מחקר חדש

הבחירות בארה"ב 2020: "לא על בסיס גזעי"

מחקר חדש על הבחירות לנשיאות ארה"ב 2020, מצא כי בניגוד לעמדה הרווחת עד עתה בפוליטיקה האמריקאית, דפוסי ההצבעה נעשו על פי מעמדות ולא על בסיס גזעי (בעולם)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
(צילום: צוות הקמפיין)

מחקר חדש של קובי ברדה, מלגאי של קתדרת חייקין לגאואסטרטגיה שבאוניברסיטת חיפה, מעלה ממצאים מפתיעים בנוגע לחלוקת הקולות בבחירות האחרונות שנערכו לנשיאות ארה"ב.

הנחת היסוד המקובלת, ערב הבחירות לנשיאות ארה"ב, הייתה שעקב תדמיתו של הנשיא דונאלד טראמפ, והתפיסה כי הוא מחזיק דעות שליליות כנגד מהגרים והגירה מחד, וזוכה לתמיכה בקרב חוגי עליונות לבנה מאידך, יביאו להצבעה כנגדו בקרב מצביעים מבוססי מוצא גזעי או אתני.

הנחת היסוד של המחקר הייתה לבדוק האם אכן הייתה השפעה שכזו, או שמא האופן שבו יש להסתכל על ההצבעה הוא דווקא כבחירה על רקע מעמדי ולא על רקע גזעי.

לשם בדיקת הסוגיה, נעשתה השוואה בין דפוסי ההצבעה בשנת 2016, למדגמי היציאה בבחירות 2020 על רקע גזעי. הממצאים הראו, כי בכל הגזעים נרשמה עלייה, לעיתים אף של מאות אחוזים, בהצבעה לנשיא טראמפ.

בקרב המוסלמים נרשמה עליה של 337%+, הודים 75%+, אסיאתי 66.7%+, אפרו-אמריקאים 50%+, לטינו-היספני 14.29%+, לבנים 7.41%+.

במקביל, נערכה בדיקה בהקשר של פילוח מעמדי. לשם עריכת הבדיקה, נדגמו שלושה אשכולות של מחוזות: העניים באמריקה, הממוצעים באמריקה והעשירים באמריקה. מכל מדינה נבחר מחוז אחד ובסך הכל נדגמו 147 מחוזות ברחבי ארה"ב. המחקר מוכיח שככל שעולים בסולם החברתי התמיכה בנשיא טראמפ יורדת, או בהקשר של מאמר זה: ככל שיורדים במורד הסולם המעמדי, במיוחד בקרב הפריפריה "הנשכחת", עולים אחוזי התמיכה בנשיא באופן משמעותי.

כך באשכול עשירים באמריקה: ב-41 מחוזות העשירים הודגמה ירידה בתמיכה, מול 8 בהם הודגמה עלייה.

אשכול ממוצעים באמריקה: ב-15 מחוזות הודגמה ירידה בתמיכה, במחוז אחד נרשם שוויון וב-33 הודגמה עליה.

אשכול עניים באמריקה: ב-6 מחוזות הודגמה ירידה בתמיכה, בשתי מחוזות הודגם שוויון וב-40 מחוזות הודגמה עלייה.

קובי ברדה, כותב המאמר מספר, כי " שגה מי שחשב ערב הבחירות כי יהיו אלו בחירות שנסובו סביב הנושא הגזעי. הנתונים שהובאו במחקר זה, כמו נתונים נוספים שמצביעים על החלוקה המעמדית הדיכוטומית, מעידים יותר מכל, על האופן שבו הנשיא טראמפ בחר לבצע את "אסטרטגיית התקיפה" שלו, ללכד קהלים סביב מועמדותו, החל ממועמדותו בשנת 2016, דרך תקופת נשיאותו בארבע שנים בבית הלבן ועד מערכת הבחירות של 2020 עצמה, בה הודגמה העלייה בפופולריות שלו בקרב מעמד הנמוך-בינוני, במה שנראה כהתחלתו של מסע לשינוי הבסיס של המפלגה הרפובליקנית".

ברדה סבור כי הבא בתור במפלגה הרפובליקנית, במידה ולא טראמפ עצמו יתמודד שוב, יצטרך להצליח לגעת שוב באותם "שקופים" מהפריפרייה.

"ככל שההיסטוריה לימדה אותנו, הליך כזה - במסגרתו מחליפות קבוצות אתניות או מעמדיות את נאמנותן המפלגתית באופן גורף - הוא הליך של עשרות שנים וכמה וכמה מערכות בחירות. ואולי גם בת קול חשובה צריכה לצאת מהבחירות הללו לקברניטי המפלגה הדמוקרטית, שבחרו בשנים האחרונות להתמקד באותה פוליטיקת זהויות מונוליטית, משל מוצא הגזעי או האתני של אדם מחייב אותו להצביע לצד מסוים", אומר ברדה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר