דיון חינוכי סוער

תופעת האנוסים: "החברה החרדית יצרה מציאות מטורפת"

האם יש תופעה נרחבת של 'אנוסים' בחברה החרדית? מה הגורם לכך וכיצד זה ישפיע על הקהילה? בעקבות הסיקור הנרחב, יצא 'כיכר השבת' לבדוק עם אנשי חינוך העוסקים בנושא • מרתק (חרדים)

שלומי זייבלד | כיכר השבת |
חרדים, אילוסטרציה (צילום: שאטרסטוק)

סדרת כתבות בעיתונות הכתובה ובטלוויזיה עסקו לאחרונה בתופעה אותה כינו בשם 'אנוסים'. אנשים מתוך החברה החרדית, שהיו רוצים לעזוב אך נשארים בעל כורחם.

עד כמה התופעה קיימת? מה הוביל לכך וכיצד יכול הורה לדאוג שבנו יקיים תורה ומצוות מתוך שמחה בלי תחושה שהוא 'אנוס' לחיות כן?

הרב יחיאל קסל, רב כפר הנוער זוהרים והרב ישראל קושמרסקי, מייסד ארגון 'אביעה' לצעירים חרדים, ור"מ בישיבת המדרשה החסידית, שוחחו, כל אחד מהם בנפרד, עם 'כיכר השבת' והציגו גישות שונות ומנוגדות לנושא בוער זה.

עד כמה תופעת ה'אנוסים' קיימת?

הרב קסל: "תופעה גדולה מאוד, באחוזים אני לא יודע לנקוב. בזמנו, כשהייתי בארה"ב נכנסתי לקבוצה שלהם בפייסבוק בליל שבת, כאשר שם עוד היה יום שישי והייתי בהלם טוטאלי מכמות האנשים שהתכתבה בפייסבוק אחרי כניסת שבת בארץ. מדובר במאות אנשים בוודאות".

הרב קושמרסקי מחלק את סוגי האנוסים. "יש תופעה קטנה יותר של אנשים שבאמת חילונים אבל חיים חיים כפולים כשהם מחופשים לשומרי תורה ומצוות. זה הסיפור המזעזע, אבל הסיפור הגדול יותר הוא סיפור חברתי. אנשים שמפחדים לעשות שינויים בגלל חיי החברה החרדיים".

מכאן, אנחנו עוברים לשאלה מה ההגדרה של 'אנוס'.

הרב קסל אומר בנוגע לשאלה האם כל חרדי שחטא פעם אחת נכנס להגדרה, עונה: "התדיינתי עם קבוצה של בחורי ישיבות מה ההגדרה של בחור שחילל שבת אחת. הוא שומר שבת שחילל שבת אחת, או מחלל שבת ששומר כמה שבתות...".

גם הא סבור כי מדובר בסוף בבעיה חברתית. "התקשורת חוטאת לאמת בסיפור האנוסים כי יש פה סיפור הרבה יותר גדול ורחב. הציבור החרדי הצליח בעשור האחרון לייצר מנגנון של שליטה בחברים שלו. כן יקבלו את הילד לחיידר ואת הבת לבית יעקב או לא. זה הפך לדת חברתית שמאוד דומה לחברה היהודית. אנשים שומרים תורה ומצוות בשביל החברה וכדי שיקבלו את היהודים למוסדות ובלי שום קשר לקב"ה. ברגע שזה רק בשביל החברה, לא רלוונטי לשמור מצוות מתי שלא רואים אותי, כי החברה לא יודעת את זה".

"יש ממשקים בהם יש אנשים שגם מאמינים בקב"ה וגם בחברה החרדית, והוא עדיין מרגיש אנוס בזה שהוא לובש כובע וחליפה שאת זה הוא לא היה לובש אם לא היה בחברה החרדית. אבל הילדים שלו, כבר אנוסים לגמרי כי הם גדלים לתוך בית בו שמים את הדגש למה יגידו בחברה ולא מה יגיד הקב"ה. אז גם אם הבן שלו לא יחלל שבת, הוא בהגדרה שלו אנוס והוא יכול לחלל שבת ברגע שהחברה לא מסתכלת".

הרב קסל עובר להסביר את הבעיה בחינוך החרדי כיום, מה שמוביל לתופעה. "כל המרואיינים לתקשורת בנושא האנוסים חוזרים על אותו טיעון: "חיללתי שבת, הייתי בטוח שהשמיים יפלו, ושום דבר לא קרה". הדת שהם חונכו עליה היא דת של פחד. לא בכדי הם קוראים לעצמם אנוסים, הם מרגישים כמו בספרד בימי האינקוויזציה".

"אמרתי פעם שיש בחורים שבטוחים שבורא עולם הוא צייד עם רובה המחפש מי עובר עבירה והוא יורה עליהם. עסוקים כל היום לחנך את הצעירים על גיהנום וגן עדן, בלי שום אהבת ה'. אהבת השם שייך רק לחסידים, וגם שם בגלל הקהילתיות הכל כבר בנוי על השאלה אם יעיפו אותך מהקהילה או לא. וכך זה מתרגם גם מול הקב"ה. מה יקרה לי אם אני יחלל שבת? השמיים יפלו?".

ומה הפתרון? לפי הרב קסל, "במקום זאת, צריכים לחנך את הצעירים כמו הקדמת ה'חרדים' שמצוות זה נצח ועבירות זה זמני. אנחנו עסוקים הרבה יותר בכמה בעייתי העבירות במקום להתעסק כמה חשוב המצוות. בתורה זה הפוך, צריכים ללמד את הצעירים לרדוף אחרי הנצח".

"אי אפשר לחיות ב'לא תעשה'. השוני בין התורה לנצרות והאסלאם זה שהתורה עסוקה ב'עשה' והם, להבדיל, עסוקים במה לא לעשות. אני לא מזלזל במצוות לא תעשה, אבל העיקר להשקיע במה כן לעשות. החברה החרדית היום עסוקה בעיקר במה לא".

הרב קושמרסקי, שכבר לפני כן חילק בין סוגי האנוסים, מוסיף בנקודה זו כי "כל חברה חייבת מבנה חיצוני כדי שלא לאבד את הזהות שלה. החברה החרדית השקיעה רבות במבנה החיצוני, אבל היום זה כבר לא רלוונטי. אנשים יכולים לעשות ככל אשר על ליבם כשהם בחדרי חדרים, ולכן צריכים להתחיל להשקיע גם במבנה הפנימי".

ומה מפריע לחרדים, לפי הגישה שמדובר ב'אנוסים' חברתית, שאנשים ילכו מעט אחרת?

הרב קושמרסקי: "חברה שמאבדת את המאפיין החיצוני שלה מאבדת את הזהות שלה".

ולמה אותם 'אנוסים', לפי הגישה שמדובר ב'אנוסים' בשמירת תו"מ, לא יוצאים בשאלה?

הרב קסל: "כי החברה החרדית יצרה מציאות מטורפת ומקדישה מלחמת דת בכל מי שיוצא. לא נותנים להם לחזור הביתה, לראות את הילדים וכו'".

הרב קסל מסכים כי יש גם אנשים שהם שומרי תורה ומצוות ולא נח להם עם כל ההגבלות של החברה החרדית. "יש עשרות אנוסים שהם שומרי תורה ומצוות, אבל אם תשאל אותם הם יגידו לך שאם היו יכולים, הם היו פחות 'פרומרים' אבל החברה אונסת אותם לעשות את מה שהם רוצים".

"אתן לך משל: יבואו העסקנים ויחתימו רבנים שאסור לנסוע במוניות. יבוא אדם שחייב עכשיו לנסוע במונית אבל הוא לא יכול כי יעיפו את הילדים שלו מהחיידר ואת הבת שלו מבית הספר. עכשיו הנמשל הוא לדוגמה על הסמארטפון. יש אנשים שצריכים את זה לעבודה, הם לא יכולים בגלל הקהילה, והופכים לאנוסים".

איך יזהה אדם שבנו הופך לאנוס, ויצליח לשמור עליו שלא יגיע למצב כזה?

הרב קושמרסקי: "הנקודה המרכזית היא שיש אנשים שמרגישים לא טוב היכן שהם נמצאים. אבא צריך שהילד שלו ירגיש טוב, ולכן לא להתמקד רק בנקודות החיצוניות. כלומר, לשדר לילדים שאם יש דברים שאסור לנו לעשות, להסביר להם מה המעלות של זה ולמה זה אסור עלינו".

"מספרים כי היו שתי שכנים. אחד מהם, שהיה איש עסקים היה לו בן תלמיד חכם וחברו שהיה אברך כולל גידל בן שלא למד כלום. התברר כי איש העסקים היה מגיע הביתה ואומר: "נכון שיש לי כסף, אבל אני לא לומד ומה זה שווה". אברך הכולל היה מגיע הביתה ואומר: "נכון שאני ישבתי ולמדתי היום, אבל איך אפרנס את המשפחה". כל אחד, העביר לילד שלו את המסר מה הכי חשוב לו".

"לסיכום, 3 נקודות:

1) כשאתה מדבר על ההגבלות שלך תסביר את זה ברוח טובה לילדים שלך.

2) צריכים שתהיה אווירה טובה בבית כדי שהילדים ירגישו מחוברים, לא תלושים ולא אנוסים.

3) והכי חשוב: ליצור אווירת אמון עם הילדים. שתמיד יידע שהוא יכול לדבר איתך, כי אי החיבור של האנוסים נובע ממקום של שקר. בדרך כלל, ילדים מפחדים לדבר עם האבא כי הם ייענשו על זה, אבל צריכים לתת לילד תחושה שאם הוא מספר את האמת, לא תעניש אותו. שירגיש קשר ישיר איתך".

הרב קסל: "אני לא חושב שיש דרך לזהות ואני חושב שאסור לנו להיות עסוקים בזה. אבא צריך להיות עסוק בלהסביר לילדים שלו שהקב"ה אוהב אותו וגם אם הוא עובר עברות הוא יכול לעשות תשובה והקב"ה אוהב אותו. ואז הוא לא יהיה אנוס כי גם אם הוא יפול הוא יודע ש'שבע יפול צדיק וקם'".

"ילד שאבא שלו יחנך אותו לאהבת ה' ושאם הוא עבר עבירה החיים לא נגמרים בזה, אלא קמים וממשיכים את החיים - הוא לא ירגיש אנוס, כי הוא ידע שהוא לא מושלם ולא יכול להיות מושלם. ואז יהיו לא כוחות להתמודד. ילד כזה לא יהיה אנוס לכלום".

"לחוזרים בשאלה יש אומץ והם משלמים על זה מחירים מטורפים והאנוסים הם הראי של החברה. הפכנו להיות חברה שלא מחשבת את הקב"ה אלא רק את הצרכים של החברה. אמר לי אנוס בערב תשעה באב האחרון, ששלחו הודעה בקבוצה של אנוסים שההורים ישימו לב שמניחים תפילין במנחה, והילדים הולכים להתפלל, אז לחפש היכן שכחו את התפילין ולהניח אותם...".

"זה זעזע אותי, אתה מבין שבסוף, במה הם אנוסים? בחיי חברה. הצלחנו לייצר מצב שאנחנו באמת סוג של אינקוויזיציה. רודפים עד חורמה את כל מי שלא הולך בתלם ונוצר מצב שיש אנשים שמניחים תפילין רק כי הילד רואה".

כיצד ישפיעו ה'אנוסים' על החברה החרדית?

הרב קושמרסקי: "זה לא ימוטט את החברה החרדית, אבל זה ישנה את החברה החרדית מבפנים. כמו הטכנולוגיה, כמה שזה לא היה מקובל בעבר, יש היום גם אדמו"רים שמדליקים נרות חנוכה והחסידים רואים אותם בעזרת מסכים, כך גם בגלל האנוסים. אנשים לאט לאט לומדים מזה ורואים שינויים קטנים כבר בשיטת החינוך, וכולי תקווה שזה יימשך".

"התופעה נגרמת בגלל שאנשים לא מחוברים למקום שלהם בפנימיות, ולכן מרגישים כביכול הם אנוסים להיות שם. התרופה לזה, כמו שאנחנו כבר מתחילים לראות בתופעת האנוסים המדברים על פנימיות, הוא ריפוי פנימי. להתחבר, בצורה נכונה וטובה".

"אנחנו רואים את תופעת המשפיעים שהולכת וגדלה, ודווקא מתוך השבר - אנחנו יכולים להגיע לנקודה הרבה יותר טובה, שנעסוק יותר בתוכן ופחות בנראות".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר