פניה למח"ש

"הבחור היה אזוק גם כאשר ביקש להתפנות"

ח"כ משה ארבל זועם על התנהלות המשטרה, הן כאשר אזקו צערי מהפלג בעת שקיבל טיפול רפואי והן כאשר מנעו ממנו, כפי שמנעו מח"כ סמוטריץ', גישה - למרות החסינות (חדשות)

חיים גולדברג | כיכר השבת |
התקרית, אתמול (צילום: באדיבות המצלם)

ח"כ משה ארבל פנה היום (רביעי) אל עו"ד קרן בר-מנחם, ראש המחלקה לחקירות שוטרים, בעקבות התקרית אתמול, כאשר אזקו צעיר מהפלג הירושלמי בבית החולים.

במכתבו מספר ארבל, "קיבלתי דיווח על תלמיד ישיבה שנעצר בהפגנה בירושלים, הועבר לבית החולים שערי צדק והושאר אזוק בידיו וברגליו במהלך קבלת הטיפול, בניגוד להוראות הדין והפסיקה. בעקבות הדיווח נסעתי לבית החולים לברר את פרטי האירוע ולקיים ביקורת פרלמנטרית על עבודת המשטרה, כפי שמצופה ממני כחבר ועדת הפנים האמונה על פיקוח פרלמנטרי על משטרת ישראל".

"בחדר המיון בבית החולים נדהמתי לראות את העצור אזוק בידיו וברגליו בעודו מוקף בחמישה שוטרים ובקצין משטרה בשם רומן יזנסקי. מדובר בפגיעה ברגל גסה בכבודו של העצור ובדין הנוהג אשר מורה בפירוש כי אסירים ועצורים לא יהיו כבולים באזיקים במקומות ציבוריים אלא אם יש חשש סביר לקיומו של חריג, כגון שהעציר ינסה להימלט או לגרום נזק לגוף או לרכוש. מופרך לטעון כי קיים חשש סביר להתקיימות אחד החריגים בנסיבות בהן העצור מוקף במספר רב של שוטרים, פצוע וזקוק לטיפול רפואי ונעצר לכתחילה בגין חשד לביצוע עבירה קלה שנעשתה בהקשר ספציפי במהלך הפגנה".

ארבל מוסיף לתאר, "העצור היה כבול בידיו וברגליו גם כאשר ביקש להתפנות בשירותים ובהמשך במהלך קבלת טיפול רפואי. בשלב כלשהו, כנראה בשל שהייתי במקום, הוסרו האזיקים מידי העצור כשהוא כבר שוכב במיטה לאחר קבלת טיפול רפואי. בעודו אזוק העצור הוכרח לצעוד לאורך מאות מטרים בבית החולים, לעיניהם של חולים, מבקרים ועובדים. למקרים מעין אלו בדיוק מצא המחוקק לתקן את סעיף 9א לחוק סדר הדין הפלילי (סמכויות אכיפה – מעצרים), תשנ"ו-1996, ולקבוע כי עצורים ככלל לא יהיו כבולים במקומות ציבוריים, בשל הפגיעה הטבועה בכבודו של העצור והשפלתו".

"עוד ראוי לציין כי מצלמות הגוף של השוטרים הופעלו רק לאחר הגעתי למקום ובמהלך השיח עמי וזאת בניגוד לנוהלי המשטרה המחייבים את הפעלת המצלמות לאורך משימת השיטור כולה".

בהמשך מכתבו, הוא מפרט תלונה נוספת. "לאור התנהלות משטרת ישראל ביום 21 בדצמבר ביחס לחה"כ סמוטריץ', עת נהגה כלפיו באלימות ופגעה במילוי תפקידו ובזכויותיו בדין בכך שביקשה למנוע ממנו גישה לזירת תאונת הדרכים הטרגית בבנימין, אבקש גם להפנות את תשומת ליבך להתנגדותם של השוטרים בבית החולים, מתחנת לב הבירה בירושלים, לשהייתי במקום ולכך שאצלם את האירוע המתרחש במקום ציבורי. אחד השוטרים הגדיל לעשות והשיב לפניותיי: "תתקדם לי מהעיניים, אתה מפריע לשוטר במילוי תפקידו". מדובר אם כן במקרה שני בתוך יומיים בו שוטרים פועלים בניגוד להוראות חוק חסינות חברי הכנסת, זכויותיהם וחובותיהם, תשי"א-1951, ופוגעים בעבודת הרשות המחוקקת.".

"אבקש כי המחלקה לחקירות שוטרים תפתח בהקדם בחקירה פלילית לבירור התנהלות המשטרה בעניין זה, יחסה לעצור במהלך שהייתו בבית החולים ופעולותיה בניגוד לחוק חסינות חברי הכנסת".

ממשטרת ישראל נמסר: "במהלך מחאה בה נטלו חלק מאות משתתפים, חסמו המפגינים צירים מרכזיים בכניסה לירושלים ובמרכז העיר תוך פגיעה בשגרת חייהם ומרקם החיים התקין של עשרות אלפי אזרחים וחסימת נתיבי התחבורה הציבורית לרבות ציר הרכבת הקלה. למרות ניסיונות במשטרה לפנות למפגינים ולפנות את חסימת הצירים הללו, המפגינים לא שעו לבקשת המשטרה והמשיכו במעשיהם. במהלך ההפגנה ריסס החשוד תרסיס גז פלפל על שוטרים שפעלו אל מול ההמון, במהלך מעצרו טען כי זקוק לטיפול רפואי, ובסיום הטיפול הועבר לחקירה. משטרת ישראל תאפשר את זכות המחאה אך מנגד לא תאפשר הפרות סדר, חסימת צירים ופגיעה בשגרת חייהם של עשרות אלפי אזרחים ותקיפת שוטרים. צר לנו כי שוב האתר מדגיש את הפרות הסדר האלימות ואין הוא מותח ביקורת על כך בעוד שהשוטרים העושים לילות כימים במטרה לשמור על הסדר הציבורי זוכים לביקורות חוזרות ונישנות".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר