות

מקובל בשמו של אבי הרמב"ם - רבי מימון, שראוי לאכול בימים אלו סופגניות עם הרבה שמן, כפי שכותב:

"אין להקל במנהג אל ספינג', והם הצפיחיות בדבש, והוא מנהג הקדמונים. וכשהם קלויים בשמן הרבה, תהיה לו ברכת פרנסה כל השנה, שנאמר: 'מאשר שמנה לחמו והוא ייתן מעדני מלך'... ומנהג הספינג' אין לבזותו, וכל הזריז בו - תבוא עליו ברכה ויקרעו שטרי חובותיו".

שימו לב! יקרעו שטרי חובותיו – הבטחה!!!

השמחה מביאה פרנסה נפלאה: אומר רבי נחמן מברסלב: "ע"י שמחת הפנים מול שמן הנרות, יזכה לפרנסה נפלאה".

אמירת הלל שלם בימי החנוכה בשמחה ובכוונה – סגולה לקבלת לשפע פרנסה.

אמירת "על הניסים" ברכה וישועה לאדם: ראוי לאדם לעשות איזה סימן, כדי שלא ישכח להוסיף "על הניסים" בתפילה ובברכת המזון – אמירתו מוסיפה לאדם ברכה וישועה.

לראות נחת מהילדים: לאחר הדלקת נרות שבת, לומר את פרק א' מספר שמואל א' עד סוף ותתפלל חנה, ואח"כ להתפלל על הצלחה ונחת מהילדים (השל"ה הקדוש).

סגולה להנצל מנזק גופני ושפיכות דמים: אומר ה'בני יששכר', אדם שזוכה להכין את הנרות כפי שצריך, ומדליק את הנרות כהלכה: "ינצל מכל מיני ליסטים, ואויבים ומקטרגים בזה השנה".

הסביבון - רומז על מצוות החנוכה – וביאת המשיח

גדולי אדמורי"ם יחסו חשיבות לסגולת המשחק בסביבון בימי החנוכה, ויש שהיו מסתובבים עם סביבון קטן בכיס בכל שמונת ימי החנוכה.

רבי פנחס מקוריץ אומר שהסביבון רומז על המצוות של ימי החנוכה – הדלקת נרות ואמירת הלל: האותיות הרשומות על הסביבון: נגה"ש - נ"ש - נ'רות ש'מונה, ה"ג - ה'לל ג'מור.

מוסיף רבי פנחס מקוריץ, שמכיון שמנהג ישראל תורה הוא, כשם שיש שבעים פנים לתורה, וניתן לפרש את הלכות התורה, כך יש שבעים פנים למנהגים, והרמז לזה, עפ"י דברי הרז"ל, שאמר: שכל הניסים באים מהיכל משיח, וגם בחנוכה יורד אור של משיח, כפי שרמז ('אמרי פנחס' שער ד - שבת ומועדים).

ימי החנוכה הם הכנה לימות משיח: והדבר רמוז בסביבון: האותיות נגה"ש - נס גדול היה שם, הם בגימטריא - משיח.

ואמר בשם הרר"ב זצ"ל: "ואת יהודה שלח להורות לפניו גשנה". המילה 'גשנה' בגימטריא משיח. עהר זאל פריער משיחען - וזה הסוד ה'דריידיל' ('קול מבשר' ח"א - פרשת ויגש).

השנה, נרשה לעצמנו לקנות סביבון – גם לנו, נסובב אותו... נשים בכיס שמונה ימים, ולא נתבייש לסובב אותו בימי החנוכה, ולזכור, שרק הקב"ה מסובב את כל מה שנעשה בעולם.

הסביבון מסתובב על רגל אחת: "ה' אחד ושמו אחד", ללמדנו שאל כל מה שהאדם יפול, וכל מה שיקרה איתו - הכל נובע מה'אחד', ויש בזה סגולה מיוחדת להוכחת הניצחון והישועה - הקרבה ובאה.

בחנוכה יורד ומתפשט בעולם אור - מה'אור הגנוז', רק להביט, להלל ולהודות.

יהי רצון שנזכה לקבל שפע של ברכות וישועות, פרנסה ברווח ובשפע, רפואת הנפש והגוף, הארה ושמחה, רק נבוא להדליק ולדלוק. חנוכה שמח ומאיר.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר