'המבדיל' | כל מוצ"ש

מרתק: ההבדל בין 'תורת חו"ל' לישראל. צפו

הרב יהושע פפר, רב קהילה, מרצה ויזם, פותח את חומש שמות בתוכנית 'המבדיל'. והוא מדבר על ההבדלים בין תורת ארץ ישראל, לתורת חו"ל, ועל היכולת לשלבם יחד • צפו (TV)

הרב יהושע פפר עם זלמן שטוב (צילום: מולי הרשקוביץ)

רגע אחרי שיעקב ובניו ירדו למצרים מתארח בתוכנית 'המבדיל', הרב יהושע פפר, רב קהילה, מרצה ויזם, כדי לדבר על ההבדלים בין תורת ארץ ישראל, לתורת חוץ לארץ, ועל היכולת לשלבם יחד, ליצירה רחבה יותר.

הרב פפר מתאר את התחושה שבלהיות יהודי בחוץ לארץ, בשונה מארץ ישראל, בה אדם יכול להיות מלא גאווה וביטוי חיצוני על היותו יהודי, לעומת ארץ נוצרית, בה כל הסמלים שבחוץ הינם סמלים של נצרות, והביטוי היהודי הינו פנימי יותר.

לפני שבע עשרה שנה הרב פפר מגיע לישראל כדי ללמוד בישיבת מיר, והוא מתאהב, הן בפרהסיה היהודית, והן ביכולת הטוטאלית להיות שקוע בתוך עולמה של תורה. כיום פפר הינו רב קהילה אנגלו-סאקסית בשכונת רמות, וממקימי כתב העת 'צריך עיון'.

כתב העת 'צריך עיון' המדבר בשפה עכשווית, ולא בכדי, הרב פפר מסביר את הצורך לדבר את אותה השפה בה משתמשים האנשים, בכל מקום לפי שפתו. דיברה תורה כלשון בני אדם, כדי שיבינו. בקהילתו הוא מדבר בלשון המתאימה לאנשי חוץ לארץ, בכתב העת, בשפה בה מדברים אנשי ארץ ישראל בשנים האלו, ובהיותו מרצה באוניברסיטה, הוא מדבר שפה שונה.

משמעות השם של כתב העת היא דו כיוונית, מצד אחד יש את הקישור אל מפרשי התלמוד – התוספות ורבי עקיבא איגר, שחותמים את שאלתם פעמים רבות בצמד המילים צריך עיון, יש פה קושי, ומצד שני, צריך עיון, הנושא המדובר צריך לעיין בו, והמטרה היא, כאמור, לאפשר לאנשים ליצור שיח על נושאים שונים.

"הצורך לדיון כזה הוא גדול", אומר הרב פפר, "אם בעבר היה פחות צורך, והקהילה חרדית הייתה קטנה, והיו פחות ממשקים עם הציבור הכללי, הרי שכיום ישנם ממשקים רבים ואנחנו מאותגרים, ולכן יש לנו צורך להבהיר לעצמנו מה הם עקרונות היסוד שלנו, במה אנחנו מאמינים, ואיך משמרים את נכסי הצאן והברזל של החברה. צריך כבר להפסיק עם 'דיוני המקווה' שכל אחד זורק דעות בלי הבחנה, ולהתחיל להעמיק".

דבר נוסף שמעלה הרב פפר, היא השפה שבה משתמשים היום אנשים, אפילו בלי לשים לב שהם משתמשים בה, לדוגמה ה'ליברליזם', שהיא השפה הרווחת היום, ובשביל שאדם ידע איך להתמודד עם טענות המוגשות על מצע 'ליבראלי', עליו להבין את המשמעות של המינוח.

בשונה מתורת ארץ ישראל, בה אדם שבה להרחיב את האופקים ישמע לעיתים כאדם שבא לעשות אנטי כנגד הממסד, בתורת חוץ לארץ יש משהו רגוע יותר. הרב פפר רואה הזדמנות בגדילתה של הקהילה החרדית וההתעסקות המחודשת שלה בערכים, מקור להפצת אור לעולם, בתובנות שונות המגיעות מתוך הציבור אל העולם. "נכון שהתורה היא קודם כל הלכה מדוקדקת, אך מעבר לכך ישנם גם רעיונות של התורה, על ארץ ישראל, על שיטת ממשל ועוד, וככל שנבין יותר, נוכל להשפיע החוצה יותר שפע תורני, על כל הקהילות שמסביב".

בתכנית האירוח "המבדיל" מתארחים מידי שבוע, יוצרים, אמנים, אנשי תרבות ודמויות שונות מרחבי העולם, שידברו על נקודות אור שונות שפגשו במהלך חייהם.

את התכנית מגיש האמן והיוצר זלמן שטוב, בהקדמה של הבדלה בסגנון קרליבך, וברעיון קצר מתוך הפרשה. שבוע טוב וחורף בריא.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר