"יום עבודה"

נסייני החיסון הישראלי יקבלו עד 6,435 ש"ח

המשתתפים בניסוי, כך לפי החוזה, יקבלו לפחות 495 ש"ח לכל ביקור ועד 6,435 ש"ח עבור 13 ביקורים". המכון הביולוגי: "כל ביקור שקול ליום עבודה מלא וכולל הוצאות נסיעה" (אקטואלי)

החיסון הישראלי (צילום: Olivier Fitoussi/Flash90)

מסמכים שעליהם חתומים המתנדבים לניסוי המכון הביולוגי, שהגיעו לידי התחקירן עקיבא ביגמן ב"ישראל היום" ומתפרסמים הבוקר (שני), חושפים פרטים על הניסוי ומשמעויותיו.

שלב 2 של הניסויים הקליניים, שיחל בחודש הקרוב, יימשך חודשים ארוכים - בין 12 ל-14 חודשים, והמתנדבים יקבלו אלפי שקלים על ההשתתפות בו.

מומחים מסבירים כי ככל הנראה במכון הביולוגי יבקשו לסכם את השלב הקריטי בניסוי בתוך חודשים ספורים. כלומר, ניסויי שלב 3, השלב החשוב שבו נבדק החיסון על עשרות אלפי נסיינים ובו נבחנת לראשונה יעילותו במניעת הקורונה, יתחילו במהלך הקיץ הקרוב.

עצם העובדה ששלב 3 יחל כאשר האוכלוסייה בישראל תהיה ברובה מחוסנת, ייצור בעיה לבצע את הניסוי בארץ והמכון הביולוגי ייאלץ לבצע זאת בחו"ל, במדינה שבה טרם התחסנה האוכלוסייה. השם שעלה בהקשר הזה הוא הודו.

שנית, היות שמבצע החיסונים של ישראל מתקדם בצעדי ענק, הניסוי של המכון הביולוגי עשוי להיתקל בקשיים. שהרי נסיינים שיזומנו לקבל את החיסון של פייזר או מודרנה, שיעילותם כבר הוכחה, עשויים להתחרט על ההשתתפות בניסוי.

על פי החוזה בין משתתפי המחקר למכון הביולוגי, מי שקיבל את הפלצבו יוכל להתחסן בחיסון אחר בישראל. בנוסף, המשתתפים בניסוי יקבלו סכום נאה עבור ההשתתפות בניסוי, עם קבלת תשלום של 495 ש"ח לכל ביקור, כשבחלק מהקבוצות ניתן יהיה לקבל "עד סך של 6,435 ש"ח עבור 13 ביקורים".

תגובת המכון הביולוגי: "שלב הפאזה השנייה בחיסון המכון הביולוגי נמצא בעיצומו ומבוצע במקביל בשמונה מרכזים רפואיים ברחבי הארץ. ככלל כל מתנדב בניסוי נתון למעקב וביקורת של 14-12 חודשים.

"עם זאת, לאור מצב החירום המיוחד, באישור ועדות המומחים המלוות את הניסוי ניתן להתקדם לפאזה הבאה גם לפני שהסתיימה הפאזה הנוכחית. עיתוי ומיקום הפאזה השלישית בניסוי המכון הביולוגי נמצא בדיונים. יודגש כי חיסון המכון הביולוגי נועד להבטיח לישראל עצמאות מלאה בפיתוח וייצור חיסונים ללא תלות בגורמים זרים.

"כל מתנדב נדרש לעבור כ-12 ביקורות בתקופת המחקר והוא מקבל החזר הוצאות בגין השתתפותו. החזר ההוצאות מאושר על ידי ועדות האתיקה ומשרד הבריאות והוא מחושב לפי יום עבודה מלא של מתנדב (בהתאם לשכר הממוצע במשק) בתוספת הוצאות נסיעה, חניה וארוחות עבור כל ביקור.

"על פי טופס ההסכמה, כל משתתף שיבקש לבדוק האם הוא נמצא בקבוצת הפלצבו יורשה לעשות זאת ולבקש לקבל את החיסון המאושר במידה שיהיה מעוניין. המשתתפים יתבקשו להמתין עם קבלת החיסון המאושר עד לאיסוף נתונים ראשוניים. המעקב אחרי המשתתפים שיבחרו לקבל חיסון מאושר יימשך והתוכנית הסטטיסטית תותאם ותתעדכן בהתאם, על מנת להבטיח את היכולת להפיק מסקנות על בטיחות ויעילות החיסון".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר