על שולחן הניתוחים

קליפ או סרט קולנועי? // ביקורת סינגלים

מבקר המוזיקה של 'כיכר השבת', נתנאל לייפר, מתייחס בטור ביקורת המוזיקה השבועי, לקליפ-סרט החדש של מענדל ראטה 'כלו עיני', ולסינגלים החדשים של משה קליין ואיציק דדיה (מגזין)

נתנאל לייפר | כיכר השבת |
(צילום: דוד אוריאן)

הקליפים בעולם המוזיקה היהודית עלו בעשור האחרון לרמה אחרת. אחרי שבעבר הקליפים שימשו רק כתירוץ להעלאת השיר ליוטיוב, בשנים האחרונות אנו צופים פעמים רבות בקליפים מושקעים הן ברמת הצילום והן בתסריט שכבר לא כולל רק קליפי אווירה של הזמר שר לו על שפת הים.

הקליפ החדש של הזמר והיוצר הסוער מענדל ראטה, לוקח את רעיון הקליפ רחוק יותר אולי אפילו רחוק מידי. הקליפ באורך תשע (!) דקות הוא למעשה המרכז של היצירה הזו של ראטה, השיר "כלו עיניי" שמצורף אליו משמש רק כפסקול של הסרט הזה כפי שצריך לכנות אותו. כדי להדגיש, השיר עצמו אינו יצירה "יוסי גרינית" מורכבת ומלאת קטעים שונים והוא מלווה את תסריט לאורכו כמוזיקת רקע.

התסריט של ראטה עצמו עם הבימוי של אהרן אוריאן והפקה של דני פינקלמן, הוא סרט מקוצר שיכל לפרנס גם סרט באורך מלא. מבלי לעשות לכם ספוילרים, אני ממליץ לצפות בו כפי שצופים בסרט, ולא כקליפ מוזיקה קליל.

ראטה שהציב לעצמו רף עם הקליפ 'מנחה' שיצא לפני חמש שנים, והגיע למעל מיליון צפיות ביוטיוב, כשהוא גם הפעם יוצר קישור ישיר לקליפ החדש שנפתח עם הסיום של "מנחה" לא היה מוכן לוותר לעצמו ויצר תוצאה קולנועית ראויה לציון. היא אמנם פחות מתאימה לילדים קטנים בשל התכנים הקצת יותר "קשוחים" ובהחלט מצריכה גם גרסה מוזיקלית קצרה בהרבה (הרבה הרבה הרבה מאד) במידה וירצו להשמיע את השיר בתחנות הרדיו לדוגמא.

נקודה נוספת ראויה לציון, לנוכח גסות הפרסום שאנו רואים בקליפים אחרים בעיקר של מקהלות חסידיות, הצליח ראטה לשלב בחן רב את החסויות שאסף לצורך יצירת הסרט שלו מבלי שחשתי בבחילה עזה בעת הצפיה. אין ספק שלפעמים יש צורך בגיוס חסויות לצורך יצירה תרבותית מושקעת יותר, ואני ממליץ למפיקים לצפות ב"כלו עיניי" וללמוד איך לעשות את זה נכון יותר.

הסינגל קליפ החדש של איציק דדיה, גם הוא נמצא באווירת העיירה המזרח אירופאית אם כי מדובר בקליפ הרבה פחות מושקע מהקליפ הקודם עליו כתבתי למעלה. השיר "כיסא המלך" נכתב והולחן על ידי אלי זריה והופק מוזיקלית בצורה יפיפיה וקסומה על ידי מנדי הרשקוביץ שהצליח לעטוף את דדיה ה"פופי" בעטיפה קלאסית נעימה.

הקליפ שמלווה את השיר מלא בחן למרות פשטותו ומעביר יפה את מסר המילים של זריה. דדיה נותן בשיר גוון נוסף מיכולותיו והשיר מתאים לו מאד.

הסינגל החדש של משה קליין "שיר פשוט", הוא צעד נוסף וחיובי של הזמר הזה, סינגל שני ברצף שלו אחרי הדואט עם משה דוויק, שמביא גם את הגוון המזרחי שלו לאוזנינו.

קליין שהחל את דרכו כזמר מזרחי שעשה את דרכו לעולם החתונות והמוזיקה החסידית מעניק לנו בסינגל החדש והפופי שלו את הסלסולים המזרחיים העדינים והיפים שכל כך מחמיאים לקולו ונותנים תחושה כי הוא התבגר יותר מוזיקלית מה שנותן לו את היכולת שלא לברוח משורשיו המוזיקליים וליצור שילובים מעניינים ומגוונים יותר.

הלחן והמילים של אלחנן אלחדד המוכשר והעיבוד של אבי טל הם פשוט כיפים להאזנה ומרימים את קליין לשלב הבא בקריירה המוזיקלית שלו.

את הטור להיום אסיים ביוצר ישראלי מוכשר נוסף - משה פלד, שהוציא השבוע סינגל חדש - "אותו היום". פלד הוא כותב ומלחין מוכשר שמביא לנו גוון ישראלי קסום למוזיקה היהודית.

פלד הוא אחד היוצרים החרדים שגם כותבים, גם מלחינים וגם מבצעים מוזיקה יהודית מקורית ולטעמי הוא אחד מפורצי הדרך בז'אנר הזה.

העיבוד של אהרל'ה נחשוני, עושה חסד לשיר שפשוט כיף להאזין לו, שיר שמצטרף לרשימת השירים המוצלחים שנחשוני עיבד בכישרון רב בשנתיים האחרונות.

להערות והארות והמלצות למקומות לחיסון מתחת לגיל 60: nl@kikar.co.il

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר